سهام بزرگ‌ترين توليد‌كننده فرش ايران در آستانه عرضه اوليه

۱۴۰۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۲۰:۵۳
|
کد خبر: ۳۳۲۱۰۶

حسين رحيمي، در آستانه عرضه اوليه سهام شركت نساجي هديه البرز در بورس تهران، با اشاره به عملكرد اين شركت در سال گذشته، از فرصت‌هاي رشد صنعت فرش و دلايل ورود به بازار سرمايه سخن گفت.

حسين رحيمي، در آستانه عرضه اوليه سهام شركت نساجي هديه البرز در بورس تهران، با اشاره به عملكرد اين شركت در سال گذشته، از فرصت‌هاي رشد صنعت فرش و دلايل ورود به بازار سرمايه سخن گفت. تحليل شما از وضع كنوني صنعت فرش چيست؟صنعت فرش واقعيتي فراتر از يك تكنولوژي است؛ اين صنعت يك هنر است، هنري صنعتي كه ريشه در تاريخ هزار ساله دارد. اگرچه شكل آن تغيير كرده، اما مانند پوشاك هميشه در زندگي مردم جايگاه داشته است. اين صنعت هر روز توسعه بيشتري پيدا كرده، حجم و متراژ آن افزايش يافته و مانند ديگر صنايع فراز و نشيب‌هاي خود را تجربه كرده است. چرا گفته مي‌شود صنعت فرش ايران رو به نزول است؟يكي از دلايل اين ديدگاه نبود اتصال كامل به بازارهاي جهاني است. پيش از انقلاب، ۵۰ درصد سبد توليدي صنعت فرش ايران به بازارهاي جهاني صادر مي‌شد، جايي كه فرش ايراني طرفداران زيادي داشت. صادرات پس از انقلاب نيز به كشورهايي نظير عراق، روسيه، كشورهاي حاشيه خليج فارس، استراليا و اروپا ادامه يافت. با اين‌حال، تحريم‌ها تأثير چشمگيري بر كاهش ظرفيت صادراتي اين صنعت داشته است. ايران در بازارهايي نظير تاجيكستان، قزاقستان، ارمنستان و حتي عربستان از طريق واسطه‌هايي مانند امارات صادرات انجام مي‌دهد، اما حق اين صنعت به‌طور كامل ادا نشده است. چرا صنعت فرش ماشيني ايران متمايز است؟ چه عواملي باعث اين تمايز مي‌شود؟تمايز اين صنعت در ايران به سابقه و اصالت آن برمي‌گردد. ترك‌ها بارها تلاش كرده‌اند تا با استفاده از تكنولوژي، جايگاه ايران را تصاحب كنند، اما اصالت فرش ايراني و زيبايي‌شناسي آن، چيزي نيست كه صرفاً با تكنولوژي به دست آيد. تركيب رنگ‌ها و طراحي‌هاي خاص ايراني، كه بر پايه زندگي و حافظه جمعي شكل گرفته، ويژگي‌اي است كه ريشه در فرهنگ و هنر اين كشور دارد. شركت نساجي هديه البرز كه با برند فرش محتشم شناخته مي‌شود، در صنعت فرش چه جايگاهي دارد؟برند فرش محتشم پس از افولي كوتاه، در سال ۱۳۷۳ دوباره توسط مجموعه نساجي هديه البرز خريداري و فعاليت خود را آغاز كرد. فرش محتشم به دليل نوآوري و تكنولوژي‌هاي به‌روز خود شناخته مي‌شود. در سال ۱۴۰۲، توليد اين شركت به ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار متر مربع رسيد و فروش آن به ۲۱۰۰ ميليارد تومان رسيد. اين مجموعه تلاش كرده ساختارهاي سنتي را مدرن كرده و توليداتي به‌روزتر و جهاني‌تر عرضه كند و در حال حاضر بزرگ‌ترين توليد‌كننده فرش دست‌باف شناخته مي‌شود. چرا تصميم گرفتيد وارد بازار سرمايه شويد؟هدف اصلي ما حركت به سمت حاكميت شركتي و ايجاد شفافيت بيشتر بود. همچنين قصد داشتيم تركيبي از مديران حرفه‌اي و سرمايه‌گذاران را به اين صنعت وارد كنيم.