نيمي از بودجه به حمل و نقل پايتخت اختصاص يافت
انتقاد شورا به تاخير در تحويل لايحه بودجه توسط شهرداري

نيمي از بودجه به حمل و نقل پايتخت اختصاص يافت

۱۴۰۳/۱۱/۰۸ - ۰۰:۳۶:۵۲
|
کد خبر: ۳۳۲۲۳۹

شهردار تهران ديروز (هفتم بهمن ماه) در حالي لايحه پيشنهادي بودجه ۱۴۰۴ شهرداري تهران را با ۲۳۷ همت (هزار ميليارد تومان) تقديم رياست شوراي شهر كرد كه زمان تحويل لايحه بودجه شهرداري، اواخر دي تا اوايل بهمن است و اين تاخير، مورد انتقاد اعضاي شوراي شهر قرار گرفت.

شهردار تهران ديروز (هفتم بهمن ماه) در حالي لايحه پيشنهادي بودجه ۱۴۰۴ شهرداري تهران را با ۲۳۷ همت (هزار ميليارد تومان) تقديم رياست شوراي شهر كرد كه زمان تحويل لايحه بودجه شهرداري، اواخر دي تا اوايل بهمن است و اين تاخير، مورد انتقاد اعضاي شوراي شهر قرار گرفت.

با توجه به اينكه اواخر بهمن ماه يا اوايل اسفند، لايحه بودجه شهرداري بايد تصويب شود و فرآيند بررسي و تصويب لايحه زمانبر است، چند تن از اعضاي شورا به اين تاخير واكنش نشان دادند.

فرآيند بررسي و تصويب لايحه بودجه اينگونه است كه پس از ارايه لايحه توسط شهردار به شوراي شهر، رييس شورا، لايحه را به كميسيون‌ها ارجاع مي‌دهد؛ پس از آن جلسات جداگانه و مشترك كميسيون‌ها براي بررسي جزييات آغاز مي‌شود و اعداد، ارقام، تبصره‌ها و رديف‌ها براي تصويب به صحن شورا مي‌آيد كه اين فرآيند زمان بسياري را مي‌طلبد.

اما اين تنها انتقاد شورا به شهردار تهران در جلسه ديروز نبود، يكي ديگر از انتقادها مربوط به اين بود حالا كه رشد پنج برابري بودجه را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد هستيم، اين افزايش بودجه چه ميزان به بخش معماري و شهرسازي و چه ميزان به خدمات توليدي شهرداري اختصاص دارد؟

آنها اين سوال را از عليرضا زاكاني پرسيدند كه كالاها و خدماتي كه شهرداري ارايه مي‌دهد، در مقايسه با سال‌هاي قبل توانسته چهار تا پنج برابر شود يا هزينه‌هاي شهرداري پنج برابر شده است و اينكه آيا متناسب با افزايش بودجه، زيرساخت‌ها هم توسعه پيدا كرده و نگهداشت كيفي صورت گرفته است؟

اما با وجود انتقادها از مديريت شهري، عليرضا زاكاني، شهردار تهران به دفاع از لايحه بودجه و بودجه‌بندي آن و همچنين حمايت از عملكرد شهرداري پرداخت او همچنين به توضيح درباره لايحه بودجه پرداخت، شهردار تهران با بيان اينكه در بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداري تهران برآورد ما واقع بينانه و مبتني بر نياز تهران است، اظهار كرد: براي سال آينده بودجه ۲۳۷ همت (هزار ميليارد تومان) به شورا پيشنهاد مي‌دهيم و براي تحقق تمهيدات لازم انديشيده شده است و ۳۵ درصد نسبت به سال قبل پيشنهاد رشد بودجه داده‌ايم.

او درباره بودجه‌بندي سال آينده شهرداري گفت: در بودجه سال آينده سهم حوزه فرهنگي ۱۱ درصد، بودجه حمل و نقل ۴۹ درصد، خدمات شهري ۱۵ درصد، بودجه حوزه ايمني ۴ درصد، بودجه حوزه شهربازي ۳۳ درصد، بودجه هوشمندسازي هم ۱۸ درصد از كل بودجه درنظر گرفته شده است.

زاكاني اظهار كرد: بودجه پيشنهادي سال ۱۴۰۴ را اگر بدون تبصره در نظر بگيريم ۲۷ درصد رشد و اگر با تبصره در نظر بگيريم ۳۵ درصد رشد بودجه داريم و سهم‌ مناطق از بودجه سال آينده ۱۷ درصد است.

به گفته شهردارتهران، همچنين سهم معاونت فني ۶ درصد، بودجه معاونت حمل ونقل ۳۸ درصد، بودجه معاونت خدمات شهري ۹ درصد، معاونت اجتماعي ۷ درصد، معاونت شهرسازي ۳ درصد، معاونت مالي ۸ درصد، معاونت منابع انساني ۹درصد، سازمان پيشگيري و بحران شهر تهران ۷ دهم درصد و حوزه دفتر شهردار نيز ۳ درصد سهم بودجه سال آينده را دارند.

به گزارش ايسنا، زاكاني با بيان اينكه در حوزه افزايش حقوق تابع دولت هستيم، افزود: در اين شرايط پيش بيني ۲۳ همتي در بودجه براي حقوق و دستمزد را در نظر گرفتيم.

 

افتتاح كمربند سبز پايتخت تا پايان سال

شهردار تهران با بيان اينكه فاز اول بزرگراه‌هاي شوشتري و بروجردي اوايل سال آينده افتتاح مي‌شود، گفت: از ۹۸ تقاطع غير همسطح ۲۶ تقاطع در حال ساخت و ۵۷ تقاطع نيز ساخته شده است. او با بيان اينكه به حوزه حمل و نقل با خريد بالاي اتوبوس از داخل و خارج كشور، توجه به تراموا و خريد تاكسي، توجه زيادي كرديم تا ظرفيت‌ها را حداقل دو برابر كنيم، گفت: بايد از طريق هوشمندسازي سفر تركيبي را ايجاد كنيم و ما در حال طي كردن مسير هستيم؛ اما لازمه آن توسعه حمل و نقل عمومي است. زاكاني با تأكيد بر اينكه وقتي سقف حمل و نقل عمومي را افزايش مي‌دهيم، سهم حمل و نقل خصوصي كاهش مي‌يايد و تأثير زيادي بر كاهش آلودگي هوا دارد، گفت: با خريد ۳ هزار اتوبوس برقي و ۲۷ هزار تاكسي برقي وتلاس براي خريد موتور برقي گام اساسي در كاهش آلودگي هوا برداشتيم. او با اعلام اين خبر كه امسال جشن پايان مرحله تعيين شده را برگزار خواهيم كرد، گفت: جشن ايجاد كمربند سبز را مي‌گيريم؛ چرا كه ‌۳ هزار هكتار درختكاري شده و يكهزار هكتار بيشتر از برنامه‌ها، كمربند سبز ايجاد كرده‌ايم.

شهردار تهران با بيان اينكه در كنار حمل و نقل عمومي، نقشه راهي براي تهران خواهيم داشت تا شهروندان با اسكوتر و دوچرخه و... نيز مسيرها را طي كنند، گفت: به تبع اقداماتي كه در حوزه فرهنگي و خدماتي صورت مي‌گيرد ما را بر آن داشت كه شهري تميز و با هويت براي شهروندان ايجاد كنيم و برش‌هاي سالانه با اتكا بر احكام برنامه چهارم توسعه بر برنامه‌هاي ما اثرگذار بوده است. او ادامه داد: در مقايسه سه شوراي شهر دوره چهارم تا ششم، در شوراي شهر چهارم ۱۱۴ درصد تحقق بودجه، در شوراي شهر پنجم ۹۱ درصد و در شوراي شهر ششم ۱۳۰ درصد تحقق بودجه داشتيم. به گفته شهردار تهران، اين در حالي است كه ميزان تورم در سه سال اخير ميانگين بالاي ۴۰ درصد بود و ما حدود ۲۰ درصد از تورم جلوتر هستيم و ديديد كه اقدامات زيادي انجام داديم و پروژه‌اي كه دوره قبل زير خاك كرده بودند را بيرون آورده و در حال تكميل هستيم. زاكاني با بيان اينكه شاهد جهش در سه سال اخير بوديم و شوراي شهر نيز در اين مدت تمركز خود را بر حمل و نقل گذاشت تا خدمات دهي به مردم افزايش يابد، افزود: در اين مدت بدهي بانك‌ها را كاهش داديم؛ به گونه‌اي كه بانك‌ها مدعي ۱۷۰ همت بدهي بودند؛ اما بعد از بررسي اين به ۸۰ همت كاهش يافت چراكه بيش از ۵۰ همت تسويه شد و۱۹ همت در حال تسويه است و از سال آينده همه بدهي‌ها به روز مي‌شود.

 

در نظرگرفتن۸ هدف  در اولويت شهرداري

او ادامه داد: در بودجه سال آينده ما ۸ هدف را در اولويت قرار داديم وهدف اول براي ما تحقق حداكثري برنامه چهارم است و توجه ما اجراي حداكثري برنامه است.

شهردار پايتخت در مورد افزايش يك درصدي سهم دفتر شهردار از بودجه اظهار كرد: عملا بخش زيادي از اين بودجه معطوف به سازمان فاوا است كه تجهيزات و سرورهاي جديد خريداري شود؛ چرا كه ما نيازمند خريد و نوسازي تجهيزات جديد هستيم؛ اما اميدوارم كاري شود قسمتهاي مختلف زير مجموعه شهردار كاسته و ماموريت‌ها به معاونت‌ها سپرده شود.

زاكاني افزود: بودجه سال ۱۴۰۳ نيز با احتساب بودجه ۱۸۶ همتي مصوب شد و شرايط امروز به گونه‌اي است كه تلاش مي‌كنيم از سقف مصوب پيشي بگيريم و الحاق آن با تبصره‌ها حدود ۲۰۰ همت خواهد بود. تلاش ما اين است كه از اين رقم عبور كنيم و نصاب جديدي را داشته باشيم.

شهردار تهران با بيان اينكه از ۹۴ همت كه براي بخش هزينه‌اي در نظر گرفته شده، ۳۰ همت مربوط به بخش خدمات است، گفت: اين ۳۰ همت براي نگهداشت شهر است. با توجه به ارتقاء خدمات در اين بخش و مبتني بر آنچه در سازمان برنامه و بودجه پيش بيني شده بود، هزينه‌ها افزايش يافت و منطق درستي در توازن بين بخش‌هاي بودجه در نظر گرفته شده است.

 

محدوديت زماني در رسيدگي به لايحه

در ادامه اظهارات شهردار تهران، ناصر اماني عضو شوراي شهر تهران خطاب به شهردار تهران گفت: من فكر مي‌كردم آقاي زاكاني توضيح دهد چرا اين بودجه با تاخير ارايه شد؟ بودجه بايد در كميسيون‌ها بررسي شود، به صحن برسد و در فرمانداري نيز مورد بررسي قرار بگيرد. با توجه به اين موضوع، فرصت رسيدگي براي ما محدود خواهد بود.

اماني ادامه داد: بودجه مهم‌ترين سندي است كه در طول سال تصويب مي‌كنيم و هم منابع درآمدي و هم نحوه هزينه‌كرد مديريت شهري را مشخص مي‌كند. اين سندي كه تصويب مي‌كنيم در آينده معيار قضاوت عملكرد ما خواهد بود، در دوره آينده نيز شهردار ما را قضاوت بودجه‌اي خواهد كرد.

او اضافه كرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه مصوب آن دوره ۴۸ هزار ۸۰۰ ميليارد تومان بود و به ۳۷ هزار و ۷۰۰ ميليارد كاهش پيدا كرد كه آقاي زاكاني ۱۱ هزار ميليارد تومان متمم آوردند. در سال ۱۴۰۱ بودجه مصوب ۵۰ هزار و ۳۷۰ هزار ميليارد تومان بود و نسبت به ۱۴۰۰، ۳۴ درصد افزايش داشت. سال ۱۴۰۲ بودجه ۷۵ هزار و ۹۹۰ ميليارد تومان شد و شهردار تهران ۲۸ هزار ميليارد متمم آورد و ۱۱۸ ميليارد شد.

به گفته شهردار تهران، سال ۱۴۰۳ در نهايت ۱۸۵ هزار ميليارد و ۹۰۰ ميليارد بودجه داشتيم و در مجموع بودجه اين دوره بيش از ۳۸۰ همت بوده كه شهردار معتقد است بيش از ۴۰۰ همت بوده است.

اماني با بيان اينكه رشد پنج برابري بودجه را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد هستيم، گفت: ما ۵۰۰ درصد رشد بودجه را در چند سال اخير شاهد بوده‌ايم. افزايش بودجه چه ميزان به بخش معماري و شهرسازي و چه ميزان به خدمات توليدي شهرداري اختصاص دارد؟

اين عضو شوراي شهر اظهار كرد: كالاها و خدماتي كه شهرداري ارايه مي‌دهد، در مقايسه با سال‌هاي قبل توانسته چهار تا پنج برابر شود يا هزينه‌هاي شهرداري پنج برابر شده است؟ آيا متناسب با افزايش بودجه، زيرساخت‌ها نيز توسعه پيدا كرده و نگهداشت كيفي صورت گرفته است؟ حتما شهردار بعدي ما را قضاوت خواهد كرد و قضاوت بودجه‌اي مي‌كنند؛ همانطور كه آقاي زاكاني هم شوراي قبل را قضاوت كرد.

محمد آخوندي، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم در ادامه عنوان كرد: وقتي بودجه را تصويب مي‌كنيم، ابتدا بحث‌هاي درآمدي تصويب شود و نبايد براساس پيش‌بيني و تخمين‌ها بررسي شود. اينكه تا امروز هنوز يك لايحه عوارضي سال بعد را تصويب نكرديم خوب نيست.

به گفته او، شهرسازي بخش عمده‌اي از درآمدهاي ما را تشكيل مي‌دهد اما اكنون وضعيت درآمدي‌اش مشخص نيست و نمي‌دانيم در سال آينده چگونه قرار است درآمدزايي كند. اميدواريم يك هفته آينده از سوي شهرداري ارايه شود و بتوانيم آن را به تصويب برسانيم.

آخوندي بيان كرد: برنامه دقيقي براي فرآيند بررسي بودجه در شورا پيشنهاد داديم و بايد تا پايان بهمن بودجه را به تصويب برسانيم. طبق برنامه روز ۴ اسفند را به عنوان روز نهايي تصويب بودجه مشخص كرديم. براساس برنامه ارايه شده اعضاي شورا به ما كمك كنند تا برهمان اساس پيش برويم. زمان‌هايي تعيين شده كه اميدواريم اعضاي شورا نظراتشان را تا اين تاريخ ارايه دهند.

 

پرداخت هزينه قراردادهاي جديد توسط شهرداري

زاكاني پس از استماع نظرات اعضاي شوراي شهر تهران با بيان اينكه با توجه به تغيير زمان انتخابات شوراهاي شهر بايد لايحه بودجه سال آينده را به گونه‌اي به شورا بياوريم كه شهرداري‌ها به خصوص در كلان‌شهر دچار مشكل نشوند، افزود: ممكن است كه سوال كنيد كه اين پولها كجا هزينه مي‌شود؟ او ادامه داد: بايد بگويم در دولت احمدي‌نژاد ۳۹۷۰ اتوبوس تحويل شهرداري تهران شد و در دولت روحاني هيچ اتوبوسي به شهرداري‌ها داده نشد. در زمان آيت‌الله رييسي ۲۷۱ اتوبوس تحويل شد و قرارداد اتوبوس هاي جديد با پول شهرداري تهران است.

زاكاني با بيان اينكه در اين دوره طول مترو ‌۵۴ درصد رشد داشته كه با اين پولها ساخته شده است، گفت: در اين دوره مديريت شهري هم بازپرداخت بدهي‌ها به گردن ما افتاد، به گونه‌اي كه در دوره پنجم‌شورا تعهدي به پرداخت بدهي‌ها نداشتند و ما آرزو مي‌كنيم آيندگان با سطح بالاتري از ما عمل كنند. موضوعات شهري را بايد با هم‌ مقايسه كرد.

شهرداري تهران در مورد چرايي تحويل ديرهنگام بودجه سال آينده با تاكيد بر اينكه متمم بودجه سال جاري هفته گذشته تصويب شد، گفت: اميدوارم سال آينده متمم را زودتر بياوريم تا بتوانيم لايحه بودجه بعدي را نيز زودتر بياوريم.