نرخ بليت هواپيما تا 300 درصد  رشد كرد
با وجود وعده ايرلاين‌ها براي كاهش قيمت‌ها

نرخ بليت هواپيما تا ۳۰۰ درصد رشد كرد

۱۴۰۳/۱۱/۱۰ - ۰۰:۴۰:۰۳
|
کد خبر: ۳۳۲۳۶۵

حدود هفت ماه از آزادسازي نرخ بليت هواپيما مي‌گذرد و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت بليت مسيرهاي هوايي گاه تا ۳۰۰ درصد هم رشد كرده است، به عنوان نمونه مسافران خط هوايي بندرعباس-تبريز كه پيش از آزادسازي، ۲ ميليون و ۷۲ هزار تومان براي اين سفر پرداخت مي‌كردند حالا با يك رشد ۲۹۷ درصدي، بايد ۸ ميليون و ۲۲۵ هزار تومان براي خريد بليت اين مسير بپردازند.

حدود هفت ماه از آزادسازي نرخ بليت هواپيما مي‌گذرد و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت بليت مسيرهاي هوايي گاه تا ۳۰۰ درصد هم رشد كرده است، به عنوان نمونه مسافران خط هوايي بندرعباس-تبريز كه پيش از آزادسازي، ۲ ميليون و ۷۲ هزار تومان براي اين سفر پرداخت مي‌كردند حالا با يك رشد ۲۹۷ درصدي، بايد ۸ ميليون و ۲۲۵ هزار تومان براي خريد بليت اين مسير بپردازند.

همچنين بليت تهران- مشهد كه پيش از آزادسازي، يك ميليون و ۳۲۶ هزار تومان بود، حالا با نرخ ۳ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد، يعني قيمت بليت ۱۶۷ درصد رشد كرده است.

افزايش چند برابري قيمت بليت هواپيما در حالي است كه سال گذشته شركت‌هاي هواپيمايي مدعي كاهش قيمت‌ها پس از آزادسازي بليت هواپيما بودند اما بررسي نرخ‌هاي كنوني پروازهاي داخلي خلاف اين ادعا را نشان مي‌دهد.

در حال حاضر بازار حمل‌ونقل هوايي كشور چه به لحاظ خدمات‌رساني و چه به لحاظ قيمت‌ها روزهاي بدي را پشت سر مي‌گذارد كه علت آن هم به آزادسازي نرخ‌ بليت بازمي‌گردد.

آذر سال گذشته بود كه شركت‌هاي هواپيمايي داخلي اواخر با استناد به راي ديوان عدالت اداري اقدام به افزايش قيمت بليت هواپيما در مسيرهاي داخلي كردند. بر اين اساس بود كه با شكايت شركت‌هاي هواپيمايي، ديوان عدالت اداري راي داد كه ستاد تنظيم بازار مجاز به نرخ‌گذاري در بخش حمل‌ونقل هوايي داخلي نيست.

در اين ميان مديركل دفتر بازرسي و حقوق شهروندي وزارت راه‌ و شهرسازي اواخر دي ماه سال گذشته، يعني حدود دو ماه پس از گرانفروشي ايرلاين‌ها از اعلام جرم عليه ۹ شركت‌ هواپيمايي بخش خصوصي كشور به دليل گرانفروشي خبر داد و گفت: شركت‌هاي هواپيمايي موظف به رعايت نرخ نامه مصوب سازمان هواپيمايي كشوري هستند، اين نرخنامه خردادماه امسال به ايرلاين‌ها ابلاغ شده و فروش بالاتر از اين نرخ‌ها تخلف بوده و با آن برخورد خواهد شد.

حسين مذنب افزود: پس از دريافت شكايت‌هاي مردمي از اين فرودگاه بازديد به عمل آمد و دفتر دو شركت هواپيمايي متخلف به‌صورت موقت پلمب شد. در ادامه هم رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از توقف اجرا راي ديوان عدالت اداري خبر داد كه بر اساس آن با دستور رييس ديوان عدالت اداري راي اين ديوان در خصوص آزادسازي قيمت بليت هواپيما تا اطلاع ثانوي موقوف‌الاجرا شد.

 

تداوم تلاش ايرلاين‌ها براي گران‌سازي

با وجود واكنش‌هاي دفتر بازرسي و حقوق شهروندي وزارت راه‌ و شهرسازي و همچنين مجلس شوراي اسلامي، شركت‌هاي هواپيمايي دست از كار نكشيدند تا اينكه اواخر خردادماه امسال (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) و بر اساس شكايت برخي شركت‌هاي هواپيمايي، ديوان عدالت اداري راي داد كه ستاد تنظيم بازار مجاز به نرخ‌گذاري در بخش حمل‌ونقل هوايي داخلي نيست. 

طبق آخرين اقدام در طرح دعوا در ديوان عدالت اداري، ديوان اقدام به ابطال مصوبه ستاد تنظيم بازار كرد كه بر اساس آن مقرر شده بود«حمل و نقل بار و مسافر هوايي مشمول قيمت‌گذاري بوده و افزايش قيمت آن منوط به هماهنگي با ستاد مزبور است.»

 

عدم افزايش قيمت بليت  طي سه سال گذشته

پس از راي ديوان عدالت اداري، شركت‌هاي هواپيمايي اقدام به آزادسازي نرخ بليت نكردند و حالا با قيمت‌هاي عجيب و غريب پروازهاي داخلي روبرو هستيم، البته دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي نظر ديگري دارد، او در واكنش به انتشار گزارش‌هاي اخير مبني بر افزايش ۳۰۰ درصدي قيمت بليت هواپيما، اظهار مي‌كند: نرخ‌هاي اشاره شده در اين گزارش مربوط به دي‌ماه سال ۱۴۰۰ است كه از آن زمان تا آزادسازي نرخ‌ها، با فشار وزارت راه وشهرسازي تغييري نداشته است.

مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با تسنيم مي‌افزايد: در حال حاضر، نرخ رسمي دلاري كه در اختيار شركت‌هاي هواپيمايي قرار مي‌گيرد، ۶۷ هزار تومان است كه معمولاً به‌صورت هفتگي افزايش مي‌يابد و قيمت تمام‌شده اين نرخ براي شركت‌هاي هواپيمايي ۷۰ هزار تومان است. در حالي كه در نرخ‌نامه قبلي، قیمت دلار حدود ۲۸ هزار تومان محاسبه شده بود.

اسعدي ساماني تاكيد مي‌كند: اين در حالي است كه نرخ دلار در بازار آزاد به بيش از ۸۴ هزار تومان افزايش يافته است و اين موضوع فشار زيادي به هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي وارد كرده است.

به گفته او، حدود ۷۰ درصد هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي به صورت ارزي است و افزايش قیمت دلار تأثير زيادي بر اين صنعت داشته است.

او ادامه مي‌دهد: ضمن اينكه شركت‌هاي دولتي ارايه‌دهنده خدمات ناوبري، نشست و برخاست، و همچنين شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات سي‌چك و تعميركنندگان قطعات و موتور، به‌طور هفتگي قيمت خدمات خود را متناسب با تغييرات نرخ برابري ارز كه از سوي سازمان هواپيمايي كشوري اعلام مي‌شود، افزايش مي‌دهند. اسعدي ساماني اظهار مي‌كند: همچنين بيش از ۱۲ درصد قيمت بليت به عنوان عوارض و ماليات به دستگاه‌هاي دولتي پرداخت مي‌شود. علاوه بر اين، اجاره برخي از اماكن فرودگاهي كه توسط شركت‌هاي دولتي براي ارايه خدمات به شركت‌هاي هواپيمايي اختصاص داده شده، بيش از ۳۰۰ درصد افزايش يافته است.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي همچنين به آزادسازي نرخ بليت هواپيما اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پس از اين اقدام ۱۲ فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور اضافه شده است كه اين امر مي‌تواند به بهبود خدمات و افزايش ظرفيت پروازها در كشور كمك كند.

او همچنين به مصوبه شوراي عالي هواپيمايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اسفند سال گذشته، اين شورا قيمت هر صندلي پروازي را ۴۰ دلار تعيين كرده بود. با اين حال، امروز شركت‌هاي هواپيمايي هر صندلي را با نرخ ۳۳ دلار عرضه مي‌كنند، يعني ۷ دلار پايين‌تر از نرخ مصوب شوراي عالي هواپيمايي.

اسعدي ساماني اضافه مي‌كند: اين نشان‌دهنده كاهش هزينه‌ها و تلاش شركت‌ها براي ارايه خدمات با قيمت‌هاي مناسب‌تر براي مسافران است. از الحاق۱۲ فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور پس از آزادسازي نرخ‌ها خبر داد و گفت: قيمت تمام‌شده دلار ۷۰ هزار تومان است.

 

برخلاف ادعاها، قيمت‌ها كاهشي نشد

شركت‌هاي هواپيمايي در مقابل انتقادات و نگراني‌ها به آزادسازي قيمت بليت ادعا مي‌كردند كه آزادسازي به كاهش قيمت‌ها منجر مي‌شود نه افزايش.

اما پس از آزادسازي، قيمت‌ها افزايش چشمگيري را تجربه كرد، در همين راستا اوايل تيرماه امسال بود كه مهرداد بذرپاش وزير سابق راه و شهرسازي با اشاره به اينكه راي ديوان عدالت اداري در آزادسازي قيمت بليت هواپيما اتفاق بسيار تلخي بود، گفت: وقتي در حمل‌ونقل هوايي عرصه و تقاضا تراز نيست، نمي‌توانيم آن را به بازار بسپاريم. از قوه قضاييه و سران قوا خواسته‌ايم به اين موضوع رسيدگي كنند، نمي‌توانيم به مردم ظلم كنيم. متاسفانه طي روزهاي اخير نيز شاهد تلاطم جدي در اين بخش هستيم، از اين رو لازم است با مكانيزم قيمت‌گذاري، بازار را كنترل كنيم.
اما دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اواخر تيرماه در نشست خبري با اشاره به زيان شركت‌هاي هواپيمايي به واسطه نرخ‌هاي دستوري، اضافه كرد: اين مساله شركت‌هاي هواپيمايي را بر آن داشت تا براي اجرا آزادسازي به ديوان عدالت اداري شكايت كنند. در نهايت ۲۱ آذرماه سال گذشته (۱۴۰۲) ديوان عدالت اداري دادنامه‌اي را صادر و ستاد تنظيم بازار را از مداخله بازار منع كرد.

او با بيان اينكه اوايل تيرماه امسال با دريافت راي ديوان هماهنگي لازم براي آزادسازي نرخ‌ها با سازمان هواپيمايي كشوري انجام شد، اظهار كرد: بر اساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شوراي عالي هواپيمايي قيمت هر صندلي پروازي ۴۰ دلار تعيين شد. البته ما پيشنهاد نرخ هر صندلي پروازي را بر اساس هزينه‌هاي ايرباس ۳۲۰، بويينگ‌ام دي و بويينگ ۷۳۷ بالغ بر ۵۱ دلار داده بوديم كه وزارت راه و شهرسازي در اين زمينه همكاري نكرد.

به گفته اسعدي ساماني، شركت‌‌هاي هواپيمايي پس از راي ديوان عدالت اداري، قيمت بليت پروازهاي داخلي را با معادل ريالي ۴۰ دلار محاسبه و در سايت‌هاي خود بارگذاري كرده‌اند.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با اشاره به تعيين سقف قيمت بليت هواپيما از پايش روزانه بازار خبر داد و افزود: چنانچه مغايرت‌هاي احتمالي در شبكه توزيع ديده شود و اگر ايرلايني تخلفي كرده باشد اقدامات انضباطي اعمال خواهد شد.

او اظهار كرد: اين اقدامات شامل اخطار، تعلق و در مرحله سوم لغو مجوز شركت‌‌هاي هواپيمايي است. در اين راستا طي ۲۵ روز گذشته ۳ آژانس و سايت مربوطه به دليل عدم رعايت نرخ شركت‌هاي هواپيمايي، تعليق شده‌اند و در صورت مشاهده تخلف اقدامات لازم بر اساس ضابطه انجام خواهد شد.

اسعدي ساماني تصريح كرد: با آزادسازي قيمت بليت هواپيما، نرخ‌ها كاهشي شده و شاهد هستيم در برخي مسيرها قيمت‌ها نصف نرخ‌هاي مصوب ايرلاين‌هاست. به عنوان نمونه قيمت بليت تهران-مشهد ۲,۷ ميليون تومان است كه ديروز ۱.۲ ميليون تومان فروخته شد. يا بليت مسير پروازي ۲.۴ ميليوني بليت تهران-شيراز با قيمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده است.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با تاكيد بر اينكه با آزادسازي قيمت بليت هواپيما دست دلالان از بازار حمل‌ونقل هوايي كوتاه شد، اظهار كرد: انتظار داريم وزارت راه و شهرسازي به اجرا قانون مقيد باشد. ديوان عدالت اداري راي داده كه ستاد تنظيم بازار و دولت حق دخالت در قيمت‌گذاري حمل ونقل هوايي مسافري را ندارد. 

درحالي كه به گفته دبيرانجمن شركت‌هاي هواپيمايي، پس از آزادسازي نرخ بليت هواپيما، شاهد كاهشي شدن قيمت‌ها و كوتاه شدن دست دلالان خواهيم بود اما بررسي قيمت‌هاي منتشر شده از مسيرهاي هوايي، خلاف اين موضوع را نشان مي‌دهد.