هوش مصنوعي و تحول راديكال در بازارهاي مالي

۱۴۰۳/۱۱/۱۱ - ۰۰:۱۷:۱۲
|
کد خبر: ۳۳۲۴۹۹

هوش مصنوعي (Artificial Intelligence يا AI) به عنوان يكي از تحولات بنيادين عصر حاضر، در حال دگرگون كردن صنايع مختلف از‌جمله اقتصاد و بازارهاي مالي است.

مهنوش صالحي

هوش مصنوعي (Artificial Intelligence يا AI) به عنوان يكي از تحولات بنيادين عصر حاضر، در حال دگرگون كردن صنايع مختلف از‌جمله اقتصاد و بازارهاي مالي است. توانايي هوش مصنوعي در پردازش حجم عظيمي از داده‌ها، شناسايي الگوها و پيش‌بيني رويدادهاي آينده، فرصت‌هاي جديدي را براي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي هوشمندانه‌تر و كارآمدتر فراهم آورده است. در اين مقاله، به بررسي تاثير عميق هوش مصنوعي بر اقتصاد و بازارهاي مالي، با تمركز بر بازار سرمايه و بازارهاي پولي، پرداخته خواهد شد.

 

تاثير هوش مصنوعي بر بازار سرمايه

تحليل پيشرفته داده‌ها: هوش مصنوعي قادر است حجم عظيمي از داده‌هاي بازار سرمايه، از جمله داده‌هاي تاريخي قيمت‌ها، اخبار، گزارش‌هاي مالي و داده‌هاي اجتماعي را تحليل كند و الگوهاي پنهان و ارتباطات پيچيده بين عوامل مختلف را شناسايي نمايد. اين امر به سرمايه‌گذاران و تحليلگران كمك مي‌كند تا پيش‌بيني‌هاي دقيق‌تري از روند بازار داشته باشند.

بهينه‌سازي پرتفوي: الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي مي‌توانند با توجه به اهداف سرمايه‌گذاري و تحمل ريسك هر فرد، پرتفوي بهينه‌اي را طراحي كنند. اين الگوريتم‌ها قادرند با سرعت و دقت بسيار بالايي، هزاران دارايي را ارزيابي كرده و تركيبي از دارايي‌ها را پيشنهاد دهند كه بيشترين بازده را با حداقل ريسك ممكن داشته باشد.

معاملات الگوريتمي: هوش مصنوعي در انجام معاملات الگوريتمي نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. اين الگوريتم‌ها قادرند با سرعت بسيار بالا و بدون دخالت انسان، تصميمات خريد و فروش را براساس الگوهاي شناسايي شده اتخاذ كنند.

كشف تقلب و كلاهبرداري: هوش مصنوعي مي‌تواند با تحليل رفتارهاي غيرعادي در بازار، تقلب و كلاهبرداري را شناسايي كند. اين امر به افزايش شفافيت و اعتماد در بازار سرمايه كمك مي‌كند.

 

تاثير هوش مصنوعي بر بازارهاي پولي

همان‌گونه كه مستحضريد، هوش مصنوعي در بازارهاي پولي جهان نقش بسزايي ايفا مي‌كنند، مثلا در:

ارزيابي اعتبار: هوش مصنوعي مي‌تواند با تحليل داده‌هاي اعتباري مشتريان، مدل‌هاي ارزيابي اعتبار دقيق‌تري را ايجاد كند. اين امر به بانك‌ها و موسسات مالي كمك مي‌كند تا تصميمات بهتري درخصوص اعطاي تسهيلات اتخاذ كنند.

كاهش ريسك اعتباري: هوش مصنوعي مي‌تواند با شناسايي زودهنگام نشانه‌هاي بحران مالي، به بانك‌ها كمك كند تا ريسك اعتباري خود را كاهش دهند.

بهبود خدمات مشتري: چت‌بات‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي مي‌توانند به مشتريان در حل مشكلات‌شان كمك كنند و تجربه مشتري را بهبود بخشند.

با اين حال در مواجهه با هوش مصنوعي با چالش‌ها و فرصت‌هايي روبه‌روييم، ازجمله:

 

چالش‌ها:

كمبود داده‌هاي باكيفيت: براي آموزش مدل‌هاي هوش مصنوعي، نياز به داده‌هاي باكيفيت و حجم بالا وجود دارد كه در اين مرحله در حال حاضر تا حدودي ضعيف هستيم.

خطرات اخلاقي: استفاده نادرست از هوش مصنوعي مي‌تواند به ايجاد نابرابري و كاهش شفافيت در بازارهاي مالي منجر شود و اطلاعات نادرست ارايه كند.

وابستگي به فناوري: وابستگي بيش از حد به هوش مصنوعي مي‌تواند در صورت بروز اختلالات فني، مشكلات جدي ايجاد كند.

 

فرصت‌ها:

افزايش كارايي و بهره‌وري: هوش مصنوعي مي‌تواند به افزايش كارايي و بهره‌وري در بازارهاي مالي كمك كند.

ايجاد محصولات و خدمات جديد: هوش مصنوعي مي‌تواند منجر به ايجاد محصولات و خدمات مالي جديدي شود كه نيازهاي مشتريان را بهتر برآورده مي‌كند.

ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد: توسعه و كاربرد هوش مصنوعي در بازارهاي مالي، فرصت‌هاي شغلي جديدي را ايجاد خواهد كرد.

هوش مصنوعي در حال متحول كردن اقتصاد و بازارهاي مالي است. اين فناوري با توانايي‌هاي منحصر به فرد خود، فرصت‌هاي جديدي را براي تصميم‌گيري‌هاي بهتر و كارآمدتر فراهم آورده است. با اين حال، براي بهره‌برداري كامل از مزاياي هوش مصنوعي، بايد به چالش‌هاي موجود نيز توجه شود و اقدامات لازم براي مديريت ريسك‌ها انجام شود.

 

كاربرد عملي هوش مصنوعي در شركت‌هاي مالي

براي اينكه بتوانيد درك عميق‌تري از تاثير هوش مصنوعي در دنياي واقعي كسب و كارهاي مالي داشته باشيد، در اين بخش بررسي چندين مطالعه موردي از كاربردهاي عملي هوش مصنوعي در شركت‌هاي مختلف را بيان مي‌نماييم:

1- جفريز (Jefferies):

تشخيص الگوهاي معاملاتي: جفريز از الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين براي شناسايي الگوهاي پيچيده در داده‌هاي معاملاتي استفاده مي‌كند. اين امر به تحليلگران اين شركت كمك مي‌كند تا پيش‌بيني‌هاي دقيق‌تري از حركت قيمت‌ها داشته باشند و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري جديدي را شناسايي كنند.

ارايه توصيه‌هاي شخصي‌سازي شده: جفريز با استفاده از هوش مصنوعي، توصيه‌هاي سرمايه‌گذاري شخصي‌سازي شده‌اي را براي مشتريان خود ارايه مي‌دهد. اين توصيه‌ها بر اساس داده‌هاي تاريخي معاملات مشتري، تحمل ريسك و اهداف مالي او ارايه مي‌شود.

2- بلومبرگ (Bloomberg):

اخبار مالي هوشمند: بلومبرگ از پردازش زبان طبيعي (NLP) براي تحليل اخبار مالي استفاده مي‌كند. اين سيستم قادر است اخبار را به سرعت پردازش كرده و اطلاعات كليدي را استخراج كند. سپس اين اطلاعات براي ايجاد هشدارهاي بلادرنگ و تحليل‌هاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پيش‌بيني نوسانات بازار: بلومبرگ از مدل‌هاي يادگيري ماشين براي پيش‌بيني نوسانات بازار استفاده مي‌كند. اين پيش‌بيني‌ها به سرمايه‌گذاران كمك مي‌كند تا ريسك‌هاي خود را بهتر مديريت كنند.

3- بانك امريكا (Bank of America):

كشف تقلب: بانك امريكا از هوش مصنوعي براي شناسايي فعاليت‌هاي مشكوك در تراكنش‌هاي مالي استفاده مي‌كند. اين سيستم با تحليل الگوهاي تراكنش‌ها، مي‌تواند تقلب‌ها را به سرعت شناسايي كرده و از خسارت‌هاي مالي جلوگيري كند.

چت‌بات‌هاي هوشمند: بانك امريكا از چت‌بات‌هاي هوشمندي استفاده مي‌كند كه قادر به پاسخگويي به سوالات مشتريان در مورد محصولات و خدمات بانكي هستند. اين چت‌بات‌ها مي‌توانند به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته به مشتريان خدمات ارايه دهند.در حال حاضر اين چت‌بات‌ها براي صرافي‌هاي آنلاين ايراني فعال هستند.

4- فيدليتي (Fidelity):

مشاور سرمايه‌گذاري مجازي: فيدليتي از مشاور سرمايه‌گذاري مجازي مبتني بر هوش مصنوعي استفاده مي‌كند كه به مشتريان در تصميم‌گيري‌هاي سرمايه‌گذاري كمك مي‌كند. اين مشاور مجازي قادر است با مشتريان تعامل برقرار كرده و به سوالات آنها پاسخ دهد.

بهينه‌سازي پرتفوي: فيدليتي از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي براي بهينه‌سازي پرتفوي سرمايه‌گذاري مشتريان استفاده مي‌كند. اين الگوريتم‌ها باتوجه به اهداف سرمايه‌گذاري و تحمل ريسك هر فرد، پرتفوي بهينه‌اي را پيشنهاد مي‌دهند.

5- پي‌پال (PayPal):

پيشگيري از كلاهبرداري: پي‌پال از هوش مصنوعي براي تشخيص تقلب در تراكنش‌هاي پرداخت استفاده مي‌كند. اين سيستم با تحليل الگوهاي تراكنش‌ها و رفتار كاربران، مي‌تواند تراكنش‌هاي مشكوك را شناسايي كند.

شخصي‌سازي تجربه كاربري: پي‌پال از هوش مصنوعي براي شخصي‌سازي تجربه كاربري استفاده مي‌كند. اين سيستم با تحليل داده‌هاي كاربران، مي‌تواند پيشنهادات شخصي‌سازي شده‌اي را به آنها ارايه دهد.

اينها نمونه‌هايي از استفاده هوش مصنوعي در جهان است كه روز به روز در حال گسترش و رفع نيازهاي جامعه هدف خود مي‌باشد.