متروكه شدن برخي فرودگاهها با وجود هزينه نيمميليارد دلاري
نگاهي به تازهترين گزارش منتشر شده درباره عملكرد حوزه حمل و نقل هوايي ايران بيانگر آن است كه طي شش ماهه ابتدايي امسال حجم نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپيما در پروازهاي داخلي و ۱۷ هزار فروند در پروازهاي بينالمللي، بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلي ۱۳۱ هزار فروند و بينالمللي ۱۴ هزار فروند) به ترتيب افزايش ۱۰ و ۲۱ درصدي داشته است.
نگاهي به تازهترين گزارش منتشر شده درباره عملكرد حوزه حمل و نقل هوايي ايران بيانگر آن است كه طي شش ماهه ابتدايي امسال حجم نشست و برخاست ۱۴۴ هزار فروند هواپيما در پروازهاي داخلي و ۱۷ هزار فروند در پروازهاي بينالمللي، بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلي ۱۳۱ هزار فروند و بينالمللي ۱۴ هزار فروند) به ترتيب افزايش ۱۰ و ۲۱ درصدي داشته است.
اگرچه آمارها نشان از رشد فعاليت فرودگاههاي كشور در شش ماهه ابتدايي امسال نسبت به سال گذشته دارد، رييس سازمان هواپيمايي كشوري از وضعيت برخي فرودگاهها ابراز نارضايتي ميكند و ميگويد: درحالي كه براي برخي فرودگاهها در كشور ۵۰۰ ميليون دلار هزينه شده است، اما شاهد متروكه شدن آنها هستيم؛ زيرا از ابتدا نابجا بودند و اقتصاد آنها به خوبي سنجيده نشده بود. حسين پورفرزانه در گفتوگو باايرنا ميافزايد: با توجه به ارزش ۱۶ ميليارد مجموعه فرودگاههاي كشور و در مقابل ارزش تنها يك ميليارد دلاري ناوگان هوايي شاهد ناترازي و عدم توازن در اين بخش در كشور هستيم. او بيان ميكند: به جاي ۵۰۰ ميليون دلار در فرودگاههاي ياد شده ميتوانستيم دست كم ۱۰۰ هواپيماي پنج ميليون دلاري شبهنو وارد كشور كنيم، اما در گذشته به اين مهم به هيچ عنوان توجه نشد. رييس سازمان هواپيمايي كشوري ادامه ميدهد: چنانچه ۲ ميليارد دلار از رقم ۱۶ ميليارد دلار ياد شده صرف توسعه ناوگان ميشد، امروز سه برابر ناوگان فعلي هواپيما داشتيم. او تصريح ميكند: امروز در حال بررسي اين مساله هستيم تا بتوانيم اقتصاد صنعت هوايي را مجدد روي مدار درست آن بياوريم. پورفرزانه تاكيد ميكند: اين مسائل بايد براي مردم روشنگري شود و اينطور نباشد شاهد باشيم كه يك فرد با شعار تبليغاتي بتواند به سرمايهها در كشور آسيب بزند و مردم به مطالبات بهحقشان نرسند.
برنامهريزي براي افزايش
پروازهاي مستقيم توريستي
اين مقام مسوول در ادامه اظهار ميكند: امروز به دنبال آن هستيم كه از شهرهاي بزرگي همچون مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز كه متقاضيان فراوان و ايرلاينهاي درخواستكننده داريم، به مقاصد توريستي در ديگر كشورها پرواز مستقيم داشته باشيم و درصدديم تا پيش از فرا رسيدن عيد نوروز چند مورد از آنها را راهاندازي كنيم.
او بيان ميكند: ما به دنبال آن هستيم كه از ظرفيت اقتصادي ايرلاينهاي داخلي استفاده كنيم و چنانچه در داخل پروازهاي غيراقتصادي انجام ميدهند، كمك كنيم تا با برقراري پروازهاي خارجي جبران مافات شود. پورفرزانه با اشاره به انجام پرواز مستقيم به شهر دوشنبه (پايتخت تاجيكستان)، ميگويد: با توجه به اينكه برنامه توسعه گردشگري با تاجيكستان در دستور كار است، بايد پروازها به اين كشور توسعه يابد و در اين راستا بايد رغبت لازم را در آژانسهاي گردشگري ايجاد كنيم.
او ادامه ميدهد: همچنين هماكنون به مسكو و سن پترزبورگ پرواز مستقيم داريم و بسته به وجود متقاضي، براي برقراري و افزايش پروازها به روسيه اقدام خواهيم كرد.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با توضيح اصطلاح كاپوتاژ، ميافزايد: در قوانين هوانوردي به ايرلاينهاي خارجي اجازه داده ميشود كه ۷۲ ساعت پرواز در داخل خاك كشور ما انجام دهند و سپس به مبدا خود برگردند. در اين صورت عملاً فرصت خواهند داشت تا برخي پروازهاي داخلي ما را نيز پوشش بدهند.
او تاكيد ميكند: براي انجام اين مهم مشكلي وجود ندارد و طي يكي- دو هفته آينده نظر نهايي خود را در اين باره اعلام خواهيم كرد.
پورفرزانه اضافه ميكند: در اين راستا بايد ببينيم چقدر ناوگان نياز داريم و همچنين بايد بررسي كنيم كه اين مساله منجر به غير اقتصادي شدن برخي ايرلاينهاي داخلي يا سركوب و ضعيف شدن آنها نشود.
وجود ۱۳۰ تا ۱۵۰ ناوگان هوايي فعال در كشور
او اظهار ميكند: هماكنون بين ۱۳۰ تا ۱۵۰ ناوگان هوايي فعال در كشور وجود دارد. همچنين ۱۸۵ هواپيما رجيستر فعال داريم و اين فاصله ۳۰ تا ۵۰ فروندي را ميتوان با انجام تعميرات به ناوگان برگرداند و مورد استفاده قرار داد. رييس سازمان هواپيمايي كشوري با تاكيد بر اينكه آوردن هواپيما به كشور تنها راهحل نيست، خاطرنشان ميكند: در بازمعماري صنعت هوانوردي به مواردي همچون آزاديهاي پرواز، اجاره هواپيما، پروازهاي كانكشن يا پروازهاي نماد مشترك (Code Sharing) نيز توجه داريم.
پورفرزانه همچنين ميگويد: اميد داريم كه در انجام پروازها به مقاصد اروپايي كارشكني نشود، زيرا به صورت منطقي و قانوني موارد را به پيش برديم و بايد تلاش كنيم دشمن بهانه جويي نكند و ما نيز بهانه به دست آنان بدهيم. قرارداد نماد مشترك به ايرلاينها اجازه ميدهد تا به صورت تاييد شده و كاملا رسمي، پروازهاي اشتراكي خود را در مسيرهاي معين انجام دهند. به عبارتي، در پروازهاي نماد مشترك، ايرلاين داخلي ما با يك ايرلاين خارجي توافق ميكند كه فروش بليت را يكي از آنها انجام دهد، اما مسافران ديگر دغدغه اينكه بارشان در كجا مينشيند را نداشته و بار به صورت اتوماتيك تحويل ايرلاين ديگر ميشود.