معاون حمل و نقل شهرداري تهران:

۲ ترامواي «امانتي»، وارد ناوگان حمل و نقل پايتخت نمي‌شود

۱۴۰۳/۱۱/۱۳ - ۰۰:۴۶:۳۰
|
کد خبر: ۳۳۲۶۳۸

در حالي كه طي ماه‌هاي گذشته برخي اعضاي شوراي شهر اعلام كرده‌اند كه موافق ورود تراموا به تهران نيستند و حتي تعدادي از اعضا اعلام كرده‌اند كه تراموا مصوبه شورا را ندارد، معاون حمل و نقل شهرداري تهران در مورد آخرين وضعيت ورودART (تراموا) به ناوگان حمل و نقل عمومي توضيحاتي ارايه كرد و گفت: اين دو رام ART تنها براي تست و انجام مطالعات عملي به تهران آمده و قرار نيست در ناوگان حمل و نقل عمومي به كار گرفته شوند.

در حالي كه طي ماه‌هاي گذشته برخي اعضاي شوراي شهر اعلام كرده‌اند كه موافق ورود تراموا به تهران نيستند و حتي تعدادي از اعضا اعلام كرده‌اند كه تراموا مصوبه شورا را ندارد، معاون حمل و نقل شهرداري تهران در مورد آخرين وضعيت ورودART (تراموا) به ناوگان حمل و نقل عمومي توضيحاتي ارايه كرد و گفت: اين دو رام ART تنها براي تست و انجام مطالعات عملي به تهران آمده و قرار نيست در ناوگان حمل و نقل عمومي به كار گرفته شوند. محسن هرمزي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: اين دو رام در اصطلاح تراموا ناميده مي‌شود، اما‌اي آر تي ART است سيستمي بين تراموا و اتوبوس محسوب مي‌شوند و قطارهاي چرخ لاستيكي هستند. به گفته هرمزي، در اين دو هفته گذشته كار پيش تست و آموزش در حال انجام است و بر اساس يك برنامه زماني دو ماهه با حضور كارشناسان چيني نسبت به آموزش همكاران ما اقدام مي‌كنند و به صورت شبانه ‌اي. آر. تي تست مي‌شود و در صورت موفقيت‌آميز بودن تست‌ها، نتايج در شوراي ترافيك و شوراي شهر ارايه مي‌شود و بعد از آن بايد مديران براي شهر تصميم بگيرند كه سراغ قرارداد انبوه خريد          ‌اي.آر.تي برويم يا خير؟ او بيان كرد: خبرها بولد مي‌شود كه شهرداري در مورد‌اي آر تي روزه سكوت گرفته يا در مورد اين سيستم اطلاع‌رساني نمي‌شود؛ اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه سيستم بايد مورد مطالعه قرار گيرد و يكي از روش‌هاي مطالعه، انجام تست است و ما اين تجهيزات را به صورت اماني به كشور آورديم تا تست كنيم و ببينيم كه اين مد حمل و نقلي اساسا با شرايط تهران مناسب است يا خير؟ هرمزي افزود: رييس شوراي شهر تهران نيز بر ضرورت ادامه همين مسير تأكيد داشتند و اگر واقعا احصا شد كه اين سيستم به درد تهران مي‌خورد و بار ترافيك را كاهش مي‌دهد و هزينه‌ها را نيز در كلان كاهش مي‌دهد؛ چرا از اين روش استفاده نكنيم؟ معاون حمل و نقل شهرداري تهران بيان كرد: دقت داشته باشيد كه عمر مفيد يك اتوبوس بين ۸ تا ۱۰ سال است و بعد از آن بايد نسبت به نوسازي اقدام كرد؛ اما عمر مفيد اين نوع ناوگان ۳۰ سال است، و بعد از آن بايد براي اورهال آن فكري كرد و بايد هزينه فايده اين روش احصا شود و بعد در صورت موفقيت آميز بودن، مي‌رويم مجوز شورا و... را مي‌گيريم و سپس اجرايي مي‌كنيم. هرمزي با تأكيد بر اينكه دوماه فرآيند تست ART به طول مي‌انجامد، گفت: فرآيند تست وسايل حمل و نقل عمومي زمان بر است و بايد تست سرد و گرم، تست بدون مسافر، تست با مسافر فرضي و.... انجام شود و پروتكل‌ها را بايد رعايت كنيم و اگر تست‌ها موفقيت آميز بود، يك زمان محدود ۱۰ روزه ART در خط مورد نظر با مسافر تست مي‌شود. به گفته او، اگر به صورت عملي اين مد حمل و نقلي جوابگو بود، آن موقع با نهادهاي بالادستي هماهنگي‌هاي لازم را خواهيم داشت و با كسب منابع كافي نسبت به انعقاد قرارداد اقدام خواهيم كرد و بعد از آن اين ART‌هاي به صورت اماني كه نو هم نيستند، پس داده مي‌شود. معاون حمل و نقل شهرداري تهران ادامه داد: دقت داشته باشيد كه احداث ART در دو خط مصوبه شوراي عالي ترافيك كشور را دارد و دقت داشته باشيد كه ART سيستم‌هاي جديدي هستند كه غير از چين در كشورهاي مالزي، دوبي، دوحه و استانبول مورد استفاده قرار مي‌گيرد. او اظهار كرد: شهرداري تهران براي تكميل خطوط شهر تهران به مد حملي و نقلي ART نياز دارد چراكه در برخي خطوط شبكه اتوبوسي ما بعد از ۸ تا ۱۰ سال بايد نوسازي شود؛ اما عمر مفيد ART سي سال است و اين موجب كاهش هزينه‌ها مي‌شود و همچنين ART در كاهش آلودگي هوا نقش دارد، چراكه برقي هستند و قبل از حركت و در پايانه شارژ مي‌شوند و عاري از آلايندگي هستند. هرمزي در مورد ميزان جابه‌جايي مسافر در ART نيز گفت: بستگي به اين دارد كه از قطار ۳۲ متري يا ۴۲ متري استفاده شود اما تقريبا ۱.۵ تا ۲ برابر نسبت به اتوبوس‌هاي BRT، افزايش مسافر دارد.