روزانه 50 نفر در تصادفات رانندگي جان ميبازند و بيش از 100 نفر معلول ميشوند
بر اساس آمارهاي رسمي سالانه بيش از 10 هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست ميدهند و نزديك به 60 هزار نفر دچار معلوليت ميشوند. اين يعني علاوه بر خسارات مالي و جاني هزينههاي هنگفتي را هم به جامعه تحميل ميكند. هزينههاي اقتصادي و اجتماعي و از همه مهمتر خدماتي كه قرار است در اختيار بازماندگان افراد فوت شده يا افراد معلول قرار بگيرد.
جاي خالي ايمني و زندگيهايي كه دستخوش حادثه ميشوند
گلي ماندگار|
بر اساس آمارهاي رسمي سالانه بيش از 10 هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست ميدهند و نزديك به 60 هزار نفر دچار معلوليت ميشوند. اين يعني علاوه بر خسارات مالي و جاني هزينههاي هنگفتي را هم به جامعه تحميل ميكند. هزينههاي اقتصادي و اجتماعي و از همه مهمتر خدماتي كه قرار است در اختيار بازماندگان افراد فوت شده يا افراد معلول قرار بگيرد. اما ماجرا اينجاست كه هر بار حرف از تصادفات به ميان ميآيد 60 درصد علت آن بياحتياطي مردم عنوان شده و باقي مانده به عواملي مانند جادههاي ناايمن و خودرو و ... اختصاص داده ميشود. اگر بخواهيم موشكافانه به ماجرا نگاه كنيم ميبينيم كه خودروهاي داخلي هيچ كدام از استانداردهاي مربوط به حفظ امنيت جاني سرنشينان را دارا نيستند. در واقع پروسه تست ايمني خودرو در تصادفات كلا در جريان توليد خودروهاي داخلي گنجانده نشده و همين مساله باعث ميشود تا تامين ايمني جاني سرنشينان خودرو به اما و اگرها سپرده شود.
تهران در هفته گذشته ۸ تصادف منجر به فوت داشت
رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ از وقوع ۸ فقره تصادف فوتي در دومين هفته بهمن ماه خبر داد.
سرهنگ رابعه جوانبخت رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص تصادفات هفتهاي كه گذشت گفت: متأسفانه اولين تصادف منجر به فوت در شنبه ۶ بهمن ماه حوالي ساعت 02:50 بامداد در بزرگراه شهيد سليماني مسير غرب به شرق قبل از مجيديه اتفاق افتاد كه يك دستگاه پژو ۲۰۶ به علت عدم توجه به جلو با يك دستگاه كاميون حمل زباله شهرداري كه به دليل عدم رعايت نكات ايمني و آشكارسازي قابل رويت نبود برخورد كرده كه در اثر شدت جراحات وارده سرنشين جوان پژو ۲۰۶ در دم جان خود را از دست داد و راننده مصدوم و توسط اورژانس به بيمارستان منتقل شد. او افزود: دو حادثه فوتي هم در روز يكشنبه ۷ بهمن ماه اتفاق افتاد. در ساعت 01:20 بامداد تصادف يك دستگاه موتور سيكلت با خودرو پژو ۲۰۶ در خيابان جيحون نبش خيابان مالك اشتر رخ داد كه متأسفانه راكب موتورسيكلت به علت عدم رعايت حق تقدم و نداشتن كلاه ايمني در اثر شدت ضربه و جراحات وارده جان خود را از دست داد. جوانبخت همچنين بيان كرد: تصادف ديگر يكشنبه حوالي ساعت50 : ۰۵ صبح در بزرگراه آزادگان مسير شمال به جنوب خروجي شهرك استقلال اتفاق افتاد كه در آن يك دستگاه سواري پژو پارس با تير چراغ برق حاشيه بزرگراه برخورد كرده كه در اثر شدت ضربه و جراحات وارده يكي از سرنشينهاي خودرو در دم جان خود را از دست داد و راننده و ديگر سرنشين آن مصدوم و به وسيله اورژانس به بيمارستان منتقل شدند. او در ادامه گفت: متأسفانه در روز دوشنبه ۸ بهمن نيز ما شاهد دو فقره تصادف منجر به فوت بودهايم. تصادف اول در ساعت 03:00 بامداد در بزرگراه شهيد زينالدين مسير غرب به شرق روي پل هنگام رخ داد كه در آن يك دستگاه پژو ۴۰۵ پس از برخورد با گاردريل واژگون شده كه در اثر شدت ضربه راننده در دم جان خود را از دست داد. تصادف ديگر نيز در ساعت 04:00 بامداد در بلوار الغدير، مسير شمال به جنوب ميدان وثوق اتفاق افتاد كه در آن يك دستگاه سواري تيبا پس از برخورد با نيوجرسي واژگون شده و راننده آن به علت شدت جراحات وارده در دم فوت شد. رييس اداره تصادفات ادامه داد: تصادف منجر به فوت ديگر حوالي ساعت 06:30 صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در بزرگراه سعيدي مسير جنوب به شمال رو به روي خيابان پيغمبري داخل خط ويژه رخ داد كه يك دستگاه خودرو سواري با عابر پيادهاي كه قصد تردد غيرمجاز از خط ويژه را داشته برخورد كرده كه در اثر اين حادثه عابر پياده به علت شدت ضربه جان خود را از دست داد. او همچنين اظهار كرد: متأسفانه تصادف ديگر نيز در چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در بزرگراه آزادگان مسير جنوب به شمال قبل از بزرگراه شهيد لشگري رخ داد كه در آن يك دستگاه پژو ۲۰۶ به علت عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه ناشي از تخطي از سرعت مطمئنه با جداول حاشيه بزرگراه برخورد كرده كه در پي اين حادثه خودرو واژگون و سپس دچار حريق شده و سرنشين جوان آن در دم فوت شد و راننده توسط اورژانس به بيمارستان منتقل شد. جوانبخت به تصادف ديگري اشاره كرد و افزود: اما تصادف آخر پنج شنبه ۱۱ بهمن ساعت40: 13در بزرگراه ارتش رو به روي مترو شهرك شهيد محلاتي رخ داد كه در آن يك دستگاه اتوبوس شركت واحد با عابر پياده برخورد كرده كه در پي اين حادثه عابر پياده جان خود را از دست داد.
روزانه 50 كشته و 100 زخمي
در تصادفات رانندگي
نگاهي به آنچه طي يك هفته در كلانشهر تهران رخ داده و منجر به مرگ 8 شهروند شده است نشان ميدهد مساله ايمني در رانندگي تا چه اندازه بهطور كل فراموش شده است. آمارهايي كه از ميزان معلوليت و مرگ و مير به دليل تصادفات رانندگي هر ساله منتشر ميشود زنگ خطري است كه متاسفانه نه از سوي مسوولان مورد توجه قرار ميگيرد و نه از سوي مردم. بر اساس همين آمارها تنها در سال 1402 بيش از 391 هزار نفر در تصادفات رانندگي كشته يا مجروح شدهاند. اين آمار يعني روزانه 50 كشته و 100 زخمي در تصادفات كشور. آماري تكاندهنده كه همچنان به مدد بيتوجهيها افزايش يافته و بر شمار افرادي كه زندگي شان تحت تاثير همين تصادفات رانندگي به كلي تغيير ميكند افزوده ميشود. مرگ هر انسان در تصادفات رانندگي زندگي چند خانواده را تحت تاثير قرار ميدهد. معلوليت هر فرد در تصادفات رانندگي چقدر در تغيير رويكرد زندگي او و خانوادهاش تاثير ميگذارد. اين سوالاتي است كه بايد به آنها پاسخ داده شود. اما سوال مهمتر اين است كه عمدتا زندگي افراد چقدر داراي ارزش و اهميت است. بنا به گفته بسياري از مسوولان پليس راهور اكثر تصادفات به دليل بيتوجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي، خواب آلودگي و البته ايمن نبود جادهها رخ ميدهد. اما مساله اينجاست كه خودروها چقدر براي حفظ جان افراد هنگام تصادف ايمن هستند؟
ايمني حلقه مفقوده در تصادفات كشور است
حسن نيكنام، كارشناس ايمني در اين باره به تجارت نيوز ميگويد: متاسفانه ايمني حلقه مفقوده در تمامي اركان جامعه ايران به شمار ميرود. مساله فقط به بياحتياطي رانندگان ختم نميشود. مساله اين است كه ما اگر خودروهاي ايمنتر در كشور داشتيم بسياري از اين تصادفات اصلا به فوت و جرح منجر به معلوليت ختم نميشد. او ميافزايد: هر ساله در تمام دنيا خودروهايي راهي بازار ميشوند كه بيش از همه به امنيت سرنشينان آن توجه شده است. خودروها هر روز بيشتر از روز قبل در برابر تصادفات مقاومتر ميشوند. بهطور مثال ما سالهاي سال تلاش كرديم كه فرهنگ بستن كمربند ايمني در خودرو را به مردم آموزش دهيم. اما مساله اينجاست كه وقتي شما سوار بر ماشيني هستي كه هيچ استحكامي ندارد و با كوچكترين ضربه به آهن پاره تبديل ميشود ديگر بستن كمربند به تنهايي نميتواند ضامن ايمني فرد باشد.
جاي خالي سنجش ايمني
در توليدات داخلي خودرو
نيكنام در بخش ديگري از سخنان خود اظهار ميدارد: اكثر كشورهاي پيشرفته قبل از اينكه خودرويي را وارد بازار كنند مراحل سخت تاييد ايمني را بايد بگذرانند. در واقع ميزان ايمني كه يك خودرو براي سرنشينان خود فراهم ميكند تاثير مستقيم در قيمت آن دارد. استانداردهايي براي تاييد ايمني در نظر گرفته ميشود و هرچه اين استانداردها در خودرويي بالاتر باشد يعني درصد ايمني آن بالاتر است. او ميافزايد: سوال اينجاست كه كدام يك از خودروهاي داخلي ما چنين مراحلي را قبل از ورود به بازار طي ميكنند. خودروهايي كه قيمت آنها نجومي است اما حتي استانداردهاي پيش پا افتاده ايمني هم در آن رعايت نميشود.
تاثير تصادفات بر زندگي افراد درگير آن
امانالله قرايي، جامعه شناس اما از منظر ديگري به مساله تصادف نگاه ميكند و به تجارت نيوز ميگويد: متاسفانه تاثيري كه مرگ يا معلوليت يك نفر در تصادفات بر زندگي افراد خانواده و نزديكان او ميگذارد گذرا و شامل مرور زمان نيست. اين تاثير تا ساليان سال ادامه داشته و زندگي اجتماعي و خانوادگي افراد را تحت الشعاع قرار ميدهد.
او ميافزايد: فرض كنيد سرپرست خانوار در يك تصادف رانندگي جان خود را از دست بدهد. اينجاست كه مساله معيشت و در كنار غم بزرگ از دست دادن فرد به شكل واضحي خودنمايي ميكند. مسائل مختلفي مطرح ميشود. از مساله امكانات رفاهي و معيشتي گرفته تا بحث سرپرستي فرزندان و... همه اينها باعث بروز مشكلات اجتماعي براي آن خانواده و افراد وابسته ديگر ميشود.
اين استاد جامعهشناسي در ادامه اظهار ميدارد: مساله معلوليت هم همين گونه است. وقتي فردي به دليل تصادف دچار معلوليت ميشود با توجه به شرايط سختي كه افراد معلول در جامعه ما دارند امكان بازگشت به زندگي عادي بسيار سخت و طاقت فرسا ميشود. قرايي ادامه ميدهد: بر اساس آمارها سالانه نزديك به 60 هزار نفر در تصادفات رانندگي دچار معلوليت ميشوند اين آمار واقعا تكاندهنده است. در شرايطي كه ما حتي فراهم آوردن امكانات اوليه براي افراد معلول در جامعه عاجز ماندهايم افزايش اين تعداد سالانه به جامعه معلولان بحرانهاي اجتماعي فراواني را ميتواند به همراه داشته باشد.