تحصيل ۴۰۰۰ دانشآموز اوتيسم در مدارس كشور
رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه افراد با اختلال طيف اوتيسم نقص در ارتباط و تعامل اجتماعي، فعاليتها و علائق محدود و رفتارهاي تكراري دارند گفت: اوتيسم اختلاليست كه درمان ندارد بلكه با ارايه خدمات ويژه رفتار درماني، آموزشي و توانبخشي ميتوان باعث كاهش شدت اختلال و بهبودي نسبي شد.
رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه افراد با اختلال طيف اوتيسم نقص در ارتباط و تعامل اجتماعي، فعاليتها و علائق محدود و رفتارهاي تكراري دارند گفت: اوتيسم اختلاليست كه درمان ندارد بلكه با ارايه خدمات ويژه رفتار درماني، آموزشي و توانبخشي ميتوان باعث كاهش شدت اختلال و بهبودي نسبي شد. نسيم عزيزي در گفتوگو با ايسنا، درباره نحوه رفتار والدين با كودكان داراي اختلال طيف اوتيسم گفت: با توجه به اهميت مشاركت خانوادهها در اجراي برنامههاي آموزشي و توانبخشي كودكان با اختلال طيف اوتيسم و زمان بيشتري كه لازم است والدين با فرزندانشان بگذرانند، نيازمند برنامهريزي است. در مهر ۱۴۰۳ سه عنوان كتاب درسي آمادگي ۱ دوره پيش دبستاني ويژه نوآموزان با اختلال طيف اوتيسم تاليف و در مدارس استثنايي به اجرا درآمده است. وي با بيان اينكه براي اولينبار در اين كتاب درسي، فصلي به خانوادهها اختصاص يافته است تا در اوقات فراغت (فعاليتهاي خارج از مدرسه) بدانند با نوآموزان داراي اختلال طيف اوتيسم چه فعاليتهايي را بايد انجام دهند، افزود: همچنين با توجه به رويكرد تدوين محتوا، بازيها طوري طراحي شده كه خانوادهها نيز ميتوانند آن را در خانه اجرا كرده و در امر آموزش فرزندانشان مشاركت داشته باشند.
برقراري رابطه و تعامل با اين كودكان مهم است
رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه افراد با اختلال طيف اوتيسم نقص در ارتباط، تعامل اجتماعي، فعاليتها و علائق محدود و رفتارهاي تكراري دارند ادامه داد: اين مشكلات، خانواده را با چالش مواجه ميكند كه اولين گام براي كاهش مشكلات اين افراد، برقراري رابطه و تعامل با آنان است كه از طريق بازيهاي مورد علاقه اين كودكان مانند شنبازي، خميربازي، آببازي، كفبازي، بازي مقابل آينه، ماشين بازي و احترام به ترجيحات آنها و عدم لجبازي ميتوان نسبت به برقراري رابطه و تعامل با كودك اختلال طيف اتيسم گام برداشت. تاكيد ميكنم گام اول كار با اين كودكان برقراري رابطه و تعامل است.عزيزي با بيان اينكه با توجه بهشدت اختلال، زمان ايجاد برقراري رابطه و تعامل متفاوت است گفت: شدت اختلال، زمان برقراري رابطه و تعامل را افزايش ميدهد كه توصيه ميشود در اين موارد از خدمات كار درمانگر خبره استفاده شود. همچنين براي كاهش مشكلات كم حسي و بيش حسي اين كودكان نيز از كار درمانگر متخصص اين حوزه كمك گرفته شود.
بروز رفتارهاي چالش برانگيز
وي با بيان اينكه اين گروه ازكودكان و دانشآموزان، گاهي مواقع رفتارهاي چالش برانگيزي را ازخود نشان ميدهند افزود: توصيه ميشود براي كمك به حل مشكل، والدين ابتدا ببينند چه اتفاقاتي براي كودك رخ داده است، فرضيهها را بررسي كنند تا عامل ناراحتي، گريه و پرخاشگري كودك را پيدا كنند، سپس نسبت به حل مشكل اقدام كنند. در اين خصوص ميتوانند از مشاوران متخصص در اين حوزه كمك بگيرند. رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه بايد محيطي امن، بدون شلوغي و آرام براي افراد با اختلال طيف اوتيسم فراهم شود ادامه داد: كار با كودك با اختلال طيف اوتيسم فوقالعاده كار سختي است، متاسفانه گاها اطلاعات اشتباه، والدين را در كار با اين افراد سردرگم ميكند و باعث ميشود والدين بدون هماهنگي با روانپزشك، داروهاي تجويز شده را قطع كنند اما بايد دانست اوتيسم اختلاليست كه درمان ندارد بلكه با ارايه خدمات ويژه رفتار درماني، آموزشي و توانبخشي ميتوان باعث كاهش شدت اختلال و بهبودي نسبي شد. وي با بيان اينكه همه دانشآموزان با اختلال طيف اوتيسم، كم توان ذهني نيستند، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد اين گروه داراي مشكلات ذهني هستند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد با بهره هوش عادي هستند و ميتوانند تا دوره متوسطه پيش بروند و حتي درصدي از آنان داراي استعدادهاي خاص هستند، موسيقي مينوازند كه اگر خوب شناسايي شود، ميتوانند موفقيتهايي را به دست آورند. رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه در حال حاضر ۳۸۰۰ دانشآموز با اختلال طيف اوتيسم در مدارس استثنايي كشور شاغل به تحصيل هستند گفت: حدود ۲۰۰ دانشآموز هم در مدارس عادي تحت پوشش آموزش تلفيقي و فراگير هستند. وي با بيان اينكه در حال حاضر دانشآموزان با اختلال طيف اوتيسم در دوره دوم متوسطه كاردانش خاص مدارس استثنايي در سه رشته خدمات امور اداري، كمك باغباني و رشته موسيقي مشغول تحصيل هستند افزود: در حال طراحي رشتههاي مناسبسازي شده براي دانشآموزان با اختلال طيف اوتيسم هستيم. رييس گروه تاليف و برنامهريزي درسي و آموزشي نوآموزان و دانشآموزان اختلال طيف اوتيسم و چند معلوليتي با بيان اينكه در آموزش و پرورش استثنايي با كمبود نيروي توانبخشي براي اين دانشآموزان مواجه هستيم كه بايد نسبت به جذب و استخدام آنان اقدام شود عنوان كرد: اين افراد در حال حاضر از خدمات توانبخشي برون مدرسه تحت پوشش بيمه سلامت استفاده ميكنند. عزيزي در پايان اظهار كرد: تمام تلاش ما در آموزش و پرورش استثنايي كمك به ارايه خدمات آموزشي و توانبخشي با كيفيت است تا اين گروه بتوانند در جامعه زندگي بهتري داشته باشند.