رشد ۴۵ درصدي نرخ ورود به پاركينگ‌هاي عمومي پايتخت
نرخ اغلب عوارض دريافتي شهرداري، افزايش يافت

رشد ۴۵ درصدي نرخ ورود به پاركينگ‌هاي عمومي پايتخت

۱۴۰۳/۱۱/۱۴ - ۰۱:۱۹:۴۸
|
کد خبر: ۳۳۲۷۷۰

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه فوق‌العاده خود كه ديروز (سيزدهم بهمن ماه) برگزار شد، پرونده لوايح عوارض و نرخ بهاي خدمات ۱۴۰۴ شهرداري تهران را روي ميز قرار دادند و در همين راستا نرخ ورود وسايل نقليه به پاركينگ عمومي، بهاي خدمات ارايه شده به اتباع و مهاجرين خارجي و نرخ ورود به طرح ترافيك، عوارض نصب دكل‌هاي مخابراتي را بررسي و تصويب كردند.

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه فوق‌العاده خود كه ديروز (سيزدهم بهمن ماه) برگزار شد، پرونده لوايح عوارض و نرخ بهاي خدمات ۱۴۰۴ شهرداري تهران را روي ميز قرار دادند و در همين راستا نرخ ورود وسايل نقليه به پاركينگ عمومي، بهاي خدمات ارايه شده به اتباع و مهاجرين خارجي و نرخ ورود به طرح ترافيك، عوارض نصب دكل‌هاي مخابراتي را بررسي و تصويب كردند.

برهمين اساس نرخ ورودي پاركينگ‌هاي عمومي شهرداري تهران نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد، بهاي خدمات ارايه شده به اتباع و مهاجرين خارجي ۵۴ درصد، نرخ ورود به طرح ترافيك افزايش ۵۰ درصدي و عوارض نصب دكل‌هاي مخابراتي در پايتخت براي سال آينده ۴۶ درصد افزايش يافت. در همين راستا، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران گفت: براي رفاه حال شهروندان گفته شده تا پارك خودروهاي تصادفي، توقيفي يا صفر كيلومتر به صورت عمده در كليه پاركينگ‌ها به استثناي پاركينگ‌هاي روبازي كه صرفاً براي خودروهاي تصادفي و توقيفي اختصاص يافته ممنوع است. جعفر تشكري هاشمي افزود: شهرداري تهران مكلف است مطابق دستورالعمل رده‌بندي پاركينگ‌هاي مسقف شهرداري تهران نسبت به رده‌بندي كليه پاركينگ‌هاي شهرداري تهران كه در اختيار سازمان‌ها، شركت‌ها و مناطق ۲۲گانه است، اقدام كند. او ادامه داد: به اين معنا كه تنها مرجع رتبه‌بندي پاركينگ‌ها كه از سال‌هاي گذشته وجود داشته، سازمان ترافيك است و ساير واحدها نمي‌توانند چنين كاري را انجام دهند. عضو شوراي شهر تهران درخصوص توقف خودروها در پايانه‌هاي مسافربري گفت: به صورت معمول پارك خودروي سواري و اتوبوس حداكثر ۱۲ ساعت است و اگر به هر دليلي بخواهد خودرو را بخواباند تا ۱۲ ساعت براي سواري وبراي ون مبلغ ۸۷۰۰ تومان و براي ميني‌بوس ۱۱ هزار تومان و براي اتوبوس مسافربري ۱۶ هزار تومان است.

به گزارش ايسنا، تشكري هاشمي ادامه داد: به ازاي هر ۱۲ ساعت تا ۲۴ ساعت اين مبلغ براي سواري مسافربري مبلغ ۷۱ هزار تومان براي ون، ميني‌بوس مبلغ ۸۷ هزار تومان و براي اتوبوس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان است و مطابق با اين مصوبه هيچ يك از نهادهاي شهرداري تهران مثل برج ميلاد يا پايانه‌ها نمي‌توانند لوايحي مستقل براي پاركينگ‌هاي خود به شوراي شهر ارايه دهند.

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال ۱۴۰۴ نسبت به اعمال نرخ‌هاي مصوب و واگذاري بهره‌برداري و مديريت پاركينگ‌هاي عمومي شهرداري تهران به بخش خصوصي و نظارت بر آنها مطابق مفاد اين مصوبه اقدام كند. براي حق توقف پارك حاشيه‌اي در تهران، چهار هزار و ۳۵۰ تومان به عنوان نرخ پايه در نظر گرفته شده است.

 

تعيين نرخ بهاي خدمات شهرداري تهران  به اتباع خارجي

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بهاي خدمات ارايه شده به اتباع و مهاجرين خارجي براي سال ۱۴۰۴، ۵۴ درصد افزايش نرخ پيش بيني شده است، گفت: نرخ بهاي خدمات براي يك نفر ۷۲۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۸۷۰ هزار تومان، هر خانوار سه نفره يك ميليون و ۱۵۰ هزار تومان، هر خانوار چهار نفره يك ميليون و ۱۶۰ هزار تومان، شد.

محمد آخوندي ادامه داد: نرخ بهاي خدمات براي خانوار پنج نفره يك ميليون و ۳۰۵ هزار تومان و هر خانوار ۶ نفره يك ميليون و ۴۵۰ هزار تومان تعيين شده است.

آخوندي اظهار كرد: اين در حالي است كه نرخ وزارت كشور براي هر خانوار دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، هر خانوار سه نفره ۶۰۰ هزار تومان، هر خانوار چهار نفره ۷۰۰ هزار تومان، هر خانوار پنج نفره ۸۰۰ هزار تومان و هر خانوار ۶ نفره ۹۰۰ هزار تومان و براي خانوار ۶ نفره به بالا بيش از يك ميليون تومان تعيين شده است. او بيان كرد: شهرداري تهران مكلف است بهاي خدمات ارايه شده به اتباع و مهاجرين خارجي را به صورت سالانه و به هنگام صدور يا تمديد كارت اقامت و پروانه اشتغال دريافت كند. رييس كميسيون برنامه و بودجه شورا تأكيد كرد: شهرداري تهران بايد مبالغ وصول شده را در رديف درآمدي تحت اين عنوان منظور و به حساب درآمدهاي عمومي شهرداري تهران واريز كند و شهرداري تهران مجاز است ۵۰ درصد از درآمد را براي كمك به تأمين نيازهاي موقت مهاجرين بر اساس تفاهم نامه في مابين در اختيار مركز امور اتباع و مهاجرين خارجي و در اختيار استانداري تهران قرار دهد.

 

قيمت ورود به طرح ترافيك ۱۱۲ هزار تومان شد

موضوع بعدي كه در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت، بحث ورود به طرح ترافيك بود، رييس كميسيون حمل‌ و نقل شوراي شهر تهران، در اين باره گفت: مبناي قيمت‌گذاري تردد در محدوده طرح ترافيك‌ بازدارندگي بود و نمي‌خواستيم كه صرفا پول بگيريم بلكه مي‌خواستيم نرخ‌ها به گونه‌اي تعيين شود كه بازدارنده باشد كه بر اين اساس با توجه به شرايط خاص محدوده مركزي شهر كه شبكه حمل‌ونقل عمومي اعم از اتوبوس، مترو و تاكسي پوشش قوي دارد، اين تصميم گرفته شد. تشكري هاشمي، با بيان اينكه ما نگاه درآمدي نداشتيم‌ و نگاهمان بازدارنده بوده است، افزود: نرخ عدد پايه در سال ۱۴۰۳ به ميزان ۷۵ هزار تومان بوده كه با ۵۰ درصد افزايش اين عدد به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است، يعني به ازاي يك روز تردد در محدوده طرح ترافيك بايد ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.

او گفت: در جلسه مشترك با شهرداري و كميسيون برنامه بودجه شوراي شهر تهران پيشنهاد ۴۵ درصد براي ورود به محدوده طرح توسط شهرداري داده شده بود كه به لحاظ شرايط خاص و از آنجايي كه در مركز شهر تمامي خطوط اتوبوس‌هاي تندرو، مترو و شبكه كاملي از حمل‌ونقل كامل است. تشكري هاشمي ادامه داد: نرخ طرح ترافيك افزايش ۵۰ درصدي داشته است، در جدول شماره يك محدوده‌هاي تردد مشخص شده است كه براين اساس حلقه اول كه محدوده طرح ترافيك با ضريب يك و نيم و حلقه دوم محدوده كنترل آلودگي هوا در روزهاي غيرمجاز و با ضريب ۷۵ درصد و حلقه سوم كه شامل هر دو منطقه است داراي ضريب ۱.۵ است و ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرايب تغيير كرده‌اند. به گفته رييس كميسيون حمل‌ و نقل شوراي شهر تهران، به عنوان مثال اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهي و اوج شامگاهي باشد ضريب ۱.۶ افزايش پيدا مي‌كند و اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد ضريب ۱.۲ كاهش پيدا مي‌كند.

او ادامه داد: براي خودروهاي هيبريدي و برقي با توجه به اينكه در حال افزايش هستند عدد اندكي در نظر گرفته شده كه اگر زماني خواستيم براي آنها نيز تعرفه‌اي بگذاريم آنها فقط پنج درصد مبلغ كل را بپردازند. رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي شهر تهران درباره خودروهاي پلاك شهرستان هم گفت: برخي از اين خودروها جهت كسب‌وكار به تهران مي‌آيند و محدوده‌هاي طرح ترافيك را دچار اختلال مي‌كنند. تشكري هاشمي اظهار كرد: برهمين اساس پيش‌بيني شده اگر خودرويي در طول ماه يك الي سه روز در محدوده طرح ترافيك تردد داشته باشد هيچ‌گونه افزايشي نسبت به شهروندان تهراني نخواهد داشت، اما اگر چهار الي هفت روز تردد داشته باشند با افزايش ۱.۲ دهم درصد مواجه مي‌شوند. او بيان كرد: اگر بيش از هفت روز در طول يك ماه در تهران تردد كنند عدد به ۱.۵ مي‌رسد و در صورت تردد بيش از ۱۰ روز ضريب به دو برابر مي‌رسد و خودروهاي غير از تهراني بايد اين عدد را پرداخت كنند.

رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي شهر تهران اظهار كرد: به دليل اهميت موضوع آلودگي هوا گفته شده خودروهايي كه با عمر كمتر از پنج سال هستند ضريب‌شان همچنان يك است و از سال ششم به بعد به ازاي هر سال پنج صدم به ضريب گفته شده اضافه مي‌شود و فروش آرم طرح ترافيك براي خودروهاي بيش از ۲۰ سال ممنوع است.او تصريح كرد: شهرداري تهران مجاز است به ازاي هر پلاك ثبتي عوارض تردد يك خودرو متعلق به ساكنين كه در سامانه‌هاي شهرداري تهران ثبت نام كرده‌اند را متناسب با محدوده مرتبط با محل سكونت خود با ضريب پنج دهم محاسبه و اعمال كند. رييس كميسيون عمران و حمل‌ و نقل شوراي شهر تهران گفت: تعداد زيادي از خودروهاي تاكسي به صورت اختصاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و در اختيار شهروندان تهراني نيستند.تشكري هاشمي گفت: به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود كه حداكثر پنج درصد از كل مجوزهاي صادره را در موارد خاص با اعمال ضريب يك دهم محاسبه و صادر كند و نحوه تعيين موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان خبري به موجب دستورالعمل‌هاي ابلاغي تعيين مي‌شود. به گفته اين عضو شوراي شهر، همچنين به خبرنگاراني كه سهميه طرح ترافيك نگرفته باشند كارت بليت اتوبوس با قابليت شارژ نامحدود تخصيص مي‌يابد و همچنين به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در چارچوب قانون جامع ايثارگران به ميزان ۱۰ درصد از كل مجوزها را با ارايه تاييديه بنياد شهيد و امور ايثارگران با ضريب صفر به واجدين شرايط واگذار كند.

او ادامه داد: در طول هشت سال گذشته به دليل اختلاف شهرداري با پليس راهور اعمال قانون براي ورود خودروهاي غيرمجاز صورت نمي‌گرفت؛ اما قرار است به استناد قانون كساني كه وارد طرح ترافيك مي‌شوند از لحظه ورود به ازاي هر يك ساعتي كه بمانند جريمه شوند.

تشكري هاشمي تصريح كرد: يعني پليس آنها را هر يك ساعت يك‌بار جريمه كند و فروش روزانه مجوز ورود به محدوده‌هاي ممنوعه تردد در روزهاي با كيفيت هواي ناسالم ممنوع است.

 

افزايش ۴۶ درصدي  عوارض نصب دكل‌هاي مخابراتي

با رأي اكثريت اعضاي شوراي شهر تهران صدور مجوز احداث تأسيسات شهري و نرخ عوارض اين بخش مورد موافقت قرار گرفت و عوارض نصب دكل‌هاي مخابراتي در پايتخت براي سال آينده ۴۶ درصد افزايش يافت.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران در اين خصوص اظهار كرد: پيشنهاد شهرداري بر اساس فرمول‌ها افزايش حداقل ۴۶ درصدي است كه مورد توجه ما قرار گرفته بود. در اين لايحه تبصره‌هايي اضافه شده كه بر اساس آن اگر دكل‌هايي در مراكز دولتي نصب شود، نرخ عوارض آن بايد بر اساس نرخ عوارضي باشد كه از مراكز تجاري گرفته مي‌شود. مهدي بابايي، گفت: بايد كل درآمدهاي شركت ارتباط مشترك شهر ابتدا به صورت كامل به خزانه واريز شود و تنها پنج درصد از آن به شركت ارتباط مشترك شهر بر مي‌گردد. او ادامه داد: از ۱۳۰ ميليارد تومان درآمد مصوب شركت ارتباط مشترك شهر، ۸۱ ميليارد تومان به خزانه واريز شده و علت عقب ماندگي اين است كه تمديد زمان واريز آن در فرمانداري رد شد. به گفته بابايي، مشكلي در خصوص صدور مجوز نداريم چرا كه جلسات صدور مجوز نصب دكل‌ها دو هفته يك‌بار برگزار مي‌شود. ۱۰۵۰ رأي ماده ۱۰۰ براي قلع و قمع دكل‌هاي مخابراتي داريم كه اغلب مربوط به دكل‌هاي قديمي بدون مجوز است و شهرداري بايد در اين زمينه ورود كند. او بيان كرد: اگر دكلي بدون مجوز نصب شود به كميسيون ماده ۱۰۰ ارجاع داده خواهد شد و صرفا عدم پرداخت عوارض به كميسيون نمي‌رود. در نهايت عوارض ناشي از صدور مجوز احداث تأسيسات شهري بررسي و نرخ عوارض اين بخش براي سال ۱۴۰۴ با حداكثر آراء موافق تعيين شد.