خيز قيمت در بازار خودرو
جزييات عرضه جديد خودروهاي وارداتي اعلام شد

خيز قيمت در بازار خودرو

۱۴۰۳/۱۱/۱۴ - ۰۱:۴۲:۳۹
|
کد خبر: ۳۳۲۷۸۱

مدير طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاكيد بر ادامه روند عرضه خودروهاي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه عرضه خودروهاي وارداتي، اعلام كرد كه تا پايان سال ۱۴۰۳، حداقل يك نوبت ديگر عرضه خواهيم داشت.

مدير طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاكيد بر ادامه روند عرضه خودروهاي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه عرضه خودروهاي وارداتي، اعلام كرد كه تا پايان سال ۱۴۰۳، حداقل يك نوبت ديگر عرضه خواهيم داشت. اين اظهارات در حالي است كه رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران گفته است: در پي كاهش عرضه خودروهاي داخلي در ۱۰ روز گذشته اين گروه افزايش دو تا سه درصدي قيمت را تجربه كرده‌اند و خودروهاي مونتاژي نيز ۲۰ ميليون تا ۳۰ ميليون تومان در اين مدت افزايش قيمت داشته‌اند.

 

جزييات عرضه جديد خودروهاي وارداتي

مدير طرح واردات خودرو در وزارت صمت، روز گذشته ۱۳ بهمن ماه از دور جديد عرضه خودروهاي وارداتي خبر داد. مهدي ضيغمي تاكيد كرد كه تا پايان سال جاري حداقل يك نوبت ديگر عرضه خودروهاي وارداتي انجام خواهد شد، اما زمان دقيق و تعداد خودروهاي قابل عرضه هنوز مشخص نيست. بااين‌حال، وزارت صمت در تلاش است كه اين مرحله از عرضه در بهمن‌ماه انجام شود. آخرين مرحله عرضه خودروهاي وارداتي از طريق سامانه يكپارچه، ۱۷ تا ۲۲ دي‌ماه برگزار شد. در اين مرحله، امكان وكالتي كردن حساب‌ها براي متقاضيان فراهم شد و در مجموع ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در قالب ۱۶ مدل مختلف عرضه گرديد. اين دوره با استقبال گسترده همراه بود و حدود ۹۸ هزار نفر براي خريد خودروهاي وارداتي ثبت‌نام كردند. قرعه‌كشي اين مرحله در تاريخ ۲۴ دي‌ماه انجام شد و اسامي منتخبان نيز اعلام گرديد. حال بايد ديد كه عرضه جديد چه زماني و با چه شرايطي اجرايي خواهد شد. طبق روال قبل متقاضيان خريد خودروي وارداتي در تاريخي كه به‌زودي اعلام مي‌شود بايد نسبت به بلوكه كردن ۵۰۰ ميليون تومان در حساب‌هاي وكالتي اقدام كنند. آبان ماه سال جاري بود كه تعرفه واردات خودرو از 80 به 60 درصد كاهش يافت. هم‌زمان با انتشار اين خبر، وزارت صمت اعلام كرد كه با افزايش حجم واردات خودرو، واردكنندگان توانسته‌اند محصولات را با قيمت كمتري از خودروسازان خريداري كنند و در نتيجه ارزان‌تر به دست خريداران ايراني خواهد رسيد. در سوي ديگر نيز اعلام شد بودجه واردات خودرو در سال جديد سه ميليارد دلار خواهد بود؛ اين چند خبر باعث شد تا قيمت خودرو در بازار روندي نزولي به خود بگيرد. اما طولي نكشيد كه تعرفه واردات خودرو، نه‌تنها به درصد قبلي بازگردد، بلكه بيشتر شود. علاوه بر آن، دوباره بودجه تخصيص‌يافته به واردات خودرو به همان 2 ميليارد دلار كاهش يابد. بر اين اساس، 9 بهمن ماه محسن زنگنه، نماينده مجلس، در فضاي مجازي نوشت: با مصوبه مجمع تشخيص مصلحت و با حضور رييس‌جمهوري، ارز واردات خودرو از 3.3 ميليارد يورو به 2 ميليارد يورو كاهش يافت. تعرفه واردات خودرو نيز از 60 درصد به 100 درصد افزايش يافت.

 

تقاضا براي خودرو نيست

سعيد موتمني، رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا شرحي از آخرين وضعيت بازار خودرو ارايه كرد و گفت: بازار خودروهاي داخلي همچنان در ركود قرار دارد، تقاضا براي خودرو نيست و شكاف عميق قيمت بين محصولات كارخانه‌اي و بازار آزاد برقرار است. حتي مجوز دولت براي افزايش قيمت خودرو در سال جاري نيز نتوانسته به كاهش اين شكاف بينجامد و عرضه خودروهاي داخلي را تقويت كند. بنابراين معاملات خودروهاي داخلي همچنان به دشواري صورت مي‌پذيرد و اين رويه برقرار خواهد بود تا زماني كه شاهد عرضه خودروهاي داخلي در بازار باشيم هرچند بنا بر اين بود كه افزايش قيمت خودروهاي داخلي به افزايش عرضه خودرو از سوي خودروسازان كشور بينجامد اما هنوز شاهد اين اتفاق در بازار نبوده‌ايم و عرضه همچنان قطره‌چكاني است.

خودروها چقدر گران شدند؟

وي افزود: در پي همين كاهش عرضه خودروهاي داخلي در ۱۰ روز گذشته اين گروه افزايش دو تا سه درصدي قيمت را تجربه كرده‌اند و خودروهاي مونتاژي نيز ۲۰ ميليون تا ۳۰ ميليون تومان در اين مدت افزايش قيمت داشته‌اند و با اين حال در بازار خودروهاي وارداتي ثبات قيمت‌ها را شاهد هستيم. موتمني تصريح كرد: نوسانات نرخ ارز بازار خودروي كشور را چه در بازار خودروهاي وارداتي و انواع ديگر از خود متاثر نكرده و اين اتفاق ناشي از عرضه قدرتمند خودروهاي وارداتي است تا جايي كه اين اتفاق توانسته به سهم خود مانع از افزايش قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي نيز بشود به‌طور مثال خودرو كوئيك كه اكنون ۴۰۰ ميليون تومان قيمت دارد در صورتي كه واردات خودرو صورت نمي‌گرفت ارزش آن تا ۷۰۰ ميليون تومان نيز افزايش مي‌يافت و نوسانات كنوني ارز نيز به‌شدت بازار خودرو را از خود متاثر مي‌كرد اما اين اتفاقات نيفتاد زيرا واردات توانسته تا اندازه‌اي خلأ عرضه و تقاضا را در بازار پر كند. رييس پيشين اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران درباره تاثير جايگزيني ارز نيمايي با ارز بازار توافقي بر قيمت تمام‌شده توليد خودرو توضيح داد: تغيير ارز نيمايي به ارز بازار توافقي هنوز تاثيرات خود را در بازار خودرو نشان نداده اما تغيير نرخ ارز اختصاصي به واردات مواد اوليه توليد خودرو از حدود ۴۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان به يقين بر قيمت تمام شده خودروهاي داخلي تاثير مي‌گذارد و قيمت كارخانه را افزايش مي‌دهد. در نتيجه بازار خودرو هم از اين افزايش قيمت بي‌نصيب نخواهد ماند و البته در صورتي كه همزمان با تغيير نرخ ارز عرضه خودروهاي وارداتي تقويت شود، شدت افزايش قيمت كمتر خواهد بود. وي در نهايت آخرين قيمت انواع خودروهاي داخلي در بازار را به شرح زير عنوان كرد. «كوئيك اس، ۴۸۲ ميليون تومان، كوئيك اتومات ۶۲۰ ميليون تومان، هايما ‌ايكس7، يك ميليارد و ۸۵۰ ميليون توما، دنا اتومات يك ميليارد و ۹۰ ميليون تومان، سورن دوگانه سوز ۸۶۰ ميليون تومان، شاهين اتوماتيك پلاس يك ميليارد و ۲۳۰ ميليون تومان و شاهين معمولي ۹۳۵ ميليون تومان» در بازار معامله مي‌شود. مشاور انجمن واردكنندگان خودرو نيز به تازگي در اظهاراتي گفته است كه واردات خودرو به كشور در حال حاضر روند چندان مطلوبي ندارد و متناسب با وعده‌هاي سياست‌گذار نيست، با اين حال برخي فعالان عرصه واردات معتقدند سال آينده عرضه از تقاضا پيشي خواهد گرفت. مهدي دادفر، معتقد است در سال آينده خودروهاي وارداتي به اصطلاح روي دست واردكنندگان باد خواهند كرد و آنها براي فروش بايد به مشتريان التماس كنند.