تغيير كرايه تاكسيها براي سومين بار طي يك سال اخير
هنوز حداقل 45 روز ديگر تا آغاز سال 1404 باقي مانده اما به ناگهان نرخ وسايل نقليه عمومي به خصوص تاكسيها با افزايش مواجه شده است.
هنوز حداقل 45 روز ديگر تا آغاز سال 1404 باقي مانده اما به ناگهان نرخ وسايل نقليه عمومي به خصوص تاكسيها با افزايش مواجه شده است. اتفاقي كه هر چند از نظر رانندگان تاكسي خيلي هم غيرمعمول نيست در برابر تورم موجود در كشور اين افزايش 5 هزار توماني چندان به چشم نميآيد اما اگر بخواهيم به ماجرا از نگاه كارگراني كه تنها يك بار در سال و آن هم با حداقلهاي در نظر گرفته شده توسط دولت حقوقشان افزايش پيدا ميكند اين افزايش نرخ كرايه تاكسي هم مشكلي ميشود روي هزاران مشكل ديگري كه اين روزها به دليل تورم كالاهاي اساسي با آن مواجهاند. سالهاي پيش روي شيشه تاكسيها برچسبهايي نصب ميشد كه قيمت كرايه را مشخص ميكرد هم براي تاكسيهاي گردشي و هم براي تاكسيها خطي اما آن طور كه پيداست از سال 1401 اين برچسبها حذف شدند و از همان سال بود كه تاكسيها تصميم گرفتند بيشتر از يك بار در سال كرايهها را افزايش بدهند. اين رانندگان اغلب در پاسخ به اعتراض مسافران، به افزايش قيمت دلار اشاره ميكنند و ميگويند: چرا به اين چيزها اعتراض نميكنيد؟ همه كالاها گران شدهاند، ما هم در اين مملكت زندگي ميكنيم و هزينههاي زندگيمان افزايش پيدا كرده. اضافه شدن 5 يا ۱۰ هزار تومان به مبلغ كرايه، صدمهاي به شما نميزند اما براي ما يعني تامين بخشي از هزينههاي استهلاك خودرو.
به اين ترتيب نرخ كرايه وسايل حمل و نقل عمومي يك بار در ابتداي سال افزايش پيدا ميكند و يك بار در ابتداي پاييزو يك بار هم در ماههاي منتهي به سال جديد كه البته هر ماه نرخ خاص خودش را دارد. حالا كه اوايل بهمن ماه است كرايههاي بين 5 تا 10 هزار تومان گران شدهاند. البته اين نرخ در ساعاتي كه پيك ترافيك است تا 50 هزار تومان هم ميرسد و از سوي ديگر رانندگان ماشينهايي كه اصطلاحا مسافركشي ميكنند نيز نرخهاي مصوب خودشان را دارند. تاكسيها اگر به دليل عدم نظارت دقيق سازمان تاكسيراني در مواقعي نرخهاي كرايه را خودسرانه افزايش ميدهند اما ماشينهاي شخصي مسافركش از هيچ قانوني پيروي نميكنند.
مشكل مردم
افزايش ۵ هزار تومانی كرايه نيست
حجت نوري، راننده تاكسي خط ميرداماد، در پاسخ به سوال تجارتنيوز درباره دلايل افزايش ناگهاني قيمت كرايه ميگويد: «الان مشكل مردم همين 5 هزار تومان است؟ همهچيز گران شده. تورم به ما هم فشار ميآورد، بايد بتوانيم بين درآمد و مخارج خود هماهنگي برقرار كنيم. قطعات ماشين گران شده... هزينههاي معيشت بالا رفته... مغازهدارها و توليدكنندههاي مواد غذايي ميتوانند بيقاعده و قانون نرخهايشان را بالا ببرند اما نوبت به راننده تاكسي كه ميرسد همه اعتراض ميكنند.» او ادامه ميدهد: «نرخ همه مايحتاج مردم روزانه افزايش پيدا ميكند اما مردم انتظار دارند كرايهها سالي يك بار زياد شود. اصلا چنين چيزي امكان ندارد. ما علاوه بر هزينههاي معيشت بايد هزينههاي استهلاك خودرو را هم پرداخت كنيم. تمام اينها باعث ميشود رانندگان تاكسي تحت فشار قرار بگيرند.»
تاكسيداران رغبتي به كار در خطوط ندارند
علي يكي ديگر از رانندگان تاكسي خط سيدخندان-تجريش به تجارتنيوز ميگويد: «مبلغي كه بیشتر رانندگان به كرايههاي خود اضافه كردهاند 5 هزار تومان است، شما اين را مقايسه كنيد با افزايش قيمت كالاهاي اساسي، قطعات ماشين و... چرا اين افزايش بايد باعث اعتراض شود؟» او در پاسخ به اين سوال كه دليل حذف برچسب نرخ كرايه از سوي تاكسيراني چه بوده است توضيح ميدهد: «دليلش را بايد از شركت تاكسيراني بپرسيد؛ اما آنها هم ميدانند كه حفظ يك نرخ در طول سال با توجه به تورم موجود در جامعه امكانپذير نيست. مسافراني كه ميگويند افزايش نرخ اين موقع سال هيچ توجيهي ندارد بايد به اين فكر كنند كه افزايش تورم روزانه هم هيچ توجيهي ندارد و اين مشكلي است كه همه ما با آن دست به گريبان هستيم.»
تمام بار تورم روي دوش كارگران است
حسين يكي از مسافران نيز در اين باره به تجارتنيوز ميگويد: «مساله اينجاست كه هيچ نظارتي بر نرخ كرايههاي حملونقل عمومي نميشود. از دو، سه سال پيش تاكنون افزايش چندباره نرخ كرايه تاكسيها به يك بدعت تبديل شده است. وقتي هم براي ثبت شكايت با تاكسيراني تماس ميگيريم هيچكس پاسخگو نيست.»
او ميافزايد: «البته رانندگان تاكسي هم حق دارند با وجود تورم روزانه در كشور بخواهند بين خرج و دخلشان تعادل برقرار كنند اما سوال اينجاست كه قشر كارگر چگونه بايد به اين مهم دست پيدا كند؟ حقوق كارگر يك بار در سال افزايش پيدا ميكند و تمام. هيچكس هم پاسخگوي اعتراض كارگران نيست.» حسين ادامه ميدهد: «هزينه زندگي در شهري مثل تهران سر به فلك كشيده و حقوق كارگران تنها كفاف 5 تا 10 روز از ماه را ميدهد و البته هيچ راهكاري هم جز كار كردن در چند شيفت متوالي وجود ندارد.»
شركت تاكسيراني پاسخي نداد
در ادامه اين گزارش، تجارتنيوز بارها با شركت تاكسيراني تماس گرفت تا شايد نظر مسوولان را هم در اين گزارش بگنجاند اما متاسفانه هيچكس پاسخگو نبود. در واقع هنوز معلوم نيست اين افزايش نرخ كه از امروز اتفاق افتاده با نظارت اين سازمان بوده يا رانندههاي تاكسي خودجوش اقدام به افزايش نرخها كردهاند.