اگر نظام تعليم و تربيت را جدي گرفته بوديم، جوانان ما سوداي مهاجرت نداشتند

۱۴۰۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۵۷:۰۴
|
کد خبر: ۳۳۲۸۸۹

رييس‌جمهور گفت: مهم‌ترين مساله براي ما در كيفيت‌بخشي به آموزش، ارايه خدمات آموزشي خوب و مطلوب به دانش‌آموزاني است كه تاكنون از چنين خدماتي محروم بوده‌اند يا به آنها كم‌توجهي شده است؛ ما مي‌خواهيم تبعيض در آموزش را از بين ببريم و اين هدف را نيز محقق خواهيم كرد.

رييس‌جمهور گفت: مهم‌ترين مساله براي ما در كيفيت‌بخشي به آموزش، ارايه خدمات آموزشي خوب و مطلوب به دانش‌آموزاني است كه تاكنون از چنين خدماتي محروم بوده‌اند يا به آنها كم‌توجهي شده است؛ ما مي‌خواهيم تبعيض در آموزش را از بين ببريم و اين هدف را نيز محقق خواهيم كرد. مسعود پزشكيان در جلسه كيفيت‌بخشي و ايجاد عدالت آموزشي كه شامگاه شنبه برگزار شد، يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي ارتقاي كيفيت آموزشي در مدارس را آموزش درست به معلمان مبتني بر الگوهاي رفتاري عنوان كرد و گفت: اگر معلمان ما درست آموزش ببينند و بتوانند با رفتار و عمل خود و نه صرفا تدريس كتب درسي، صداقت، مسووليت‌پذيري، كار تيمي، نقاد بودن و انتقاد پذيرفتن را به دانش‌آموزان ياد بدهند، گامي مهم در تحقق اين هدف برداشته خواهد شد. رييس‌جمهور با تبريك اعياد شعبانيه و فرا رسيدن ايام پيروزي انقلاب اسلامي، به نگاه خاص و ويژه امام خميني (ره) به نهاد مدرسه اشاره كرد و افزود: امام (ره) در وصيت‌نامه خود نسبت به طمع دشمنان به مدارس و دانش‌آموزان صريحا هشدار داده‌اند و اگر ما در طول اين سال‌ها به وصيت ايشان عمل مي‌كرديم و نظام تعليم و تربيت در كشور را جدي گرفته بوديم، جوانان و نوجوانان ما به جاي پروراندن سوداي مهاجرت در فكر و ذهن خود، ايفاي نقش براي حل مشكلات كشورشان را به عنوان يك هدف دنبال مي‌كردند؛ لذا گام مهم ديگر در ارتقاي كيفيت آموزش تعريف فعاليت‌هاي اجتماعي براي دانش‌آموزان و دغدغه‌مندي آنها براي حل مشكلات مردم و كشور است. پزشكيان در ادامه تحول در نظام مديريت آموزش به عنوان يكي ديگر از اركان مهم كيفيت‌بخشي آموزشي را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: در اين راستا بايد ساختار و برنامه‌اي براي تحول در نگرش و بينش مديران مدارس در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ايجاد و تدوين شود و در اين برنامه نيز حتما از طرح و ايده مديران و معلمان به عنوان صاحبان و مجريان فرآيند تحول استفاده شود. اين ساختار و برنامه پس از ايجاد و تدوين، در ايام ماه مبارك رمضان كه ماه تحول و خودسازي است و تحول در محيط كار نيز يكي از جلوه‌هاي آن است، به اجرا در خواهد آمد. رييس‌جمهور همچنين بررسي چگونگي استفاده از ظرفيت انجمن‌هاي اوليا و مربيان مدارس در كيفيت‌بخشي آموزش را خواستار شد و اظهار كرد: مهم‌ترين مساله براي ما در كيفيت‌بخشي به آموزش، ارايه خدمات آموزشي خوب و مطلوب به دانش‌آموزاني است كه تاكنون از چنين خدماتي محروم بوده‌اند يا به آنها كم‌توجهي شده است؛ ما مي‌خواهيم تبعيض در آموزش را از بين ببريم و اين هدف را نيز محقق خواهيم كرد. در ابتداي اين جلسه گزارشي از اقدامات انجام شده در زمينه ارتقاي كيفيت آموزشي از جمله در زمينه تحول در كلاس درس با آموزش معلم، تحول در روش‌هاي تدريس و چيدمان كلاس، ارتقاي كيفيت مديريت مدرسه و استفاده از نرم‌افزارها و فناوري‌هاي نوين در آموزش ارايه شد.