تعرفه‌هاي امريكا به نفع پالايشگاه‌هاي نفت اروپايي و آسيايي شد

۱۴۰۳/۱۱/۱۵ - ۰۱:۰۸:۰۲
|
کد خبر: ۳۳۲۸۹۷

تعرفه‌هاي تجاري دولت امريكا بر روي واردات نفت از كانادا و مكزيك، به پالايشگاه‌هاي نفت اروپايي و آسيايي مزيت رقابتي در برابر رقيبان امريكايي خواهد داد.

تعرفه‌هاي تجاري دولت امريكا بر روي واردات نفت از كانادا و مكزيك، به پالايشگاه‌هاي نفت اروپايي و آسيايي مزيت رقابتي در برابر رقيبان امريكايي خواهد داد. به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، روز شنبه، دستور داد تعرفه ۲۵ درصدي بر واردات كالاها از مكزيك و كانادا و تعرفه ۱۰ درصدي بر واردات كالا از چين، از روز سه شنبه، اعمال شود. هر چند مقامات كاخ سفيد گفته‌اند محصولات انرژي كانادا مشمول تعرفه ۱۰ درصدي خواهند شد، اما تعرفه بر واردات انرژي از مكزيك، ۲۵ درصد خواهد بود. به گفته منابع صنعتي، اعمال تعرفه بر واردات نفت از كانادا و مكزيك كه دو تامين‌كننده بزرگ نفت براي امريكا هستند، هزينه‌هاي واردات نفت سنگين مورد نياز پالايشگاه‌هاي امريكايي را افزايش مي‌دهد و با كاهش سودآوري، آنها را وادار مي‌كند توليدشان را كمتر كنند. اين فرصتي براي پالايشگاه‌ها در بازارهاي ديگر خواهد بود تا اين تفاوت را جبران كنند. امريكا در حال حاضر، صادركننده ديزل و واردكننده بنزين است. به گفته ديويد وِش، اقتصاددان ارشد شركت ورتكسا، صادرات كمتر ديزل از سوي امريكا، حاشيه سود پالايشگاه‌هاي اروپايي را تقويت خواهد كرد اما كسب فرصت‌هاي صادرات در بازار بنزين ممكن است همچنان دشوار بماند. به صورت كلي، اين وضعيت براي پالايشگاه‌هاي اروپايي مثبت است، اما براي مصرف‌كنندگان اروپايي چنين نيست. ماتياس توگني، موسس شركت تحليل داده «نكست بارل» اظهار كرد كه تعرفه‌ها، فروشندگان نفتي كه به تعرفه‌هاي امريكا برخورده‌اند را ناچار خواهد كرد براي يافتن خريدار، در قيمت فروش تخفيف عرضه كنند. پالايشگاه‌هاي آسيايي، آماده بلعيدن نفت تخفيف‌دار مكزيك و كانادا خواهند بود كه به تقويت حاشيه سود آنها كمك مي‌كند. رندي هربرون، مدير پالايش در شركت «انرژي اسپكتس» اظهار كرد: پالايشگاه‌هاي آسيايي مي‌توانند مزيت رقابتي كسب كنند زيرا تجهيزاتي براي پالايش نفت سنگين دارند و همچنين در حال افزايش نرخ توليد خود هستند. توسعه خط لوله ترانس مونتين (تي‌ام ايكس) در كانادا كه اواخر ماه مه راه‌اندازي شد، به معناي آن است كه اين خط لوله مي‌تواند ۵۹۰ هزار بشكه در روز نفت به منطقه پسيفيك كاست، ارسال كند.

به گفته منابع بازرگاني، ظرفيت ارسال بالاتر تي‌ام ايكس به چين، مي‌تواند جايگزين واردات از ونزوئلا و عربستان سعودي شود. داده‌هاي اطلاعات انرژي امريكا (EIA) نشان مي‌دهد كه نفت كانادا و مكزيك، خدود۲۸ درصد از خوراك پالايشگاه‌هاي امريكايي را در سال ۲۰۲۳ تشكيل داد. به گفته تحليلگران، توانايي پالايشگاه‌هاي امريكا براي استفاده از نفت سبك وست تگزاس اينترمديت به جاي نفت كانادا و مكزيك، به دليل كيفيت‌هاي متفاوت اين گريدها، محدود خواهد بود. هربرون اظهار كرد اگرچه پالايشگاه‌هاي امريكايي، ارتقاهاي لازم براي پالايش گريدهاي نفتي سبك‌تر را تكميل كرده‌اند اما اين امر منجر به فعاليت كمتر واحدهاي ثانويه شده و اقتصاد و كارآمدي فعاليت را تحت تاثير قرار مي‌دهد. طبق آمار اداره اطلاعات انرژي، واردات نفت كانادا به امريكا، در هفته منتهي به سوم ژانويه، به بالاترين حد خود رسيد كه نشان‌دهنده ذخيره‌سازي نفت توسط پالايشگاه‌ها قبل از آغاز اعمال تعرفه‌ها است. واردات از آن زمان، اندكي كاهش يافت و در هفته منتهي به ۲۴ ژانويه، به ۳.۷۲ ميليون بشكه رسيد اما بر مبناي سالانه، بالا ماند. بر اساس گزارش رويترز، پالايشگاه‌هاي امريكايي شاهد كاهش درآمد از ركورد بالاي ثبت شده در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند.