هزينه پوشش بيمهاي ۴ برابر شد
اواسط بهمن سال گذشته، رييس هياتمديره فدراسيون حمل و نقل و لجستيك ايران در اظهارنظري از توقف صدور ويزاي اروپا براي رانندگان ايراني خبر داد، علي محمودي سراي گفت كه به دليل طولاني شدن صف انتظار و عدم صدور ويزا براي كشورهاي اروپايي، كاميو نهاي ترانزيتي زمين گير شدهاند و كاميونهاي ترك جاي كاميونهاي ايراني در مسيرهاي اروپايي را گرفتهاند و بار ترانزيتي در مسير اروپا با كاميونهاي تركيه جابهجا ميشوند.
اواسط بهمن سال گذشته، رييس هياتمديره فدراسيون حمل و نقل و لجستيك ايران در اظهارنظري از توقف صدور ويزاي اروپا براي رانندگان ايراني خبر داد، علي محمودي سراي گفت كه به دليل طولاني شدن صف انتظار و عدم صدور ويزا براي كشورهاي اروپايي، كاميو نهاي ترانزيتي زمين گير شدهاند و كاميونهاي ترك جاي كاميونهاي ايراني در مسيرهاي اروپايي را گرفتهاند و بار ترانزيتي در مسير اروپا با كاميونهاي تركيه جابهجا ميشوند. او همچنين گفت كه در حال حاضر كاميونهاي ايراني از طريق واسطه گران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قيمت بيمه ميشوند. براي مثال در شرايطي كه قيمت بيمه هزار دلار است اين دلالان با ٣ هزار دلار بيمه ميكنند و مجبوريم براي بيمه ٣ هزار دلار بپردازيم. حالا با گذشت يكسال مديركل دفتر ترانزيت و حملونقل بينالمللي ميگويد: پيش از اين سفارت آلمان و سفارت ايتاليا پنجره جدا براي صدور ويزاي رانندگان ايراني داشتند كه براساس نوبتدهي كه از طرف انجمن صنفي انجام ميشد رانندگان به سفارت مراجعه ميكردند و ويزاي اين دو مقصد را دريافت ميكردند اما با توجه به سياستهايي كه اتحاديه اروپا از لحاظ كاهش سطح همكاريها با ايران به اجرا رسانده، از سال گذشته پنجره اختصاصي صدور ويزا براي رانندگان حذف شد. جواد هدايتي، در گفتوگو با ايلنا درباره اعتراض رانندگان درباره عدم صدور ويزا براي مقاصد اروپايي اظهار ميكند: از سال گذشته رانندگان ترانزيت هم براي دريافت ويزا وارد صف عمومي شدند بنابراين سيستم نوبت دهي كه در هفته ٣٠ تا ۴٠ راننده براي دريافت ويزا به اين سفارتخانهها معرفي ميشدند، عملا حذف شد. در شرايطي كه رانندگان در صف گردشگران، مهاجران، دانشجويان و ... براي دريافت ويزا قرار گرفتند، روند دريافت ويزا و مدت زمان دريافت آن براي آنها طولانيتر از روال سابق شد. مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بينالمللي ميافزايد: در فصول مختلف سال به ويژه پيك سفر و كار در تابستان به دليل ازدحام، طبيعتا در صف دريافت ويزا تا زماني كه نوبت به رانندگان برسد، مدت زمان طولاني ميشود. بنابراين ويزا صادر ميشود اما محدود و غير قابل رصد است. هدايتي تاكيد ميكند: اميدواريم با پيگيريهاي وزارت امور خارجه و رويكرد سياست دولت چهاردهم براي بهبود روابط با اتحاديه اروپا، نتيجه اقدامات و سياستهاي خارجي اين باشد كه در كوتاهمدت پنجره اختصاصي صدور ويزا را مجدد براي رانندگان باز كنيم و احيا شود. او درباره روند صدور ويزا در صف عمومي براي رانندگان ميگويد: در حال حاضر، رانندگان ويزا را به روشهاي مختلف دريافت ميكنند. شركتهاي حملونقل از طريق شركايي كه در اروپا با آنها همكاري دارند، نسبت به دريافت ويزا براي رانندگان اقدام ميكنند. به گفته هدايتي، پيش از اين دريافت ويزا از هلند و اتريش كمتر بود اما الان از طريق همكاريهاي شركتهاي ايراني با اين كشورها، ويزاي رانندگان اين شركاي اروپايي پيگيري ميشود. بخشي ديگر از ويزا هم متاسفانه از طريق دلالان پيگيري ميشود.
افزايش تقاضاي ويزا با رشد سطح همكاريها
مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بينالمللي درباره مدت زمان دريافت ويزا براي رانندگان بيان ميكند: مدت زمان اخذ ويزا به سطح تجارت ما با كشور مقصد دارد و در چند سال گذشته سطح تجارت ايران با كشورهاي اروپايي روند كاهشي داشته است. هر زمان كه سطح همكاري تجاري ايران با اروپا افزايش داشت، بار بيشتر شد و تقاضاي ويزا هم افزايش يافت. او با تاكيد بر اينكه تنها مشكل رانندگان بحث ويزا نيست و در بحث پوشش بيمه سبز هم با مشكلاتي مواجه هستند، ميگويد: در سفارتخانه در برخي از مواقعي كه قصد سختگيري را دارند، يكي از اسناد مهم براي صدور ويزا، وجود بيمه سبز است اما الان رانندگان ايراني بيمه سبز ندارند. هدايتي ادامه ميدهد: تقريبا از ابتداي سال ٢٠٢۴ دسترسي به بيمه سبز وجود ندارد و رانندگان به اجبار بيمه را از بيمه فرانتير (مرزي) دريافت ميكنند كه هزينه آن بسيار بالاتر از بيمه سبز است بهطوري كه هزينه بيمه سبز براي يكسال ٧۵٠ تا ٨٠٠ يورو بوده اما در حال حاضر بيمه مرزي براي سه ماه ١٢٠٠ تا ١۵٠٠ يورو است و هزينه پوشش بيمهاي به بيشتر از ۴ برابر رسيده است. ناگفته نماند كه رانندگان ترانزيت ايران از سال 1401 با مشكل عدم صدور ويزا از سوي كشورهاي اروپايي مواجه شدهاند. مشكلي كه پس از دوسال همچنان باعث آزار و اذيت رانندگان است. محدوديتهاي اروپايي براي صدور ويزا، باعث شده است تا برخي رانندگان با اخذ ويزاي روسيه به كار خود ادامه دهند.