سهشنبه جزييات تأثير سوابق تحصيلي مشخص ميشود
دستور جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سه سناريو مطرح شده از شش سناريوي ابتدايي در جلسات مشترك ستادهاي علم و فناوري و تعليم و تربيت با حضور نمايندگان دستگاههاي مسوول حاصل شد و البته در صحن شورا نيز پيرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و اكثريت اعضاي حقيقي و حقوقي شورا به آن رأي دادند.
دستور جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سه سناريو مطرح شده از شش سناريوي ابتدايي در جلسات مشترك ستادهاي علم و فناوري و تعليم و تربيت با حضور نمايندگان دستگاههاي مسوول حاصل شد و البته در صحن شورا نيز پيرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و اكثريت اعضاي حقيقي و حقوقي شورا به آن رأي دادند. سرپرست ستاد تعليم و تربيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان مطلب فوق اظهار كرد: سهشنبه جزييات تأثير سوابق تحصيلي مشخص ميشود و دغدغه دانشآموزان از بين ميرود. ضمن اينكه نبايد فردي كه ساكن شهرستان و به هر دليلي از خيلي از امكانات بيبهره است با فردي كه همه امكانات را در اختيار دارد مسابقه بدهد. سيدجلال موسوي خطير درباره برخي اظهار در خصوص نشست اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با موضوع تأثير سوابق تحصيلي بر قبولي در دانشگاه و تصويب آن به ايلنا گفت: من با معاون آموزشي يكي از دانشگاههاي برتر در سال 1400- 1399 صحبت كردهام. ايشان ميگفتند هرسال وروديها نسبت به قبل ضعيفتر ميشوند. من پرسيدم چطور چنين چيزي ممكن است؟ بچههاي الان بسيار بيشتر از ما كه ۱۵ يا ۲۰ سال پيش آزمون داديم، تلاش ميكنند. جواب دادند: نه؛ ما مجبوريم كه مباحث دبيرستان را به بچهها ياد بدهيم.
دانشآموز نميتواند هم درس بخواند هم مهارت تستزنياش را تقويت كند
وي گفت: بايد اصل را پذيرفت و به اين توجه كرد كه در اصل چهچيزي درست است؟ تقصير نه از دانشآموز، كه از سياستگذار و تصميمگير است. ما كاري كردهايم كه دانشآموز به جاي ياد گرفتن درس، به دنبال تقويت مهارت تستزني باشد. او فرصتي دارد و بايد از آن بهينه استفاده كند تا در بهترين دانشگاه پذيرفته شود. او نميتواند هم درس بخواند هم مهارت تستزنياش را تقويت كند. دانشآموز در كنكور درصد بالايي در عربي يا زبان انگليسي كسب ميكند، اما نميتواند يك صفحه از قرآن را درست بخواند يا از يك متن انگليسي روخواني كند. موسوي افزود: گاهي داوطلب ادبيات را در كنكور ۹۰ درصد ميزند اما نميتواند يك متن ادبي ساده نصف صفحهاي را بنويسد؛ چون درس را ياد نگرفته و تنها مهارت تستزني كسب كرده است. يا اينكه دانشآموز درصد بالايي در عربي يا زبان انگليسي كسب ميكند اما نميتواند يك صفحه از قرآن را درست بخواند يا از يك متن انگليسي روخواني كند.
۴۰ سال بهگونهاي ريلگذاري كردهايم كه بچهها از محتواي درس فاصله بگيرند
او بيان كرد: يك تست معارف را به يك روحاني درس خارج نشان دادم و گزينه صحيح را از او پرسيدم. با تعجب به من نگاه كرد و گفت آقاي موسوي هر چهار گزينه صحيح است. اينجا بايد پذيرفت كه خطا صورت گرفته است. ما ۴۰ سال بهگونهاي ريلگذاري كردهايم كه بچهها از محتواي درس فاصله بگيرند.
تعارض منافع علت مخالفت با تاثير قطعي معدل در كنكور
وي تذكر داد: اما اينجا تعارض منافع شكل ميگيرد. نميدانم گفتن اين به صلاح است يا خير؟ نبايد اين را ناديده بگيريم. اشخاص بسيار محترم حقيقي در سطوح مختلف ساختار آموزش عالي مسووليت داشته و دارند، اما به لحاظ ساختاري وزارتخانهاي كه كنكور را برگزار ميكرده اكنون ۶۰ درصد از آن از دستش خارج شده است. اما توقع داريم بگويد اين چيز خوبي است؟ وقتي ۶۰ درصد از اختيارش را داده است ناخواسته اين موضوع در نظرش تأثير دارد. موسوي تأكيد كرد: اصلا براي جامعه علمي ما اين نگاه، نگاه خوبي نيست. اصل را قبول كنيم كه مهارت تست زدن نه به درد شغل بچهها ميخورد نه به درد دانشگاه. چرا بايد بر مدلي اصرار كنيم كه در كشورهاي موفق آموزشي اجرا نميشود؟ ما داريم اصل را نابود ميكنيم. دانشآموز بايد درس بخواند و ياد بگيرد. حال چالشهايي در اجرا هم دارد كه بايد با كمك به مجريان و همچنين كسب نظرات تخصصي ايشان، آن را از بين ببريم.
وقتي مدام توييت زده ميشود دانشآموزان درگير ميشوند
وي درباره اضطراب و دلمشغولي دانشآموزان و بلاتكليفي آنها نيز گفت: بچهها را درگير كردهاند. نميخواهم از كسي نام ببرم اما وقتي پس از هر تصميم و هر جلسه توييت ميزنيم ذهن بچهها درگير ميشود. درخواست من از دانشآموزان و داوطلبان عزيز اين است كه درگير فضاي مجازي نشوند. البته آنها تقصيري هم ندارند. وقتي مدام توييت زده ميشود درگير ميشوند. از مسوولان عزيز هم ميخواهم كه موضوعات را از مسيرهاي رسمي و قانوني مطرح كنند.
اميدوارم در جلسه همدلي اتفاق بيفتد و تعارض منافع را كنار بگذاريم
موسوي خطير وعده داد: انشاءالله سهشنبه جزييات تأثير سوابق تحصيلي مشخص ميشود و دغدغه دانشآموزان در اين زمينه از بين ميرود. او درباره قطعي بودن يا نبودن برگزاري جلسه روز سهشنبه اعلام كرد: قرار بر اين گذاشته شده است. حال اين را كه اتفاق خاصي بيافتد، من نميتوانم پيشبيني كنم اما انشاءالله اگر دو روز صبر كنيد، تكليف مشخص ميشود. اميدوارم در اين جلسه همدلي بيشتري اتفاق بيفتد، تعارض منافع را كنار بگذاريم و تصميمي بگيريم كه به نفع دانشآموزان، نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالي باشد.