هوشمندسازي چگونه صنعت پست ايران را متحول كرد؟

۱۴۰۳/۱۱/۱۸ - ۰۱:۱۱:۵۰
|
کد خبر: ۳۳۳۳۰۶

صنعت پست كشور طي سال‌هاي گذشته به واسطه تاكيد بر بحث هوشمندسازي با تحولات گوناگوني ازجمله ربات‌ها و صندوق‌هاي پستي هوشمند و باجه‌هاي سيار رو به رو بوده است و اين روند منجر به ارتقاي كيفيت و توسعه خدمات اين شركت شده است.

صنعت پست كشور طي سال‌هاي گذشته به واسطه تاكيد بر بحث هوشمندسازي با تحولات گوناگوني ازجمله ربات‌ها و صندوق‌هاي پستي هوشمند و باجه‌هاي سيار رو به رو بوده است و اين روند منجر به ارتقاي كيفيت و توسعه خدمات اين شركت شده است. به گزارش ايسنا، هوشمندسازي دولت و خدماتش از مهم‌ترين شعارها و اقداماتي است كه طي سال‌هاي گذشته مورد توجه مسوولان قرار گرفته است، به گونه‌اي كه با تلاش‌هاي انجام شده در اين زمينه پيشرفت‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي انجام شده است. عدم وابستگي به نيروي انساني براي اجراي فعاليت‌هاي مختلف را مي‌توان از مهم‌ترين مزيت‌هاي هوشمندسازي دانست كه درنهايت سبب ايجاد تحول ديجيتال يا ديجيتالي شدن مي‌شود. به‌طور مثال با هدف هوشمندسازي پست، چندين خط تجزيه هوشمند مرسولات پستي با كمك شركت‌هاي دانش بنيان راه‌اندازي شد تا سرعت و دقت ارسال مرسولات افزايش يابد. در راستاي هوشمندسازي صنعت پست، چندين خط جديد تجزيه هوشمند مرسولات پستي با كمك شركت‌هاي دانش‌بنيان راه‌اندازي شد تا سرعت و دقت ارسال مرسولات افزايش يابد؛ همچنين براي اولين‌بار به جمع معدود كشورهاي سازنده ربات‌هاي هوشمند تجزيه‌گر پستي پيوستيم. محمد احمدي، مديرعامل شركت ملي پست  درباره ربات‌هاي هوشمند توضيح داده است كه در لايه فرآيندهاي اجرايي نيز يكي از پروژه‌هايي كه در دست دارند ربات‌هاي هوشمند است كه كار تفكيك و تجزيه محصولات را انجام دهند و به دنبال آن سيستم مكانيزه تجزيه يا سيستم‌هاي سورتينگ هوشمند تجزيه توسعه مي‌يابند، چراكه از تلفيق اطلاعات حاصل از رويدادهاي مرسوله با استفاده از اين مكانيزه تحليل‌هاي هوشمندانه قابل پياده‌سازي است. اين تحليل‌هاي هوشمندانه به ارتقاي كيفيت و توسعه بهره‌وري كمك مي‌كند، ولي روي لبه هوش‌مصنوعي استفاده از مكانيزم خوانش آدرس و تحليل‌هاي نواحي و گشت‌هاي توزيع در ايام دهه فجر رونمايي مي‌شود و از لايه تجزيه در شهرستان به لايه‌نشاني توسط ربات‌هاي هوشمند مي‌رسيم؛ بدين صورت در حوزه فرآيندهاي داخلي، فرصت‌هاي استفاده از هوش مصنوعي زياد مي‌شود كه تحول سازماني محسوب مي‌شود. راه‌اندازي صندوق‌هاي پستي هوشمند را مي‌توان يكي‌ ديگر از اقدامات شركت ملي پست دانست. اين صندوق‌ها، صندوق فلزي قفل‌دار و هوشمند هستند كه براساس آخرين اطلاعات ارايه شده در ۱۴۰ نقطه كشور از‌جمله شهر تهران و برخي ديگر از شهرها مانند جزيره كيش و خوزستان نصب شده است. باجه‌هاي سيار پستي را نيز از اقدامات انجام شده است، چراكه در گذشته متاسفانه متناسب با توسعه شهرها و افزايش جمعيت دفاتر پستي جديدي ايجاد نشده و كماكان با ساختمان‌ها و دفاتر پستي روبه‌رو هستيم كه از ۵۰ سال گذشته تا به الان باقي مانده‌اند. در واقع باجه‌هاي سيار را به صورت هوشمند در سراسر شهر ايجاد مي‌شوند تا شهروندان با اپليكيشين‌هاي موجود در تلفن همراه خود بتوانند آن را پيدا كنند و درنهايت براساس زمان‌بندي خاصي كه مشخص مي‌شود به صورت ساعتي باجه سيار هوشمند در نقطه‌اي از شهر قرار مي‌گيرد و شهروندان مي‌توانند در آن ايام به آن مراجعه كنند. البته پيشرفت‌هاي صنعت پست محدود به هوشمندسازي نمي‌شود و اخيرا اتحاديه پستي جهاني (UPU) گزارش توسعه پستي (۲IPD) سال ۲۰۲۴ را منتشر كرد كه طبق آن ايران با ۱۴ پله صعود در جايگاه ۳۷ اين اتحاديه قرار گرفته كه اين صعود حكايت از رشد ۲۸درصدي دارد. اين پيشرفت قابل توجه، سبب شده پست ايران بالاتر از برخي از مجريان پستي منطقه از جمله هند، روسيه، قزاقستان، عربستان‌سعودي، مصر، امارات متحده عربي، قطر، عمان، ارمنستان و جمهوري آذربايجان قرار گيرد و اين موضوع نشان‌دهنده تلاش‌هاي مستمر و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق در راستاي بهبود كيفيت خدمات، توسعه سطح دسترسي خدمات و افزايش رضايت‌مندي مشتريان است.