بيش از 168 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل تنها در مقطع ابتدايي

بيش از 168 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل تنها در مقطع ابتدايي

۱۴۰۳/۱۱/۱۸ - ۰۱:۴۵:۴۳
|
کد خبر: ۳۳۳۳۲۵

برخي آمارها مي‌توانند شوك‌آور و ناراحت‌كننده باشند، درست مثل همين آماري كه از سوي معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در مورد بيش از 168 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل در دوره ابتدايي به آن اشاره كرد.

برخي آمارها مي‌توانند شوك‌آور و ناراحت‌كننده باشند، درست مثل همين آماري كه از سوي معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در مورد بيش از 168 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل در دوره ابتدايي به آن اشاره كرد. رضوان حكيم‌زاده در نشست خبري خود گفت: تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل در كل دوره ابتدايي ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است. او افزود: در دوره ابتدايي ۹ ميليون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش‌آموز در سراسر كشور داريم. ۱۶۸ هزار و ۸۶۱ دانش‌آموز بازمانده از تحصيل در دوره ابتدايي داريم كه ۷۶ هزار و ۷۵ نفرشان شناسايي شدند و ۲۴ هزار نفر از آنان به تحصيل بازگشتند. دانش‌آموز پايه اولي, ۷۱ هزار نفر بودند كه شش سال تمام بازمانده از تحصيل هستند. در مجموع صد هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل شناسايي شدند و براي تحصيل در مدرسه در حال پيگيري هستند.

 

378 هزار كلاس درس دوره ابتدايي  در كشور

حكيم‌زاده افزود: ۷۰ هزار و ۲۰۰ مدرسه در دوره ابتدايي داريم كه حدود ۳۷۸ هزار كلاس درس را شامل مي‌شود. به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش تعداد آموزگاراني كه در دوره ابتدايي تدريس مي‌كنند، ۲۶۸ هزار نفر هستند. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: در مناطق شهري تراكم دانش‌آموزان ۳۰.۴۶ و در مناطق روستايي ۲۲.۲۳ و تعداد كلاس‌هاي با بيش از ۴۰ دانش‌آموز ۶ هزار و ۴۷ دانش‌آموز است. وي تصريح كرد: تعداد بازمانده‌هاي شناسايي شده ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر است و ۲۴ هزار و ۷۴۹ نفر از آنان جذب شده‌اند.همچنين حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ نفر دانش‌آموز ۶ سال تمام بازمانده، شناسايي و جذب شده‌اند و به كلاس درس برگشته‌اند. در مجموع وضعيت ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده پيگيري و شناسايي شده و اقدامات لازم انجام شده است.

 

مدارس دولتي و تقويت هويت

حكيم‌زاده بيان كرد: برنامه‌هاي ما در آموزش ابتدايي طبق برنامه تقديمي وزير به مجلس اول بر سه محور توسعه عدالت، ارتقاي كيفيت با تاكيد بر مدارس دولتي و تقويت هويت است كه براي هركدام از اين اهداف برنامه‌هاي دقيق در نظر گرفته‌ايم. وي گفت: سعي كرده‌ايم چشم‌اندازي را بر اساس نقشه راه سند تحول بنيادين براي مدرسه تراز تعيين كنيم. بر اين اساس مدرسه تراز بايد مدرسه‌اي با محيط خلاق، پويا و يادگيرنده با مشاركت فعال دانش‌آموزان باشد كه مهارت‌هاي فردي در آن تقويت مي‌شود و استعدادهاي مختلف دانش‌آموزان شكوفا مي‌شود. مدرسه بايد محيطي صميمي باشد كه ارزش‌هاي اسلامي و هويت ملي در بچه‌ها تقويت شود و محيط مدرسه به‌گونه‌اي است كه رشد علمي نيز در كنار رشد اجتماعي حاصل شود. حكيم‌زاده تأكيد كرد: هرقدر ما در پشت ميزها در ستاد بنشينيم و برنامه‌ريزي كنيم برنامه‌ريزي ما از واقعيت دور مي‌شود. همه اين برنامه‌ها با كمك معاونان و روساي مناطق و كارشناسان طراحي شده است و آنها براي قابل اجرا بودن اين برنامه به ما كمك كرده‌اند.

 

اجراي برنامه اتقان

وي افزود: يكي از برنامه‌هاي جدي ما براي توانمندسازي معلمان برنامه‌اي به نام اتقان است كه توانمندي قرآني كادر مدرسه را بالا مي‌برد. اين برنامه در سال گذشته نيز اجرا شد و با درخواست كميسيون آموزش عمومي قرآن كشور با توجه به نتايج خوب سال گذشته، امسال نيز در ۴ استان خراسان رضوي، زنجان، سمنان و قزوين اجرا شد.حكيم‌زاده تصريح كرد: شايد اغراق نباشد كه بگويم به اندازه تمام دهه‌هايي كه تمام اين سال‌ها براي آموزش و پرورش وقت گذاشته نشده بود آقاي پزشكيان وقت گذاشتند. تا امروز ۱۷ جلسه دو ساعته و بيشتر با حضور ايشان و با محوريت آموزش و پرورش برگزار شده است.ارتقاي عدالت آموزشي براي بهبود زيرساخت‌ها و كيفيت يادگيري در مدارس دولتي از دغدغه‌هاي رييس‌جمهور است. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: دكتر كاظمي در روز تقديم برنامه خود به مجلس گفتند كه آرزو دارند آموزش و پرورش در صدر بنشيند و مهم‌ترين موضوع دولت باشد امروز اين آرزو محقق شده است. وي گفت: بيش از ۶۰ شكل چيدمان كلاسي را بررسي كرديم تا جايگزين چيدمان سنتي فعلي كنيم كه در آن معلم داناي كل است و باعث بيزاري و سرخوردگي دانش‌آموز مي‌شود. حكيم‌زاده اظهار كرد: جشنواره‌اي تحت عنوان اصلاح روش‌هايي يادگيري داريم كه در سال ۱۴۰۴ برگزار مي‌شود كه يادگيري فعال و مشاركتي به معلمان آموزش داده مي‌شود و از آموزگاران برتر تجليل به عمل مي‌آيد. يكي از باورهاي دكتر پزشكيان اين است كه نبايد فكر كنيم تمام برنامه‌ها را ما بايد تهيه كنيم. اگر به تمام معلمان و ذي‌نفعان اعتماد كنيم چه بسا ايده‌هايي بهتر از ما داشته باشند. حكيم‌زاده سپس با بيان اينكه اعلام تعطيلي مدارس با آموزش و پرورش نيست و استانداري آن را اعلام مي‌كند تأكيد كرد: ما در آموزش و پرورش نگراني خود را نسبت به تعطيلي آموزش حضوري اعلام كرده‌ايم. بستر فضاي مجازي مكمل خوبي است اما نمي‌تواند بستر اصلي آموزش باشد. زحمت معلمان نيز در آموزش غيرحضوري دوبرابر مي‌شود. اميدواريم اين تعطيلي در دوره ابتدايي نباشد.