![سبد سوخت كشور متنوعتر ميشود سبد سوخت كشور متنوعتر ميشود](/files/fa/news/1403/11/24/78172_698.jpg)
سبد سوخت كشور متنوعتر ميشود
معاون وزير نفت گفت: از توليدكنندگان خودرو ميخواهم كه روي كاهش ۲ درصدي مصرف سوخت خودروهاي توليدي كار كنند؛ با توجه به هزينه ۵۰ ميليارد دلاري تأمين سوخت خودروها در سال، اگر ۲درصد از مصرف سوخت آنها كاسته شود، بهمعناي صرفهجويي يك ميليارد دلاري است.
معاون وزير نفت گفت: از توليدكنندگان خودرو ميخواهم كه روي كاهش ۲ درصدي مصرف سوخت خودروهاي توليدي كار كنند؛ با توجه به هزينه ۵۰ ميليارد دلاري تأمين سوخت خودروها در سال، اگر ۲درصد از مصرف سوخت آنها كاسته شود، بهمعناي صرفهجويي يك ميليارد دلاري است.
محمدصادق عظيميفر، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران، اظهار داشت: بر اساس پيشبيني تا پايان سال 1403 بهطور ميانگين 71 درصد فرآوردههاي نفتي (حدود 185 ميليون ليتر) در بخش حملونقل مصرف ميشود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حملونقل حدود 7 درصد است.
وي بخشي از افزايش مصرف در بخش حملونقل را طبيعي و بخشي را ناشي از ضعف در اجراي سياستهاي كلان ساختاري در بخش انرژي دانست و تصريح كرد: 53 درصد ناوگان خودرويي كشور فرسوده است و مصرف سوخت اين خودروهاي فرسوده حدود دو تا سه برابر ميانگين مصرف جهاني است.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه در سبد سوخت مصرفي بخش حملونقل به بحث تنوعسازي سبد سوخت بهخوبي توجه نشده است، يادآور شد: سال 1399 سند تأمين انرژي بخش حملونقل در افق 1420 از سوي شوراي عالي انرژي كشور تدوين و تصويب شد، بر اساس اين سند، سهم سيانجي در سبد سوخت بخش حملونقل در افق 1420 به 23 درصد برسد كه متأسفانه سهم سيانجي از 23 ميليون مترمكعب با سهم 12 درصدي در 6 ماهه 1400 به حدود 19 ميليون مترمكعب با سهم 6.5 درصدي در 6 ماهه 1403 كاهش يافته است.
عظيميفر با اشاره به اينكه كاهش توجه به مقوله سيانجي از عوامل مهم كاهش مصرف سيانجي در سبد سوخت كشور است، تصريح كرد: خوشبختانه امروز با سياستگذاريهاي موثر و پيگيري همكاران توانستيم طرحهايي اعم از فعال كردن طرح تبديل رايگان ناوگان عمومي، بهرهبرداري از جايگاههاي جديد و ساخت 100 جايگاه جديد سيانجي در كشور را آغاز كنيم. معاون وزير نفت خاطرنشان كرد: 53درصد ناوگان خودرويي كشور فرسوده است و متناسب با ورود خودروهاي جديد، خودروهاي فرسوده از ناوگان خارج نميشود و مصرف خودروهاي كشور دو تا سه برابر ميانگين جهاني است.
وي افزود: در سال 1399 سند تأمين انرژي حملو نقل در افق 1420 به تصويب شوراي عالي انرژي رسيد كه در آن افزايش سهم سيانجي در افق 1420 به 23درصد تكليف شده بود اما شاهد هستيم كه سهم سيانجي از 12.5 درصد در ابتداي سال 1400 به 6.3 درصد در ششماهه ابتدايي سال 1403 رسيده است و اين بهمعناي حركت برخلاف نقشه راه سوخت كشور است.
عظيميفر با بيان اينكه مصرف روزانه سيانجي از 23 ميليون مترمكعب در ابتداي 1400 به 18 تا 19 ميليون مترمكعب رسيده است، گفت: اين نشان ميدهد در راستاي سياستگذاري شوراي عالي انرژي حركت نكردهايم.
وي ادامه داد: براي افزايش اكتان بنزين از مواد مختلفي همچون MTBE استفاده ميكنيم كه در برنامه جديد براي جايگزيني مواد اكتانافزاي زيستي به جاي اين مواد شيميايي برنامهريزي شده و با بهرهبرداري از اولين طرح، 200 هزار تن اتانول جايگزين MTBE خواهد شد.
معاون وزير نفت تصريح كرد: از توليدكنندگان خودرو ميخواهم كه روي كاهش 2 درصدي مصرف سوخت خودروهاي توليدي كار كنند؛ با توجه به هزينه 50 ميليارد دلاري تأمين سوخت خودروهاي كشور در سال، اگر دو درصد از مصرف سوخت اين خودروها كاسته شود، بهمعناي صرفهجويي يك ميليارد دلاري براي كشور است؛ پس بايد موضوع بهبود راندمان توليد خودرو در كشور در اولويت قرار بگيرد.