اپل مخفيانه در حال ساخت ربات انسان‌نماست

۱۴۰۳/۱۱/۲۷ - ۰۱:۴۳:۳۱
|
کد خبر: ۳۳۴۱۱۵

گزارش‌ها حاكي از آن است كه شركت اپل به صورت مخفيانه در حال توسعه يك ربات انسان‌نماي قدرتمند براي رقابت با چين، شركت تسلا و ديگر رقباي خود است. به گزارش ايسنا، شركت اپل با تمركز بر روي طراحي ربات‌هاي انسان‌نما و غير انسان‌نما به‌طور فعال در حال تحقيق در حوزه رباتيك است.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه شركت اپل به صورت مخفيانه در حال توسعه يك ربات انسان‌نماي قدرتمند براي رقابت با چين، شركت تسلا و ديگر رقباي خود است. به گزارش ايسنا، شركت اپل با تمركز بر روي طراحي ربات‌هاي انسان‌نما و غير انسان‌نما به‌طور فعال در حال تحقيق در حوزه رباتيك است. به گفته مينگ‌چي كو، تحليلگر قديمي اپل، كار اين شركت در اين زمينه هنوز در مراحل اوليه است و احتمال عرضه محصول به بازار انبوه تا قبل از سال ۲۰۲۸ وجود ندارد. اين افشاگري به دنبال مقاله‌اي تحقيقاتي از اپل است كه تعاملات انساني با ربات‌ها را بررسي مي‌كند. در حالي كه اين تحقيق به ربات‌هاي مصرف‌كننده احتمالي آينده اشاره مي‌كند، اما در درجه اول به عنوان يك مطالعه اثبات مفهوم به جاي يك برنامه محصول مشخص عمل مي‌كند.

 

چالش‌هاي اوليه تحقيق و توسعه

مينگ‌چي، فعاليت رباتيك اپل را به عنوان «اثبات اوليه مفهوم» توصيف مي‌كند و آن را با پروژه رها شده «خودروي اپل» (Apple Car) مقايسه مي‌كند. وي بر اساس پيشرفت فعلي و جدول زماني توسعه تخمين مي‌زند كه يك ربات بالقوه اپل تا قبل از سال ۲۰۲۸ وارد توليد انبوه نخواهد شد. تحقيقات رباتيك اپل به دليل سطح غيرمعمول شفافيت، به‌ويژه براي شركتي كه به پنهان‌كاري شناخته مي‌شود، برجسته است. برخلاف ساير پروژه‌ها مانند آيفون تاشوي شايعه شده، اپل در مورد كار خود در زمينه رباتيك كمي دست و دل بازتر بوده است. اين شفافيت ممكن است به دليل ماهيت تحقيقات رباتيك باشد كه اغلب به همكاري با دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي عمومي متكي است. بسياري از شركت‌هاي رباتيك براي استخدام استعدادها به اندازه كافي سريع تلاش كرده‌اند تا با پيشرفت‌هاي سريع هوش مصنوعي در سال‌هاي اخير همگام شوند. شركت اپل نيز مي‌تواند خود را به عنوان گزينه‌اي جذاب براي مهندسان برتر در اين زمينه معرفي كند.

 

طراحي‌هاي انسان‌نماي اپل در مقابل طرح‌هاي غير انسان‌نما

مينگ‌چي تاكيد مي‌كند كه شركت اپل بيشتر بر نحوه تعامل كاربران با ربات‌ها تمركز مي‌كند تا اينكه به‌طور دقيق شكل فيزيكي آنها را تعريف كند. وي مي‌گويد: در حالي كه صنعت در مورد شايستگي‌هاي طراحي‌هاي انسان‌نما در مقابل طرح‌هاي غيرانسان‌نما بحث مي‌كند، بررسي‌هاي زنجيره تامين نشان مي‌دهد كه اپل بيشتر به نحوه درك كاربران از ربات‌ها اهميت مي‌دهد تا ظاهر فيزيكي آنها. به اين معني كه سخت‌افزار و نرم‌افزار حسگر به عنوان فناوري‌هاي اصلي عمل مي‌كنند. واژه «انتروپومورفيك» (Anthropomorphic) به ربات‌هايي با ويژگي‌هاي انسان‌مانند بدون اينكه كاملاً انسان‌نما باشند، اشاره دارد. به نظر مي‌رسد اپل در حال بررسي طيف وسيعي از طرح‌ها، از دستيارهاي رباتيك ساده تا ربات‌هاي انسان‌نماي پيشرفته است. به گفته مينگ‌چي، اپل سيستم‌هاي رباتيك خود را به عنوان بخشي از «اكوسيستم خانه هوشمند آينده» تصور مي‌كند. اين مي‌تواند به معناي هر چيزي باشد؛ از يك ربات كاملا انسان‌نما كه براي كمك به كارهاي خانه طراحي شده است گرفته تا يك دستگاه خانه هوشمند با بازوهاي رباتيك يا شايد حتي يك ربات لامپي زيبا. شايعات حاكي از آن است كه اپل به سمت دومي بيشتر متمايل است، چرا كه نقطه شروع عملي‌تري خواهد بود. هنوز راه بسياري تا توسعه يك ربات كاملا انسان‌نما كه بتواند لباس‌هاي شسته شده را تا بزند، وجود دارد و اپل ابتدا بايد تقاضاي مصرف‌كنندگان را براي يك ربات خانگي فراتر از محصولات موجود مانند جاروبرقي رباتيك ايجاد و برآورده كند.

 

رقابت و چشم‌انداز آينده

بازار رباتيك در حال حاضر به‌شدت رقابتي است و شركت‌هايي مانند تسلا، اگيليتي روبوتيكس، بوستون دايناميكس، فيگور اي‌آي (Figure AI) و يوني‌تري روبوتيكس، همگي در حال توسعه مدل‌هاي انسان‌نماي خود هستند. يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي توسعه ربات‌هاي انسان‌نما، هزينه آن است. در حالي كه هدست «ويژن پرو» اپل با قيمت ۳۴۹۹ دلار، گران‌قيمت محسوب مي‌شود، نسل اول ربات‌هاي انسان‌نماي خانگي اپل حتما گران‌تر خواهند بود. اين در حالي است كه مقرون به صرفه بودن و قابليت اطمينان، از عوامل كليدي براي پذيرش گسترده هستند. در حال حاضر، شركت‌ها ربات‌هاي انسان‌نماي صنعتي را در اولويت قرار داده‌اند و فرآيندهاي توليد آنها را پالايش مي‌كنند تا در نهايت قيمت‌ها را براي مدل‌هاي مصرف‌كننده پايين بياورند. اپل سابقه ورود محتاطانه به بازارهاي مختلف را دارد. پس از كنار گذاشتن پروژه Apple Car خود و مواجهه با واكنش‌هاي متفاوت نسبت به هدست «ويژن پرو» و هوش اپل (Apple Intelligence)، اين شركت احتمالاً با تامل دقيق‌تر به حوزه رباتيك نزديك مي‌شود. دنياي فناوري مملو از آزمايش‌هاي شكست خورده ربات‌هاي خانگي است و اپل بايد قبل از حركت رو به جلو، ارزش خود را در اين فضا ثابت كند.