۵ تا ۷ درصد دانشآموزان پايه نهم، به دهم نميروند
مديركل دفتر آموزشهاي فنيوحرفهاي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه بهطور ميانگين در سالهاي مختلف بين ۵ تا ۷ درصد دانشآموزان پايه نهم به دهم نميآيند، گفت: برنامهريزي شده براي آموزش رشتههاي ۹۰۰ ساعته در هنرستانها با يك سال كمتر يا كاهش ساعت تدريس و ساعت برنامه هفتگي كمتر، بچهها جذب رشتهها شوند و در مدرسه بمانند.
مديركل دفتر آموزشهاي فنيوحرفهاي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه بهطور ميانگين در سالهاي مختلف بين ۵ تا ۷ درصد دانشآموزان پايه نهم به دهم نميآيند، گفت: برنامهريزي شده براي آموزش رشتههاي ۹۰۰ ساعته در هنرستانها با يك سال كمتر يا كاهش ساعت تدريس و ساعت برنامه هفتگي كمتر، بچهها جذب رشتهها شوند و در مدرسه بمانند. عباس بيات با بيان اينكه موضوع بازماندگان از تحصيل يكي از بندهاي برنامه هفتم توسعه است كه در آن برنامه درسي خاص براي برگرداندن دانشآموزان به تحصيل در حال انجام است، گفت: يكي از رويكردهاي جدي بحث مهارتآموزي است كه از طريق تقويت و توسعه مهارتآموزي بتوانيم مسير دانشآموزاني كه ترك تحصيل ميكنند يا به مدرسه نميآيند را تغيير دهيم. وي با بيان اينكه يكي از دلايلي كه دانشآموز به مدرسه نميآيند به خاطر اشتغالشان است، افزود: در آييننامه تقويم مهارتآموزي، يكي از بحثهاي ديده شده اين است كه اگر دانشآموزي در بيرون از فضاي مدرسه در حال كار است، تجارب شغلياش ارزيابي شود كه يكي از مسيرهايي است كه كمك ميكند بچهها به مسير مدرسه برگردند. يعني در آييننامه تقويت و توسعه از شوراي عالي آموزش و پرورش خواسته شده به اين آييننامه ارزشيابي، تجارب بيرون دانشآموزان را تزريق كند. مديركل دفتر آموزشهاي فنيوحرفهاي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه ناظر به برنامه هفتم يك برنامه ويژهاي براي آموزش رشتههاي ۹۰۰ ساعته در هنرستانها درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در اين شرايط با يك سال كمتر يا كاهش ساعت تدريس و ساعت برنامه هفتگي كمتر، بچهها ميتوانند جذب رشتهها شوند و در مدرسه بمانند. بيات با بيان اينكه بهطور ميانگين در سالهاي مختلف بين ۵ تا ۷ درصد دانشآموزان پايه نهم به دهم نميآيند، عنوان كرد: در استانهاي مختلف اين آمار متفاوت است و از ۲ تا ۱۰درصدمتغير است؛ اما ميانگين كشوري ۵ تا ۷ درصد است.