فراهم كردن امكان صادرات خدمات بخش خصوصي

۱۴۰۳/۱۱/۲۸ - ۰۱:۱۴:۴۶
|
کد خبر: ۳۳۴۲۶۲

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: بر اساس بسته پيشنهادي براي رفع ناترازي انرژي در كشور، يك پروفايل انرژي براي هر فرد در نظر گرفته شده و همه اشتراكات مانند آب، برق و گاز در آن مشخص و اعتبار انرژي براي افراد در نظر گرفته خواهد شد، تا به ميزان مصرفشان از اعتبار انرژي استفاده كنند.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: بر اساس بسته پيشنهادي براي رفع ناترازي انرژي در كشور، يك پروفايل انرژي براي هر فرد در نظر گرفته شده و همه اشتراكات مانند آب، برق و گاز در آن مشخص و اعتبار انرژي براي افراد در نظر گرفته خواهد شد، تا به ميزان مصرفشان از اعتبار انرژي استفاده كنند. به گزارش ايسنا، محمدمحسن صدر - معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مهم‌ترين برنامه‌ها و پروژه‌هاي پيش‌روي اين سازمان طي ماه‌هاي آينده اظهار كرد: پروژه‌هاي اصلي يا تكاليفي را وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوري اطلاعات گذاشته و بايد انجام بدهيم؛ ابر دولت يكي از پروژه‌هاي بزرگ دولت است كه بايد زيرساخت يكپارچه ابري براي استقرار كل دستگاه دولتي ايجاد شود و قرار است اين پروژه از طريق مشاركت با بخش خصوصي انجام شود. وي افزود: سپس مطابق احكام برنامه، ارزيابي و نتايج منتشر و مشخص مي‌شود كه برخي دستگاه‌ها بايد داده‌هاي خود را به سيستم دولت منتقل كنند يا داده‌هاي خود را نگه دارند و در ادامه زيرساختشان را به پلتفرم ابر متصل كنند. اين يكي از پروژه‌هاي بزرگ كشور است كه در حوزه‌هاي يكپارچه‌سازي، امنيت، نگهداري درست از داده و ارايه سرويس‌هاي متنوع بسيار اثرگذار است. او ادامه داد: پروژه بعدي در دستور كار، بحث دولت الكترونيكي و تكميل خدمات دولت الكترونيكي است تا مردم بتوانند از طريق پنجره ملي خدمات دولت هوشمند يا اپليكيشن جامعي كه شكل مي‌گيرد، همه خدمات يكپارچه دولت را با ارايه كد ملي دريافت كنند. در حال حاضر اين پنجره وجود دارد و حدود ۵۹ ميليون نفر از مردم ايران از اين امكان خدمات دريافت كرده و از اين طريق به دستگاه‌هاي مختلف دسترسي دارند اما ما به اين دنبال هستيم كه خدمت را تا مرحله آخر پيگيري كنيم و به عبارتي لاگ سيستم را بگيريم و مطمئن شويم كه مردم خدمت را دريافت كرده‌اند. صدر توضيح داد: به عبارتي كاربري از طريق پنجره واحد به سوي هر دستگاهي رفت بايد در انتها خدمت مورد نيازش را دريافت كند و بعد نظر بدهد كه آيا خدمت مذكور را دريافت كرده يا خير. اين اقدام سبب افزايش مشاركت‌پذيري مردم در خدمات دولت مي‌شود و در مقابل ما هم مي‌دانيم كدام دستگاه‌ها خدمت بهتري ارايه مي‌دهند. معاون وزير ارتباطات با بيان اينكه در حوزه خدمات دولت الكترونيكي بحث مدارك را نيز داريم، تصريح كرد: در حال حاضر هنگام مراجعه به يك دستگاه به مدارك بسياري نياز است اما با مراجعه افراد به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند، مي‌توان يك بار براي هميشه در قسمت پروفايل مدارك اصلي را مشاهده و سپس اصالت‌سنجي كرد تا براساس آن ساير دستگاه‌ها ديگر مدارك را دريافت نكنند. اين يكي از موضوعاتي است كه مردم با چالش‌هايي در مواجهه با آن روبرو هستند، بنابراين به دنبال اين هستيم كه اين موضوع را حل كنيم. وي ادامه داد: موضوع ديگر خدمات پركاربردي است كه مردم از بخش‌هاي مختلف دولتي دريافت مي‌كنند كه براساس برنامه هفتم توسعه بايد هر سال ۲۰ درصد از آن خدمات هوشمند شود؛ اين موضوع را هم در دستور كار خود قرار داده‌ايم تا با همكاري سازمان استخدامي روند به گونه‌اي ادامه يابد كه خيالمان راحت باشد و مردم از ابتدا تا انتها در اكوسيستم هر دستگاهي خدمات را به صورت كامل الكترونيكي و هوشمند دريافت كنند.

 

مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت ارتباطات

براي رفع ناترازي انرژي

به گفته صدر پروژه ديگري كه در دستور كار قرار دارد، ناترازي انرژي است و وزارت ارتباطات و سازمان فناوري اطلاعات برنامه ملي رفع ناترازي انرژي را با كمك وزارت نفت، نيرو و سازمان برنامه بودجه پيشنهاد دادند تا با استفاده از ابزارهاي هوشمند و سيستم‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات براي هر فردي يك پروفايل انرژي درست شود و همه اشتراكات آب، برق و گاز و موارد ديگر در حوزه انرژي، مرتبط با پروفايل گفته شده، مشخص شود تا افراد تكليف خود را بدانند و در آن اعتبار انرژي به افراد داده شود. وي ادامه داد: بر اين اساس افرادي كه به ميزان مصرفشان از اعتبار انرژي استفاده مي‌كنند، مي‌توانند مازادش را در بازار عرضه كنند. يعني اگر كسي صرفه‌جويي كرد، از محل صرفه‌جويي درآمدي براي او ايجاد مي‌شود و شخصي هم كه مازاد مصرف دارد، مي‌تواند از بازار آن را بگيرد. با اين روش پيش‌بيني ما اين است كه هم مردم بين ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جويي كنند و هم سامانه‌هاي ديگري كه براي صنايع درنظر گرفته‌ايم بين ۲۵ تا ۳۵ درصد صرفه‌جويي ايجاد كنند. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران تأكيد كرد: بسته كاملي پيشنهاد داده‌ايم و در حال پيشبرد آن هستيم و اميدواريم هرچه زودتر سامانه‌هاي مربوطه و در نتيجه آن حكمراني داده برقرار شود. وي با بيان اينكه علاوه بر موارد گفته شده يكي از پروژه‌هاي ما ايجاد فريم ورك استاندارد يا چارچوب استاندارد توليد نرم‌افزار يا توسعه نرم‌افزار در كشور است، تاكيد كرد: درحال حاضر استاندارد يكپارچه را نداريم و برخي از كشورهاي دنيا كه متولي هستند، اين كار را انجام دادند؛ اين چارچوب هم در دستور كار قرار گرفته و مقدماتش را فراهم مي‌كنيم كه درصورت پياده‌سازي بهاي تمام شده توليد نرم‌افزار پايين مي‌آيد و همزمان توليد نرم‌افزار به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند چون بيشتر كدهاي رايج و مشترك را در يك جايي بارگذاري مي‌كنيم و افراد مي‌توانند آن را دانلود و استفاده كنند. معاون وزير ارتباطات امن‌سازي و صيانت از دستگاه‌ها را از ديگر تكاليف اساسي سازمان فناوري اطلاعات ايران عنوان و تصريح كرد: اين موضوع يكي از احكام برنامه هفتم توسعه است؛ براساس ماده ۱۰۳ بند الف آن، تكاليفي داريم كه در معاونت امنيت سازمان فناوري اطلاعات برنامه‌ريزي‌هاي خوبي انجام و شاخص‌ها مشخص شده كه طبق شاخص‌ها دستگاه را ارزيابي مي‌كنيم و با كمك خودشان، كاربرها يا اپراتورهاي امنيت خصوصي خدمات امنيتي را به آنها ارايه مي‌دهيم كه خيالمان راحت شود به‌طور مثال دستگاه‌ها در وضعيت امني قرار دارند. صدر با اشاره به موانع موجود در پيشبرد پروژه دولت هوشمند گفت: مساله اول بلوغ سازماني است؛ در حال حاضر شايد بسياري از سازمان‌هاي ما به بلوغ كافي نرسيده‌اند اگرچه در اين سال‌ها اتفاقات خوبي رخ داده اما بايد در اين زمينه به آنها كمك كنيم. همچنين بايد مقاوت دستگاه را كم كنيم؛ به‌طور مثال ممكن است برخي دستگاه‌ها در پروسه الكترونيكي كردن خدمت موانعي مانند عدم وجود نيروي متخصص كافي داشته باشند كه بايد به اين موارد توجه كنيم. او ادامه داد: در زمينه پنجره ملي خدمات دولت هوشمند هم بايد گفت كه استقبال خوب است و نزديك ۵۹ ميليون كاربر ايراني از آن استفاده و تا به حال به آن مراجعه كرده‌اند كه اين بيانگر روند خوب آن است و تكميل خدمات باعث مي‌شود، ادامه روند آن رو به رشد باشد. اما اينكه چه سازمان‌هايي پيشتاز هستند و توانسته‌اند خدمات خود را ارايه بدهند، بايد گفت برخي دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش، تأمين‌ اجتماعي و ماليات خدماتشان پرتكرار است و مردم به آنها بسيار رجوع مي‌كنند و از طريق اين پنجره جزو چندتاي اول هستند اما ما يك رتبه‌بندي سالانه هم داريم كه در آينده اعلام مي‌شود.

 

پيش‌بيني بسته‌هاي حمايتي  در راستاي تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و اين سازمان براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي چيست، تصريح كرد: حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي تكليف است و همه اين تكليف را پيگيري مي‌كنيم چراكه آقاي رييس‌جمهور و وزير محترم تأكيد ويژه دارند كه بسته‌هاي حمايتي در راستاي تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي پيش‌بيني شود. او ادامه داد: البته در حال حاضر بسته‌هايي از قبل بوده و دوباره بسته ويژه‌اي كه عمدتا براي تأمين نيازشان در زيرساخت‌هاي خود بوده، در نظر گرفته شده است كه به مرور و در شرايط نياز جديدي كه اعلام شود، به آنها كمك خواهد شد. اما نكته‌اي در دوره جديد مورد توجه وزير ارتباطات است، بحث توانمندسازي پيام‌رسان‌هاست تا به يك بلوغ اقتصادي نيز برسند و خدمات پايه پركاربرد دولت هم از اين طريق ارايه شوند، چراكه زماني موفق خواهند شد كه تعداد مراجعات مردم به‌ آنها بيشتر شود. همچنين اخيرا هم در شوراي عالي فضاي مجازي بسته‌اي در راستاي تقويت بيشتر پيام‌رسان‌ها و شكل‌گيري اكوسيستم توليد محتوا در نظر گرفته شد. وي با بيان اينكه اگر محتواي فاخري وجود نداشته باشد، مراوده در سطح پيام‌رسان‌ها پايين مي‌آيد افزود: اما با اين بسته حتي توليدكننده محتوا هم مي‌تواند سهمي از درآمد داشته باشد و پيام‌رسان هم در تعامل با اپراتور از محل ديتا و مراودات في‌مابين درآمدي كسب كند. به صورت كلي درحال حاضر تعداد كاربران پيام‌رسان‌ها خوب است و قابل ملاحظه است. صدر با اعتقاد به اينكه بحث ديپلماسي فناوري و ارتباط با كشورهاي دنيا امري است كه در دوره جديد وزارت ارتباطات بر آن تأكيد بسياري دارد تصريح كرد: سازمان فناوري اطلاعات ايران در حوزه‌هاي فعاليتش مانند توسعه دولت الكترونيكي، تعامل براي ايجاد زمينه فعاليت بين‌المللي براي كسب‌و كارها و در حوزه بين‌المللي هم با توجه به معاونت سياسي سازمان همكاري‌هايي انجام مي‌دهد.