اپراتورهاي ارتباطي و تكامل از Telco به Techco

۱۴۰۳/۱۱/۲۸ - ۰۱:۱۶:۵۹
|
کد خبر: ۳۳۴۲۶۶

‌سايت بانك جهاني اخيرا با انتشار گزارشِ «خدمات بي‌حد و مرز: فناوري‌هاي ديجيتال و اصلاحات سياستي در شرق آسيا و اقيانوسيه»، از جهش سهم بخش خدمات در اقتصاد ديجيتال در كشورهاي اين منطقه خبر داده است.

‌سايت بانك جهاني اخيرا با انتشار گزارشِ «خدمات بي‌حد و مرز: فناوري‌هاي ديجيتال و اصلاحات سياستي در شرق آسيا و اقيانوسيه»، از جهش سهم بخش خدمات در اقتصاد ديجيتال در كشورهاي اين منطقه خبر داده است. چكيده اين تحقيق نشان مي‌دهد، «خدمات، اغلب بخش كند براي نوآوري، دشوار براي تجارت و سخت براي اصلاح شناخته مي‌شود اما تركيب تغييرات فناوري و اصلاحات سياستي، حوزه خدمات را به پوياترين بخش در بسياري از اقتصادها تبديل كرده است.  در همين راستا در منطقه شرق آسيا و اقيانوس آرام (EAP)، كه به رشد مبتني بر توليدات صنعتي شناخته مي‌شود، خدمات، هم‌اكنون نقش محرك اصلي توسعه را برعهده دارد. به نحوي كه سهم خدمات در فعاليت‌هاي اقتصادي و اشتغال، طي دهه گذشته، به‌طور قابل‌توجهي افزايش يافته است. اكنون خدمات، حدود ۵۰ درصد مشاغل اين منطقه را شامل مي‌شود، در حالي كه اين رقم، ۱۰ سال قبل، ۴۲ درصد بود. همچنين سهم بخش خدمات در رشد بهره‌وري نيروي كار نسبت به بخش توليد در تمام اقتصادهاي بزرگ اين منطقه، بيشتر بوده است.»اما بررسي مدل‌هاي جهاني نشان مي‌دهد يكي از اصلي‌ترين روش‌هاي هموارسازي راه براي تحول ديجيتال در دنيا، تكامل و عبور غول‌هاي ارتباطي از شركت‌هاي سابقا شناخته شده به عنوان Telco به شركت‌هاي Techco بوده است. در واقع شركت‌هاي مخابراتي و ارتباطي از درون به شركت‌هاي فناوري تبديل مي‌شوند. در ايران نيز همراه اول به عنوان بزرگ‌ترين اپراتور كشور و منطقه، همسو با اپراتورهاي بزرگ و رويه‌هاي جهاني از حدود 5 سال قبل كه چشم‌انداز تحول ديجيتال را در دستور داشت، در حال تكامل از يك شركت مخابراتي (Telco) به يك شركت فناوري (Techco) است.