عوارض مشاغل سيار و بي‌كانون، ۳۶ درصد شد
همراهي اعضاي شوراي شهر با فرمانداري پايتخت

عوارض مشاغل سيار و بي‌كانون، ۳۶ درصد شد

۱۴۰۳/۱۱/۲۹ - ۰۱:۱۵:۰۳
|
کد خبر: ۳۳۴۳۹۴

اعضاي شوراي شهر تهران، در جلسه روز گذشته (28 بهمن ماه) باتوجه به اعتراض فرمانداري تهران درباره اصلاحيه مصوبه عوارض بر مشاغل سيار و بي‌كانون شهر تهران موافقت كردند و اين مصوبه را دوباره مورد بررسي قرار دادند، برهمين اساس ميزان افزايش ۳۸ درصدي به ۳۶ درصد كاهش يافت.

اعضاي شوراي شهر تهران، در جلسه روز گذشته (28 بهمن ماه) باتوجه به اعتراض فرمانداري تهران درباره اصلاحيه مصوبه عوارض بر مشاغل سيار و بي‌كانون شهر تهران موافقت كردند و اين مصوبه را دوباره مورد بررسي قرار دادند، برهمين اساس ميزان افزايش ۳۸ درصدي به ۳۶ درصد كاهش يافت.

اواسط بهمن ماه بود كه اعضاي شوراي شهر با پيشنهاد شهرداري براي افزايش۳۸ درصدي نرخ عوارض ون‌كافه‌ها و مشاغل سيار موتوري موافقت كردند، اما روز گذشته و در سيصد و پنجمين جلسه شوراي شهر تهران، با توجه به اعتراض فرمانداري و ارسال نامه براي تصحيح اين نرخ، اعضاي شورا باكاهش دو درصدي آن موافقت كرده و آن را به ۳۶ درصد رساندند.

در جلسه ديروز شوراي شهر، بررسي لوايح عوارض و نرخ بهاي خدمات در سال ۱۴۰۴ هم روي ميز قرارگرفت، ضمن اينكه در ادامه ۲ باغ در تهران هم با راي اعضاي شوراي شهر، تثبيت شدند.

در جريان بررسي اصلاحيه مصوبه عوارض بر مشاغل سيار و بي‌كانون شهر تهران مهدي پيرهادي، رييس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كرد: دو عدد در اين خصوص تصويب شده بود؛ ميانگين عدد افزايشي كه در اين خصوص مصوب شده بود ۲۸ درصد بود. يكي از آنها ۳۸ درصد و ديگري ۱۸درصد بود؛ فرمانداري روي ۱۸ درصد بحثي نداشت و در خصوص ۳۸ درصد گفتند ۱،۲ درصد بيشتر است.

او گفت: فرمانداري اعلام كرده است كه قانون مي‌گويد بايد اين عدد روي ۳۶،۸ درصد و ۲۴۶۲۴ تومان باشد. فرمانداري اين مقدار كوچك را ايراد گرفت و ما مشكلي در اين خصوص نداريم.

درنهايت اعضاي شوراي شهر تهران با اصلاحيه مصوبه عوارض بر مشاغل سيار و بي‌كانون شهر تهران موافقت كردند.

در ادامه اعضاي شوراي شهر تهران بررسي لوايح عوارض و نرخ بهاي خدمات در سال ۱۴۰۴ را روي ميز بررسي قرار دادند كه رييس كميسيون برنامه و بودجه در توضيح لايحه كه پيرامون تعيين بهاي خدمات مشاغل ثابت گفت: گويا شركت ساماندهي مشاغل نيز با اين موضوع موافق نيست كه لازم است مديرعامل توضيح دهد. پيرهادي افزود: بهاي خدمات هنوز فرصت دارد؛ اما هنوز چيزي هم از سوي شهرداري تهران ارسال نشده است.

مجتبي اقوامي‌پناه، مديرعامل سازماندهي مشاغل شهر تهران با حضور در صحن شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين لايحه هم‌پوشاني با لايحه اداره كل تشخيص و وصول درآمد داشت كه شوراي شهر در مورد بازارچه‌هاي سطح شهر مصوبه داشته و من الان تعجب مي‌كنم كه چرا اين لايحه آمده است.

گفتني است كه درنهايت دستور براي بررسي بيشتر اين لايحه به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

 

راحتي بيشتر مسافران با نرخ ۵۰ درصد اضافه‌تر تاكسي‌هاي برقي

بحث ديگري كه در جلسه روزگذشته شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت بحث كرايه تاكسي‌هاي برقي و پاركينگ‌هاي پايتخت بود، در همين راستا رييس شوراي شهر تهران با اشاره به نرخ كرايه تاكسي‌هاي برقي، گفت: نرخ ۵۰ درصد اضافه‌تر تاكسي‌هاي برقي براي خدمات اضافه‌تر و راحتي بيشتر مسافران بود. به گزارش ايسنا، مهدي چمران افزود: نرخ كرايه تاكسي‌ها را تا ۵۰ درصد اضافه‌تر تصويب و تاييد كرديم و اين عدد به خاطر خدمات اضافه‌تر و راحتي بيشتر مسافران بود. هر چه تعداد تاكسي‌هاي برقي بيشتر شود، در رفع آلودگي هوا كمك خواهد شد. اگر ۸۰۰ هزار تاكسي تهران برقي شوند اتفاقات خوبي براي شهر خواهد افتاد. نرخ توافقي براي اين تاكسي‌هاي برقي وجود ندارد و اين مساله را بايد سازمان تاكسيراني پيگيري و نظارت كند. او با اشاره به نرخ پاركينگ‌هاي حاشيه‌اي براي سال آينده گفت: مساله پاركينگ يكي از مسائل مهم شهر ماست و در اين خصوص كمبود داريم. ساخت پاركينگ از نظر اختصاصي به‌صرفه نيست و نرخ آن بايد دو مبنا داشته باشد.

چمران ادامه داد: خيابان و حاشيه خيابان مربوط به همه است و براي يك فرد يا گروه خاص نيست؛ اگر قيمت پاركينگ‌هاي حاشيه‌اي ارزان دريافت شود، ديگر براي افراد صرف نخواهد كرد به دنبال ساخت پاركينگ مسقف بروند.

به گفته رييس شوراي شهر تهران، سال ۸۲ يك مصوبه داشتيم و كساني كه مي‌خواستند پاركينگ بسازند، طبقه اول را تجاري مي‌داديم و مي‌توانستند طبقه هشتم را به صورت رستوران يا نمايشگاه استفاده كنند كه برايشان منبع درآمد شود. اين كار تشويق خوبي بود و برخي‌ها از اين شرايط استفاده كردند؛ اما درنهايت زياد استقبال نشد. با در نظر گرفتن اين مسائل طرح پاركينگ‌ها را تعيين كرديم.

چمران درباره آخرين وضعيت تحقيق‌وتفحص درباره املاك شهرداري گفت: اين كار فعلا متوقف مانده چراكه برنامه‌هاي مقدماتي به‌موقع طي نشده است، اگر درخواست شود مجددا بررسي خواهد شد. رييس شوراي شهر تهران درباره ارسال نامه توسط او به شوراي نگهبان در راستاي آخرين وضعيت تمديد شوراها بيان كرد: من واقعيت‌ها را گفتم؛ برگزاري انتخابات در بازه زماني برنامه‌ريزي بودجه است و اصلا فرصتي وجود ندارد. ما هم شفاهي و هم كتبي گفتيم. البته ديروز خبري شنيدم كه تمديد شوراها تصويب نشده؛ اما خبر رسمي‌اش را دريافت نكردم. اگر تاييد نكنند دوباره به مجلس مي‌رود كه بررسي شود.

 

تثبيت ۲ باغ در تهران با راي

اعضاي شوراي شهر

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز در جريان بررسي پلاك‌هاي ثبتي باغات در تهران به تثبيت ۲ باغ در تهران راي موافق دادند. درواقع بررسي ۶ پلاك‌ ثبتي‌ در مورد باغ بودن يا نبودن در دستور كار اعضا قرار گرفت كه آنها ۲ پلاك در مناطق يك و ۷ و ۲ پلاك در منطقه ۵ تهران را بررسي و درنهايت با اكثريت آرا اين چهار پلاك ثبتي را غيرباغ اعلام كردند. همچنين اعضاي شوراي شهر با ۲ پلاك ثبتي در مناطق ۳ و ۵ تهران مبني بر باغ بودن موافقت كردند.

 

افتتاح ۲۱پروژه عمراني در تهران

علاوه بر بررسي نرخ عوارض ون‌كافه‌ها و مشاغل سيار موتوري و بررسي لوايح عوارض و نرخ بهاي خدمات در سال ۱۴۰۴، بحث بهره‌برداري از ۲۱پروژه عمراني تا پايان فصل بهار سال آينده هم در جلسه ديروز شورا مطرح شد.

رييس كميته عمران شوراي شهر تهران با اشاره به بهره‌برداري از ۲۱پروژه عمراني تا پايان فصل بهار سال آينده، گفت: تقاطع سه سطحي شهيد نواب و تندگويان از دي ماه سال ۱۴۰۰ ساخت آن آغاز شد، اين تقاطع، ۱۱ معارض ملكي داشته كه سه معارض آن معارض تاسيساتي لوله‌هاي اصلي آب، گاز و فاضلاب شهري بوده است كه به همين دليل در دوره مديريت شهري قبلي چندين بار تصميم گرفتند تا اين پروژه را به بهره‌برداري برسانند اما به دليل معارضين منصرف شدند.

محمد آقاميري با بيان اينكه اين پروژه كار سنگيني بود كه زمين گذاشته شده بود، گفت: در اين دوره مديريت شهري عزم جزم شده تا در پايان بهار سال آينده ۲۱ پروژه عمراني ديگر افتتاح شود ضمن اينكه از پليس راهور تشكر مي‌كنيم، چراكه هفت مرتبه انحراف ترافيكي ايجاد شد تا فرصت كار براي دوستان فراهم شود و بيش از ۷۰ درصد زمان پروژه بيشتر براي رفع معارضين بوده نه اجراي پروژه. او افزود: دوربرگردان ناقص براي محله جواديه مانده كه مي‌بايست معاونت فني فكري عاجل كند.

جعفر شربياني، ديگر عضو شوراي شهر تهران با اشاره به شعار كم‌كردن فاصله جنوب و شمال تهران در شهرداري تهران، اظهار كرد: ما مي‌دانيم اين يك شعار است و جامه پوشاندن به اين شعار بسيار كار سنگين و بزرگي است و شايد هزاران ميليارد نياز است تا عقب‌ماندگي بين شمال و جنوب جبران شود. در دوره‌هاي مديريت شهري در اين خصوص اقداماتي انجام شده و نشان داده شده در اين مسير قدم‌هايي برداشته‌اند. شربياني ادامه داد: پروژه تقاطع بين بزرگراه تندگويان و شهيد نواب صفوي به بهره‌برداري رسيد و اين يكي از نيازهاي چندين ساله در دسترسي جنوب به شمال تهران بود. چندين سال هيچ اقدامي براي اين كار نشده بود؛ اما خدا را شكر در چهار فاز جداگانه اين پروژه افتتاح شد و گره ترافيكي جنوب تهران مرتفع شد. از معاونت عمراني تشكر مي‌كنيم كه باعث شد اين پروژه افتتاح شود.