ورود LPG به سبد سوخت براي جبران ناترازي بنزين موثر است؟
تنوع سبد سوختي كشور يكي از راهكارهاي جبران ناترازي انرژي در كشور به شمار ميرود و حالا قرار است دوباره LPG به سبد سوخت كشور براي جبران بخشي از ناترازي سوخت ورود پيدا كند.
تنوع سبد سوختي كشور يكي از راهكارهاي جبران ناترازي انرژي در كشور به شمار ميرود و حالا قرار است دوباره LPG به سبد سوخت كشور براي جبران بخشي از ناترازي سوخت ورود پيدا كند.
به گزارش مهر، طي سالهاي گذشته روزانه ۲ تا ۳ برابر نياز واقعي مردمي كه به شبكه گاز كشور دسترسي نداشتند گاز مايع توزيع ميشد، اما هميشه در برخي استانها به ويژه استانهاي جنوبي كشور، گله از عدم دستيابي مصرفكنندگان واقعي به گاز مايع به اندازه كافي و در زمان مناسب وجود داشت.
اين امر ناشي از انحراف مصرف گاز مايع در كشور بود؛ بخشي از گاز مايعي كه با نرخ يارانهاي براي مصرف خانگي يا صنفي كه به شبكه گاز دسترسي نداشتند توزيع ميشد، يا خارج از مرزها سردرميآورد يا بهصورت غيرمجاز در خودروها مورد استفاده قرار ميگرفت. اما با ساماندهي توزيع گاز مايع در قالب سامانه سدف، از عرضه مازاد گاز مايع با شناسايي مصرفكنندگان واقعي جلوگيري شد. در اين بين اما طرحي مطرح شده كه ميتواند دوباره عرضه گاز مايع را از ساماندهي خارج كند و براي سالهاي متمادي، عرضه نابسامان آن را دامنگير كشور كند. ورود گاز مايع به سبد خودروها به بهانه تنوعبخشي به سبد تأمين انرژي بخش حملونقل كه در سالهاي اخير مطرح شده بود، بار ديگر مطرح شده و در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است.
تنوعبخشي به سبد سوخت خودروها با توسعه CNG و بهرهبرداري از ظرفيتهاي مغفول اين بخش ميتواند جوابگوي نياز كشور باشد و ناترازي بنزين را در گام نخست برطرف كند، اما ورود LPG به سبد سوخت خودروها، ميتواند ناترازي جديدي براي كشور بهدنبال داشته باشد. با اين وجود ميانههاي دي ماه سال جاري بود كه «كرامت ويسكرمي» مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي، از برنامه ورود LPG به سبد سوخت خودروها خبر داد و گفت: «براساس قانون برنامه هفتم، متنوعسازي سبد سوخت در دستور كار قرار گرفته است. وي افزود: از ابتداي سال تاكنون روزانه ۷ هزار و ۳۰۰ تن الپيجي در كشور توليد و ۲ هزار و ۹۰۰ تن الپيجي توزيع شده است كه اين مقدار توزيع داخلي LPG نسبت به دو سال قبل ۵۰ درصد كاهش يافته است. ويسكرمي با بيان اينكه “هماكنون ظرفيت بسيار خوبي در بحث مازاد بر نياز داخلي در بحث گاز مايع داريم كه اميدواريم بتوانيم در بحث متنوعسازي سبد سوخت خودرو از آن استفاده كنيم»تصريح كرد: «در نظر داريم احداث جايگاههاي الپيجي را در نزديكي پالايشگاههايي كه مازاد الپيجي بر مصرف داخلي دارند، اجرايي كنيم تا بتوانيم الپيجي را به سبد سوخت خودروها اضافه كنيم.» به گفته وي، «استاندارد جايگاههاي الپيجي تدوين شده است و تا پايان سال مكانيابي مناسب براي احداث جايگاههاي الپيجي انجام ميشود.» ورود LPG به سبد سوخت خودروهاي سبك كشور، بدون شك سهم CNG را كاهش ميدهد و نهتنها موجب كاهش ناترازي بنزين نميشود، بلكه با كاهش سهم CNG در سبد حملو نقل، به تشديد ناترازي بنزين منجر خواهد شد. از سوي ديگر، با عدم وجود زيرساختهاي عرضه LPG در كشور برخلاف صنعت CNG، خبر ورود آن به سبد حمل و نقل در كوتاهمدت موجب توقف توسعه CNG و در بلندمدت به هزينههاي هنگفت سرمايهگذاري براي ايجاد جايگاهها و مخازن ذخيرهسازي و فعالسازي ناوگان حملو نقل جادهاي در اين بخش منجر ميشود؛ در شرايطي كه حملونقل در كنار توسعه CNG، به سمت برقيسازي در حركت است، سرمايهگذاري در زمينه ايجاد زيرساختهاي عرضه LPG در صورت اجرا نيز در آينده مورد استفاده حداكثري قرار نخواهد گرفت و فقط بار هزينهاي بر دوش بودجه عمومي كشور خواهد گذاشت. با گريزي به تاريخچه سي ان جي ميتوان به اين مهم پي برد كه پيش از شروع توسعه CNG در كشور در ابتداي دهه ۸۰ شمسي، LPG به عنوان سوخت دوم ناوگان حملو نقل سبك كشور مورد استفاده قرار ميگرفت كه با گزارشهاي متعدد نهادهاي مختلف از جمله پليس راهور، اين سوخت ناايمن جمعآوري و مقرر شد توسعه CNG به عنوان سوخت جايگزين بنزين مورد استفاده قرار گيرد. حال اين سوال مطرح است كه پس از چند دهه، تصميم اشتباه ورود LPG به سبد سوخت خودروها تكرار ميشود يا آنكه ميتواند بخشي از ناترازي سوخت را جبران كند.