تردد پلاك‌هاي شهرستان با اعمال عوارض، كنترل مي‌شود
ورود و خروج روزانه ۷۰۰ هزار خودرو به پايتخت

تردد پلاك‌هاي شهرستان با اعمال عوارض، كنترل مي‌شود

۱۴۰۳/۱۱/۳۰ - ۰۱:۲۹:۳۸
|
کد خبر: ۳۳۴۵۴۲

اواسط بهمن ماه، شوراي شهر در جريان بررسي لايحه عوارض طرح ترافيك، طي مصوبه‌اي اعلام كردكه از سال آينده، خودروهاي پلاك شهرستان نمي‌توانند بيش از ۷ روز در تهران تردد كنند، در غير اين صورت بايد ۱.۵ برابر ماشين‌هاي پلاك تهران، عوارض پرداخت كنند.

اواسط بهمن ماه، شوراي شهر در جريان بررسي لايحه عوارض طرح ترافيك، طي مصوبه‌اي اعلام كردكه از سال آينده، خودروهاي پلاك شهرستان نمي‌توانند بيش از ۷ روز در تهران تردد كنند، در غير اين صورت بايد ۱.۵ برابر ماشين‌هاي پلاك تهران، عوارض پرداخت كنند.

پس از رسانه‌اي شدن اين مصوبه شوراي شهر، سردار مومني، وزير كشوردر واكنش به محدوديت تردد هفت روزه با پلاك‌هاي شهرستان در شهر تهران گفت: قطعاً مخالف اين طرح هستيم و به عنوان وزير كشور قطعاً اجازه اين كار را نخواهم داد، اولاً هيچ‌گونه از مشكلات ترافيكي را حل نمي‌كند، زيرا با توجه به عوارض موجود اذهان به سمت درآمدزايي مي‌رود.

سردار مومني اضافه كرد كه ما نمي‌توانیم قوانين را زود زود عوض كنيم شهر اداره نيست و مردم كارمند ما نيستند كه هر موقع خواستيم آيين‌نامه‌ها را تغيير دهيم. پس از واكنش تند وزير كشور، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با رد حواشي مطرح شده در خصوص ممنوعيت تردد پلاك‌هاي شهرستان به تهران، اظهار كرد: عوارض خودروهاي پلاك شهرستان پس از هفت روز ورود به محدوده طرح ترافيك يك و نيم برابر مي‌شود.

اختلاف‌ها براي اعمال محدوديت براي پلاك‌هاي شهرستان در شرايطي است كه خودروهاي پلاك شهرستان سالانه ۴۱۵ تن آلودگي در تهران توليد مي‌كنند.

براساس اطلاعات دوربين‌هاي ترددشمار در يك بازه زماني يك‌ماهه، سهم خودروهاي پلاك شهرستان در تردد كل خودروهاي عبوري شمارش شده در تهران ۲۸.۷ درصد بوده است.

در همين راستا، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در مورد تردد خودروهاي پلاك شهرستان در تهران مي‌گويد: در محدوده طرح ترافيك حدود ۲۸ درصد پلاك‌ها غير از تهران تردد مي‌كنند.

پوريا عليمرداني مي‌افزايد: البته يك بخشي از اين پلاك‌ها به عبارتي حدود ۲۲ درصد براي حومه تهران و حدود ۶ درصد پلاك هاي شهرستان داريم كه شوراي شهر تهران مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه عوارض بيشتري در محدوده طرح گرفته شود اما اين مصوبه رد شد اين در حالي است كه براي سازمان پلاك تهران وغير تهران خيلي ملاك نيست. به گفته عليمرداني، براي كنترل تردد پلاك شهرستان‌ها يكي از سياست‌ها ايجاد عوارض براي خودروهاي پلاك‌غيرتهران است اما طرح ترافيكشان در پلاك‌ ثبت شده است. او تصريح مي‌كند: لايحه عوارض طرح ترافيك هر سال در شوراي شهر بررسي مي‌شود. امسال هم اين مساله بررسي شد و عدد پايه از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۲ هزار تومان افزايش يافت. احتمالا فرمانداري هم با عدد ۱۱۲ هزار تومان موافقت نمي‌كند و به نظر مي‌رسد عوارضي كه تصويب شود نزديك به ۱۰۰ هزار تومان باشد.

 

پرداخت ۱۶۰ هزار تومان پس از يك هفته

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ادامه مي‌دهد: در بررسي اين لايحه يك جدولي ارايه شد و آن هم اين بود كه اگر خودروي پلاك شهرستاني بيش از هفت روز وارد محدوده طرح ترافيك شود، ضريب استفاده شده عوارض يك و نيم برابر خواهد شد.

تهراني‌ها اگر وارد طرح شوند ضريب پايه‌شان ۱۱۲ هزار تومان است و اگر مهمانان از خارج از شهر وارد محدوده شود پس از گذشت هفت روز به جاي ۱۱۲ هزار تومان، ۱۶۰ هزار تومان پرداخت مي‌كنند. فقط محدوده طرح ترافيك مدنظر بوده و صحبت‌هايي كه مطرح شده، درست نبود. مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با بيان اينكه با همكاري استانداري به موضوع حمل ونقل حومه‌اي وارد شديم‌، مي‌گويد: روزانه ۷۰۰ هزار خودرو به تهران وارد و بعد از آن خارج مي‌شوند و بايستي تسهيلات بيشتر به حمل ونقل عمومي حومه‌اي داده شود. همچنين توسعه پارك‌سوار را بايد در دستور كار قرار دهيم چراكه افراد مي‌توانند خودروی خود را در مبادي پارك‌ كنند تا بتوانيم ترافيك‌ تهران را كاهش دهيم.

 

نبود سيستم يكپارچه براي ثبت جريمه

اختلاف بر سر خودروهاي پلاك شهرستان فقط به اعمال محدوديت براي تردد آنها در تهران خلاصه نمي‌شود بلكه بحث‌هاي ديگري هم درباره امكان يا عدم امكان جريمه اين خودروها در پايتخت وجوددارد، محمدرضا سراب‌پور، كارشناس شهري با بيان اينكه ميزان آلايندگي خودروهاي پلاك شهرستان در قبال تاكسي‌هاي فرسوده چيزي نيست، مي‌گويد كه پلاك اين خودروها در سامانه تهران من جريمه مي‌شود. از سوي ديگر، جوادخدري كارشناس ترافيك با بيان اينكه از هر ۳ خودروي عبوري در تهران يكي پلاك شهرستان است، مي‌گويد كه اگر پلاك اين خودروها در سامانه تهران من هم ثبت شود باز هم به دليل نبود سيستم يك‌پارچه اين افراد مي‌توانند از شهر ديگري‌عدم خلافي بگيرند. برهمين اساس به نظر مي‌رسد كه ابتدا بايد سيستم يكپارچه در بين شهرها ايجاد شود تا اين افراد نتوانند قانون را دور بزنند. همچنين طرح ترافيك براي ساكنان تهران به عنوان يك محدوديت و براي پلاك شهرستاني‌ها يك امتياز محسوب مي‌شود و بايد پليس اين افراد را جريمه كند.

 

عدم اجراي تست آزمايشي

مسير طرح تردد خودروهاي پر سرنشين

اما موضوع ديگري كه درباره ساماندهي ترافيك و آلودگي هواي پايتخت مطرح مي‌شود، بحث تردد خودروهاي پرسرنشين است، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در مورد اجراي طرح HOV يا طرح تردد خودروهاي پر سرنشين مي‌گويد: اين طرح از بزرگراه همت تا چمران پايلوت اجرا مي‌شود. البته اجرا در ماه پاياني سال ترافيك تهران را درگير مي‌كند و بعد از ماه رمضان احتمالاً اجرايي خواهد شد.

عليمرداني با بيان اينكه فعلا اجراي اين طرح از بزرگراه همت به صورت پايلوت اجرا مي‌شود مي‌افزايد: قاعدتا اجراي اين طرح در اسفندماه كه آمارها نشان مي‌دهد بيش از ۲۵۰ هزار خودرو انباشته در تهران داريم، قابل اجرا نيست اما در اسفندماه تجهيزات ما تست مي‌شود اما طرح اجرا نمي‌شود.

او با بيان اينكه آمارها نشان داد كه در نوروز سال ۱۴۰۳، بيش از ۱ ميليون و۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو از تهران خارج مي‌شود، تصريح مي‌كند: به نظر مي‌رسد اين زمان كه خيابان ها خلوت هستند، زمان مناسبي براي اجراي طرح باشد و اگر بخواهيم طرح را اجرا كنيم بعد از ماه رمضان خواهد بود و حتما اطلاع‌رساني مي‌كنيم.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با بيان اينكه دوربين هاي تهران سه نوع هستند كه يكي دوربين هاي نظارتي است و بالاي ۹۵ درصد دوربين‌ها فعال است و قطع نيست، مي‌گويد: نوع ديگر، دوربين‌هاي طرح ترافيك است كه حدود ۶۰۰ دستگاه هستند و بيش از ۹۰ درصد فعال هستند .

او ادامه مي‌دهد: در يك دوره اين دوربين‌ها دچار خرابي شده بودند اما در حال حاضر فعال هستند. دسته سوم دوربين‌هاي كنترل سرعت است كه تكنولوژيشان قديمي شده و نياز به هزينه و زمان دارد. دوربين‌هاي قديمي فقط تصوير متخلفان را مي‌گرفت كه ضعف بزرگ بود چراكه ما به اطلاعات و داده ترافيكي هم نياز داشتيم. عليمرداني با بيان اينكه درصدد هستيم كه ارسال پيامك تخلف نيز فعال شود تا شهروندان بدانند دوربين‌ها فعال هستند، مي‌گويد: برنامه ما كنترل سرعت متوسط است يعني ديگر شاهد نباشيم كه راننده مدام در معبر با سرعت بالا حركت مي‌كند و لايي مي‌كشد اما به مقابل دوربين كه مي‌رسد سرعت خود را كم مي‌كند. اجراي اين طرح مبتني بر هوش مصنوعي است و در حال آماده‌سازي زيرساخت‌ها هستيم.

 

بررسي تغيير ساعت طرح ترافيك

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران همچنين در مورد جابه‌جايي اجراي ساعت طرح ترافيك در ماه رمضان و نوروز مي‌گويد: پيشنهاد ما كاهش يكساعته اجراي طرح ترافيك است اما بايد در جلسه شوراي ترافيك‌ بررسي و تصويب شود.

عليمرداني با بيان اينكه از سال ۸۵ تاكنون دوربين نظارتي در تهران نصب نشده و ما ضعف در اين حوزه را مي‌پذيريم اما برنامه توسعه داريم، اظهارمي كند: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در نظر داريم تمام خودروهاي سنگين مجهز به جي پي اس باشند تا در نرم افزار مكان اين خودروها را داشته باشيم اما بايد زيرساخت ها فراهم شود.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در پاسخ به سوالي در مورد كنترل ترافيك‌ دو معبر با هوش مصنوعي تصريح مي‌كند: طرح آزمايشي در محدوده پاسداران با همكاري پليس در حال اجراست كه با كمك هوش مصنوعي رفتار ترافيكي خودرو پيش بيني مي‌شود. او همچنين در مورد برنامه طرح ترافيك با تاكيد بر اينكه ما در طرح ترافيك جديد به سمت پيمايش محوري حركت كنيم، مي‌افزايد: به اين معنا كه با ابزارهاي مدرن خودرو را در شبكه داخل طرح مانيتور كنيم و در طرح ترافيك جديد براساس تعدد تردد اين رصد انجام مي‌شود.

عليمرداني با اشاره به طرح ترافيك موتورسيكلت‌ها ادامه مي‌دهد: در طرح ترافيك جديد به اين موضوع توجه شده است و در قرارگاه موتورسيكلت نيز در حال بررسي است. مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با بيان اينكه در جلسه چهارشنبه آتي طرح ترافيك جديد دوباره براي بررسي و تصويب ارايه مي‌شود، مي‌گويد: به سمت پيمايش مبنا حركت كردن رفتيم، به عبارتي ديگر به ازاي پيمايش عوارض پرداخت مي‌شود بنابراين ما به سمت تغيير محدوده نرفتيم بلكه ماهيت و شيوه اجراي طرح تغيير كرده است.