معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي عنوان كرد

لزوم رفع موانع ورود كشتي‌ها و شناورهاي جديد به درياي خزر

۱۴۰۳/۱۲/۰۱ - ۰۱:۰۸:۳۶
|
کد خبر: ۳۳۴۶۷۳

تجاري‌سازي مسيرهاي حمل‌ونقل دريايي، جاده‌اي و ريلي در جهات شرقي-غربي و شمالي-جنوبي درياي خزر و پسكرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال درياي خزر از اهميت بالايي برخوردار است و توجه به اين موضوع بايد در دستور كار قرار گيرد، در همين راستا معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: خروج از پوسته سنتي كريدورها و ورود به عرصه نوين و راهگشاي كريدورهاي ديجيتال، منافع كشورهاي حاشيه درياي خزر را به همراه خواهد داشت.

تجاري‌سازي مسيرهاي حمل‌ونقل دريايي، جاده‌اي و ريلي در جهات شرقي-غربي و شمالي-جنوبي درياي خزر و پسكرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال درياي خزر از اهميت بالايي برخوردار است و توجه به اين موضوع بايد در دستور كار قرار گيرد، در همين راستا معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: خروج از پوسته سنتي كريدورها و ورود به عرصه نوين و راهگشاي كريدورهاي ديجيتال، منافع كشورهاي حاشيه درياي خزر را به همراه خواهد داشت. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، سعيد رسولي همچنين به بهره‌گيري حداكثري كشورها از موافقت‌نامه‌ها و تفاهمات اقتصادي، تجاري، حمل‌ونقلي و ترانزيتي در ارتباط با كريدورها در راستاي تجاري‌سازي و جذاب‌سازي مسيرهاي حمل‌ونقل دريايي، جاده‌اي و ريلي در جهات شرقي-غربي و شمالي- جنوبي درياي خزر و پسكرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال درياي خزر، اشاره كرد. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي افزود: عضويت دو يا چند كشور از كشورهاي حاشيه درياي خزر در نهادها و سازمان‌ها و كريدورهايي نظير كريدور حمل‌ونقل بين‌المللي شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزيتي عشق آباد، كريدور تراسيكا، موافقتنامه همكاري اقتصادي و تجاري دولت‌هاي ساحلي خزر، بريكس، سازمان همكاري شانگهاي، سازمان همكاري اقتصادي (اكو) و اتحاديه اقتصادي اوراسيا، ظرفيت‌هاي قابل توجهي را در اين راستا فراهم كرده است. رسولي ادامه داد: حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان در استفاده موثر از ظرفيت‌هايي چون عهدنامه كارنه تير و به ويژه تير الكترونيك (E-TIR)، كنوانسيون CMR و شكل الكترونيكي آن (E-CMR)، شوراي حمل و نقل ريلي كشورهاي مشترك‌المنافع، سازمان OTIF كنوانسيون‌هاي CIM و SMGS و فناوري‌هاي نوين الكترونيكي و ديجيتالي جهت يكپارچه‌سازي سامانه‌هاي حمل‌ونقلي و گمركي، رفع موانع اسنادي و تبادل الكترونيك اطلاعات مورد تأكيد است. او پيشنهاد كرد: شركت‌هاي توانمند كشورهاي ساحلي درياي خزر در قالب تعريف كار مشترك در اين زمينه نقش آفريني موثري ايفا كنند. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي در ادامه بيان‌ كرد: مرزهاي موجود بين ما و همسايگان در درياي خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرين هستند.

 

رفع موانع با اقدامات كم هزينه

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي همچنين گفت: در حال حاضر برخي موانع فيزيكي و فرآيندي در مرزهاي مشترك وجود دارند كه با اقدامات كم هزينه ساماندهي و نيز اصلاح فرآيندي، قابل رفع هستند. او افزود: حذف اين موانع فيزيكي در مرزهاي مشترك، بر اساس مفهوم متعالي مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگي موثر طرفين است. رسولي بيان كرد: خروج از پوسته سنتي كريدورها و ورود به عرصه نوين و راهگشاي كريدورهاي ديجيتال از طريق هم افزايي كشورهاي ساحلي درياي خزر در ايجاد اين كريدورها، ايجاد و توسعه كريدورهاي ديجيتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپليتيك جهان، بر معادلات ترانزيتي منطقه و بين‌الملل تأثيري غيرقابل انكار دارد و منافع كشورهاي حاشيه درياي خزر را به همراه خواهد داشت. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي تصريح‌كرد: در غير اين صورت، با توجه به رشد شتابان فناوري‌هاي ديجيتال، اين منطقه در آينده‌اي نه چندان دور در معادلات ترانزيتي جهاني «حاضر غائب» تلقي خواهد شد. رسولي تاكيد كرد: استفاده بيشتر از ظرفيت‌هاي كشتيراني، ايجاد خطوط تجاري عميق‌تر و بيشتر و افزايش امكان حمل كانتينري در درياي خزر نيازمند تجهيزات تخصصي براي تخليه بارهاي كانتينرها و همچنين سيستم، سامانه‌ و زيرساخت لازم در بنادر جهت ترخيص كانتينر در خارج از بندر و اخذ ضمانت براي اجازه خروج كانتينر از بندر هستند. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: اگر در بنادر اين تجهيزات به ميزان كافي مستقر و امكانات مورد نياز محيا نباشند، آن بنادر به معناي كامل كانتينري محسوب نمي‌شوند. علاوه بر اين، يكي از ظرفيت‌هاي مغفول در درياي خزر بحث گردشگري دريايي است كه در كوتاه‌مدت مي‌توان اقداماتي جهت رونق آن به عمل آورد. او در ادامه بر رفع موانع ورود كشتي‌ها و شناورهاي جديد به خزر و حمايت مشاركت جويانه كشورها از يكديگر در اين راستا تاكيد كرد.

 

ضرورت بهره‌گيري از حمل و نقل تركيبي كالا

رسولي با اشاره بر اهميت شبكه‌سازي زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي و جابه‌جايي بدون مانع كالا با تأكيد بر حمل و نقل تركيبي كالا، اظهار كرد: در اين راستا، در كوتاه‌مدت مي‌توانيم مشتركاً برنامه‌ريزي براي تشكيل يك پايگاه الكترونيكي اطلاعات جامع و واحد حمل‌ونقل را پيش ببريم. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي افزود: اين پايگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زيرساخت‌ها، شبكه حمل‌ونقل و امكانات و تجهيزات و ناوگان فعلي و در دست احداث و توسعه در تمامي شقوق مختلف در قلمروي كشورهاي ساحلي خزر، مشخصات تشكل‌ها و انجمن‌هاي حمل‌ونقل داخلي و بين‌المللي فعال براي اقدام جهت تأسيس شركت‌هاي مشترك، همچنين عملكرد شبكه حمل‌ونقل كشورها، با ايجاد قابليت دسترسي هر پنج كشور به اين پايگاه اطلاعات است. رسولي بيان كرد: ضمنا برآورد زمان و هزينه حمل‌ونقل در مسيرها، به‌ويژه مسيرهاي ترانزيتي از طريق اجراي طرح‌هاي مشترك ترانزيت آزمايشي بار (Test Run) به‌خصوص كانتينري، از قلمرو پنج كشور و مقاصد ترانزيتي با جلب مشاركت اين كشورها مد نظر است. او به وجود شركت‌هاي توانمندي كه با سرمايه‌گذاري بخش غير دولتي ايجاد شده‌اند و بازيگر اصلي هستند اشاره كرد و گفت: اولين وظيفه دولت‌ها در اين راستا تسهيل گري، حمايت و روان‌سازي فعاليت اين شركت‌ها است. زيرا اين شركت‌ها از سرمايه خود ساختاري را فراهم كرده‌اند اما اقتصادي و تجاري‌سازي نشدن مسير فعاليت آنها مانع از رشد اين شركت‌ها مي‌شود.