میزان واردات بنزین به سه میلیارد دلار می‌رسد

۱۴۰۳/۱۲/۰۱ - ۱۹:۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۳۴۷۶۹

رئیس انجمن صنفی سی ان جی گفت: میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و امسال میزان واردات بنزین حدود ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت در حالی که ممکن است این میزان با سوختدسی ان جی کاهش یابد.

جوهری رئیس انجمن ال پی جی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد که میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است گفت: امسال میزان واردات بنزین حدود ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. و این آمارها یکی از مهم‌ترین دلایل این وابستگی به واردات، بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰، سیاست‌های کلان کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند. اما طی سال‌های اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها هستیم.

وی  با بیان اینکه میزان مصرف سی‌ان‌جی کاهش یافته است گفت: به دلیل کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز، در گذشته، بخش قابل‌توجهی از خودروهای داخلی به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شدند، اما خودروسازان داخلی عملاً تولید این خودروها را متوقف کرده‌اند. این سیاست باعث شده تا تقاضا برای سوخت سی‌ان‌جی به‌شدت کاهش یابد و مصرف بنزین افزایش پیدا کند.

جوهری با اشاره به عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز  سال ۱۳۹۸ گفت: شورای اقتصاد مصوبه‌ای را برای تبدیل بیش از یک میلیون خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز تصویب کرد که می‌توانست مصرف بنزین را کاهش دهد. اما این طرح به دلیل عدم تأمین منابع مالی و نبود برنامه اجرایی مناسب، متوقف شد و ظرفیت بالقوه‌ای که می‌توانست در کنترل مصرف بنزین کمک کند، از بین رفت.

رئیس هئیت مدیره انجمن سی ان جی  همچنین به عدم واردات خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت:در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کم‌مصرف هستند، ایران سال‌هاست که از واردات خودروهای دوگانه‌سوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز می‌توانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سی‌ان‌جی کمک کند.

او توضیح داد:  عدم حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی از دیگر دلایل در این بخش به شمار می رود به طوری که جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های جاری، پرداخت حق‌العمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند. بسیاری از این جایگاه‌ها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سی‌ان‌جی برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر شود.

او  با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های جایگاه‌های سی‌ان‌جی، به‌ویژه قبوض برق گفت: امسال هزینه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌شدت افزایش یافته است. در حالی که حق‌العمل جایگاه‌داران متناسب با این افزایش هزینه‌ها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاه‌ها غیرممکن شده است.

جوهری توضیح داد: کاهش مصرف سی‌ان‌جی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است. اگر دولت به‌جای حمایت از سی‌ان‌جی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نه‌تنها هزینه‌های کشور افزایش می‌یابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که‌ دولت چگونه برای واردات بنزین میلیاردها دلار بودجه دارد، اما برای حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی هیچ اقدامی نمی‌کند گفت: دولت پول کشور صرف واردات بنزین می کند، درحالی‌که می‌توان با حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مصرف بنزین را کاهش داد  اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش می‌یابد. در نتیجه دولت به‌جای پیشگیری، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند.

او بیان کرد: اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش می‌یابد، اما دولت به‌جای حل ریشه‌ای مشکل، هزینه‌های اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند!"

وی با بیان اینکه جایگاه‌داران همیشه کنار مردم و دولت بوده‌اند، اما حالا احساس می‌کنند دولت آن‌ها را رها کرده است گفت:  اگر مطالبات آن‌ها جدی گرفته نشود، چه کسی پاسخگوی مشکلاتی خواهد بود که در تأمین سوخت پیش خواهد آمد؟ بحران سوخت تنها یک احتمال نیست، بلکه یک واقعیت پیشِ‌رو خواهد بود. تصمیم با دولت است: پیشگیری یا پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر در آینده؟