عضويت ايران در FATF چه منافع و مضراتي براي كشور دارد؟
رييس فراكسيون گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي ضمن ارايه توضيحاتي درباره فوايد و پيوستن ايران به دو كنوانسيون CFT و پالرمو و همچنين عضويت در FATF گفت كه ابتدا بايد بحث تحريمها را حل كنيم چون حتي در صورت پيوستن به اين كنوانسيونها، باز هم اتفاقي نميافتد.
رييس فراكسيون گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي ضمن ارايه توضيحاتي درباره فوايد و پيوستن ايران به دو كنوانسيون CFT و پالرمو و همچنين عضويت در FATF گفت كه ابتدا بايد بحث تحريمها را حل كنيم چون حتي در صورت پيوستن به اين كنوانسيونها، باز هم اتفاقي نميافتد. محسن زنگنه درباره تاثيرات اقتصادي پيوستن ايران به FATF گفت: در وهله اول سوال اين است كه عضويت ما در FATF يا حداقل خارج شدن از ليست سياه FATF، ميتواند در شرايط عادي، منافع اقتصادي براي كشور به دنبال داشته باشد يا خير؛ قطعا اين ميتواند برگ برندهاي براي كشور ما باشد تا به كشورهاي ديگر بگوييم كه سرمايهگذاري در كشور ما شفاف است و اطمينان ميدهيم در حوزههاي پولشويي و تروريسم استفاده نخواهد شد. اين مساله ميتواند حداقل بهانهها را از ساير كشورها كه با ما همكاري ميكنند، بگيرد. وي افزود: در اين بين دو نكته وجود دارد كه بايد به آن توجه كنيم؛ نكته اول اينكه در حال حاضر بحث FATF نيست، بلكه بحث پيوستن به دو كنوانسيون CFT و پالرمو است. حال اين سوال مطرح ميشود كه آيا ما ميتوانيم براي پيوستن به اين دو كنوانسيون، حق شرط تعيين كنيم؟ اگر اين اتفاق بيفتد بسيار عالي است اما قطعا آنها حق شرط ما را قبول نكرده و به ما حق تحفظ نميدهند. اين يعني ما بايد CFT و پالرمو را طبق شرايط آنها پذيرفته و به تعهدات نيز عمل كنيم و اينكه تمام حسابها، تراكنشها و اطلاعات خود را در اختيار آنها قرار دهيم. نماينده تربت حيدريه در مجلس بيان كرد: البته مساله ما پيوستن به پالرمو و CFT نيست. حتي شايد مجمع تشخيص به اين جمعبندي برسد كه با يكسري حق تحفظها به اين دو كنوانسيون بپيونديم. نكته اصلي اينجاست كه آيا بعد از اين مسائل، FATF ما را از ليست سياه خارج كرده يا امكان عضويت ما را در FATF فراهم ميكند؟ در اينجا هيچ تضميني داده نشده است ضمن اينكه در FATF شيوه تصميمگيري اجماعي است، يعني بايد همه اعضا اجماع كنند كه يك كشور به عضويت FATF درآيد يا از ليست سياه خارج شود. كشورهاي عضو FATF نيز شامل امريكا، كشورهاي اروپايي، انگلستان، آلمان و اسراييل ميشود لذا سوال اين است كه آيا در اين فضاي FATF، اجماعي براي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد يا خير. علاوه بر اين، هيچ تضميني وجود ندارد كه بگويند اگر ما اين كارها را انجام دهيم، شما را از ليست سياه خارج خواهيم كرد. وي اضافه كرد: حرف ما اين است كه حتي اگر همه اين موارد را بپذيريم، ما همچنان تحت تحريم هستيم. امريكا اعلام كرده كشورهايي كه با ايران و جمهوري اسلامي مراوده دارند، به زعم او خطاكارند و بايد با آنها برخورد شود. سوال ما اين است كه اگر ما CFT و پالرمو را پذيرفته و اطلاعاتمان را ارايه داده و حتي شركتها وتراكنشها معلوم باشد، آيا امريكا به آن كشورها برخورد خواهد كرد يا خير؟ FATF در اين مورد صحبت نميكند و امريكا ميگويد كاري به FATF ندارد بلكه چون فلان كشور و شركت با ايران مراوده دارد، با او برخورد قضايي و اقتصادي ميكند. زنگنه ادامه داد: براين اساس ابتدا بايد بحث تحريمها را حل كنيم چون حتي در صورت پيوستن به كنوانسيونهاي پالرمو و CFT و عضويت درFATF باز هم اتفاقي نميافتد.