خدمات سهامداري از طريق ميز خدمت درگاه يكپارچه ذي‌نفعان

۱۴۰۳/۱۲/۰۲ - ۰۱:۱۹:۱۰
|
کد خبر: ۳۳۴۸۰۳

شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، خدمات خود را از طريق درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه، بدون نياز به مراجعه حضوري، به ذي‌نفعان سجامي شده در قالب ميز خدمت الكترونيك ارايه مي‌دهد.

شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه، خدمات خود را از طريق درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه، بدون نياز به مراجعه حضوري، به ذي‌نفعان سجامي شده در قالب ميز خدمت الكترونيك ارايه مي‌دهد. استقرار اين سامانه با توجه به گستردگي ذي‌نفعان در سراسر كشور داراي مزاياي فراواني چون «ارايه خدمات غير حضوري در حوزه عمليات سهامداري و حقوقي، سهولت و قابليت در دسترس بودن، امكان پيگيري درخواست، پاسخ‌گويي مكانيزه و سريع، رسيدگي به درخواست‌ها در اسرع وقت، تسريع در امور محوله و چابكسازي سيستم در ارايه خدمات هرچه بهتر به ارباب رجوع، كاهش آلودگي هوا، كاهش ترافيك شهري و ساير خدمات ديگر» رادر پي خواهد داشت. نحوه ثبت درخواست در ميز خدمت: براي اين منظور كافي است از طريق درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه «dara.csdiran.ir» وارد صفحه شخصي خود شويد و قسمت ميز خدمت الكترونيك را انتخاب و درخواست را از فهرست درخواست‌هاي مندرج در صفحه ميز خدمت انتخاب و به تكميل موارد مربوط اقدام كنيد.

خدمات ارايه شده در ميز خدمت

۱) اصلاح مشخصات: به منظور رفع مغايرت مشخصات سهامداران حقيقي و مشخصات ثبتي سهامداران حقوقي با مشخصات موجود در سامانه پس از معاملات، اصلاح مشخصات انجام مي‌شود. اگر انجام درخواست ارسالي مستلزم اصلاح مشخصات كد معاملاتي باشد، شركت مجاز است كه كد معاملاتي را اصلاح كرده و درخواست مربوط را انجام دهد. مدت زمان امكان انجام معامله حداقل ۳ روز كاري پس از اصلاح مشخصات است و نظر به اينكه تمام اقدامات به صورت مكانيزه صورت مي‌گيرد، چنان‌چه اين مدت به دليل اشكال در برنامه‌هاي نرم‌افزاري خارج از اراده و قهري، طولاني‌تر شود يا كد معاملاتي به دلايل ديگري از حالت غيرفعالي خارج نشود، مسووليتي متوجه شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه نخواهد بود.

۲) درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقيقي/حقوقي: اشخاص حقيقي و حقوقي كه در ۲ سال گذشته فروش نداشته باشند و ارزش ريالي سبد دارايي آنها، بالاي۰۰۰، ۰۰۰ ، ۵۰۰ ريال باشد. براي جلوگيري از سوء استفاده احتمالي از كد معاملاتي ايشان، ممنوع از فروش مي‌شوند.

۳) درخواست مشاهده پرتفوي متوفي توسط احدي از ورثه: احدي از ورثه مي‌تواند با درج كدملي متوفي و افزودن مدارك مورد نياز، صورت وضعيت دارايي متوفي را مشاهده كند.

۴) پيگيري پرونده توقيف اوراق بهادار: اين خدمت امكان استعلام درخصوص مرجع دستور‌دهنده توقيف يا پيگيري مراحل اجراي دستور رفع توقيف اوراق بهادار را فراهم مي‌آورد. درخواست لزوما توسط محكوم‌ عليه (سهامدار) مي‌بايست ارايه شود.

۵) استعلام مدارك و مستندات جهت توثيق و فرآيندهاي مرتبط: در اين خدمت مدارك و مستندات ضروري براي انجام درخواست توثيق اوراق بهادار، رفع توثيق، فروش و استعلام اوراق بهادار توثيق شده به متقاضي اعلام مي‌شود.

۶) درخواست نمونه وكالتنامه جهت توثيق اوراق بهادار: در اين خدمت نمونه وكالت‌نامه پيشنهادي براي توثيق اوراق بهادار به متقاضي ارايه مي‌شود.