
سايه سنگين ركود بر بازار خودرو
بازار خودرو اين روزها بيش از هر زمان ديگري درگير نوسانات قيمتي شده است. در حالي كه انتظار ميرفت شب عيد رونق بيشتري به معاملات بدهد، اما نشانههاي ركود همچنان در بازار ديده ميشود.
تعادل|
بازار خودرو اين روزها بيش از هر زمان ديگري درگير نوسانات قيمتي شده است. در حالي كه انتظار ميرفت شب عيد رونق بيشتري به معاملات بدهد، اما نشانههاي ركود همچنان در بازار ديده ميشود. نوسانات نرخ ارز و ركود باعث شده قيمتها بهصورت رفت و برگشتي تغيير كنند، بدون آنكه معاملهاي جدي شكل بگيرد. در كنار اين چالشها، خصوصيسازي ايرانخودرو نيز با اما و اگرهاي زيادي روبرو شده است. فعالان بازار خودرو به سردرگمي در بازار خودرو اشاره كرده و معتقدند اين تضاد قيمتها موجب شده تا بازار خودرو از كنترل خارج شود. از اين رو، به نظر ميرسد، خودرو در مقطع كنوني تحت تأثير مجموعهاي از عوامل اقتصادي و سياستهاي داخلي و خارجي قرار داشته و فشار ركود تورمي بيش از هميشه بر اين صنعت سايه افكنده است.
رفتار متناقض در بازار خودرو
قيمت خودرو در بازار طي روزهاي اخير روند متضادي داشته است. بهطوري كه يك روز شاهد افزايش قيمت و روز ديگر شاهد كاهش قيمتها هستيم. بررسي بازار خودرو نشان ميدهد كه امسال برخلاف سالهاي قبل بازار شب عيد خودرو راكد بوده و مصرفكنندگان تمايل چنداني به خريد خودرو ندارند كه در مجموع اين رفتار مصرفكننده منجر به تشديد ركود در بازار شده است. البته فروش خودرو طي يك ماه گذشته نسبت به ماههاي قبل اندكي بهبود يافته اما به هيچ عنوان قابل قياس با بازار شب عيد سالهاي قبل حتي سال ۱۴۰۲ -كه خود يك سالِ ركودي بود- نيست؛ به گونهاي كه به گفته فعالان بازار خودرو، ركود سنگيني همچنان بر بازار حكمفرماست. از سوي ديگر قيمت خودرو با وجود نبود تقاضاي موثر، نوساني شده و فروشنده به اميد حضور مشتري در بازار قيمت را چند درصدي بالا ميبرد اما در ادامه دوباره مجبور به كاهش قيمت ميشود چراكه چه قيمت بالا برود و چه پايين، مصرفكنندگان تمايلي به خريد خودرو ندارند. فعالان صنعت خودرو ميگويند قيمت خودرو بسيار بيشتر از قدرت خريد مصرفكنندگان بالا رفته از اين رو نه تنها اين محصول كششي براي افزايش قيمت مداوم ندارد بلكه خودروها با همين قيمتهاي فعلي نيز خريداري ندارد.
يك پيشبيني از بازار خودرو
مسيح فرزانه، كارشناس صنعت خودرو، در بررسي روند بازار خودرو به تجارتنيوز گفته است: قيمت خودروهاي داخلي و چيني به شكلي آرام اما پيوسته در حال افزايش است. علت اين روند سياستهاي قيمتگذاري خودروسازان داخلي و چيني است كه تأثير مستقيمي بر بازار داشته و موجب رشد قيمتها ميشود. او با اشاره به الگوي تقاضاي شب عيد توضيح داده: در اين بازه زماني، تقاضاي واقعي و كاذب توأمان در بازار حضور دارند. اين دو عامل در كنار هم، زمينه افزايش قيمت را فراهم ميكنند، اما وضعيت امسال تفاوتهايي با سالهاي گذشته دارد. به گفته فرزانه، قدرت خريد مصرفكنندگان كاهش يافته و همين امر مانع از جهش شديد قيمتها شده است. هرچند قيمتها همچنان افزايشي است، اما ميزان رشد آن به نسبت افزايش قيمت اعلامشده از سوي خودروسازان كمتر به نظر ميرسد. او دلايل كاهش معاملات را اينطور تصريح كرد: افزايش قيمتهايي كه خودروسازان داخلي و چيني در ماههاي اخير اعمال كردهاند بهطور كامل در بازار منعكس نشده و سقف افزايش قيمت در بازار بين دو تا نهايتاً پنج درصد است. علت اين موضوع را ميتوان در كمبود نقدينگي دانست كه باعث كاهش حجم معاملات و كاهش انگيزه خريد شده است. اين كارشناس صنعت خودرو معتقد است، ركود تورمي بهطور مستقيم بر قدرت خريد مردم اثر گذاشته و باعث شده است كه بازارخودرو ظرفيت پذيرش جهشهاي قيمتي را نداشته باشد. بنابراين، حتي اگر خودروسازان قيمتها را افزايش دهند، توان خريد مصرفكنندگان مانع از رشد چشمگير قيمت در بازار آزاد ميشود. طي ماههاي اخير، بازار خودروهاي وارداتي به تعادل نسبي رسيده و تا پايان سال نوسان خاصي در اين بخش انتظار نميرود. با اين حال برخي متغيرها در سال آينده ميتوانند روند قيمت وارداتيها را نيز تحت تأثير قرار دهند. او با اشاره به عواملي مانند افزايش تعرفه واردات، افزايش ماليات بر خودرو و نرخ بالاي ارز در ثبتنامهاي جديد شركتهاي واردكننده گفت: برخي از اين شركتها، ثبتنامهاي خود را بر اساس نرخ ۷۵ تا ۷۶ هزار توماني دلار انجام ميدهند. اين مساله نشان ميدهد كه ممكن است در سال آينده، بازار خودروهاي وارداتي با اصلاح قيمتي مواجه شود. بررسي وضعيت بازار خودرو در هفتههاي آينده نشان ميدهد كه افزايش قيمت خودروهاي داخلي و چيني، گرچه تدريجي اما ادامهدار است. ركود تورمي عميق و كاهش نقدينگي، عاملي بازدارنده براي جهشهاي قيمتي شديد بوده و در بازار خودروهاي وارداتي، فعلاً ثبات نسبي مشاهده ميشود، اما سال آينده ممكن است با افزايش هزينههاي واردات، تغييراتي در اين حوزه رخ دهد.
از قيمتها چه خبر؟
روند بازار خودرو طي روزهاي گذشته حاكي از آن است كه پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به ۳۵۰ ميليون تومان رسيده است. پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۳۴۰ ميليون تومان به فروش ميرود. قيمت اطلس G دندهاي مدل ۱۴۰۳ هم ۵۸۵ ميليون تومان شد.
در اين ميان، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نيز ۷۲۰ ميليون تومان معامله ميشود. پژو۲۰۷ دندهاي مدل ۱۴۰۳ هم ۸۳۵ ميليون تومان رسيده اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما يك ميليارد و ۷۰ ميليون تومان به فروش رفته است. پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۷۶۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.
پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۹۱۵ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم با افزايش ۱۰ ميليون توماني، ۹۷۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۸۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژو پارس ELX-XU۷P مدل ۱۴۰۲ اما ۱۰ ميليون تومان ارزان شد و ۸۴۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزايش ۱۰ ميليون توماني، يك ميليارد و ۹۰ ميليون تومان شد. مدل ۱۴۰۲ اين خودرو هم يك ميليارد و ۴۵ ميليون تومان شد. تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ با افزايش ۲۰ ميليون توماني، به يك ميليارد و ۲۰ ميليون تومان رسيد. تارا دندهاي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز ۵ ميليون تومان گران شد و ۸۹۰ ميليون تومان قيمت خورده است. آنطور كه خبر آنلاين از بازار خودرو گزارش داده، دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود يك ميليارد و ۱۲۵ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم يك ميليارد و ۷۰ ميليون تومان قيمت خورد. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۱۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم ۶۷۰ ميليون تومان به فروش رفت. ريرا ۱.۷ ليتر توربو ۶ سرعته اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ اما با افزايش ۱۰ ميليون توماني، يك ميليارد و ۵۸۰ ميليون تومان قيمت خورد. ساينا S دندهاي دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵۶۵ ميليون تومان قيمت خورده است. ساينا S دندهاي بنزيني نيز ۴۸۰ ميليون تومان شده است. ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ هم ۶۳۵ ميليون تومان قيمت خورد.در اين ميان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۷۵ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزيني مدل ۱۴۰۳ نيز ۸۴۰ ميليون تومان شد. سهند S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۳ هم ۵۶۰ ميليون تومان شده است.شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ ميليون تومان گران شد و ۹۶۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. در همين حال، كوييك دندهاي مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۸۵ ميليون تومان است.