نياز ايران به ۲۸۰۰ شناور تا ۱۰ سال آينده
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در مراسم تكريم و معارفه مديرعامل مجتمع كشتيسازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو)؛ با اشاره به سياستهاي كلي توسعه دريا محورِ ابلاغي مقام معظم رهبري گفت: در اين ابلاغيه و سياست كلان الزاماتي وجود دارد كه از 10 محور احصا شده، 4 محور آن مستقيم به مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط ميشود و در بقيه موارد نيز وابسته به فعاليت مجموعههاي وزارت صمت در اين حوزه است.
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در مراسم تكريم و معارفه مديرعامل مجتمع كشتيسازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو)؛ با اشاره به سياستهاي كلي توسعه دريا محورِ ابلاغي مقام معظم رهبري گفت: در اين ابلاغيه و سياست كلان الزاماتي وجود دارد كه از 10 محور احصا شده، 4 محور آن مستقيم به مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط ميشود و در بقيه موارد نيز وابسته به فعاليت مجموعههاي وزارت صمت در اين حوزه است. فرشاد مقيمي با اشاره به اينكه برآورد ميشود ارزش اقتصاد دريايي در دنيا در سال 2030 ميلادي به بيش از 2500 ميليارد دلار برسد، افزود: اين عدد در اقتصاد كشور ما در حال حاضر 500 ميليون دلار است كه عدد بسياركمي است و پيش بيني ميشود اين ميزان براي ده سال آينده به حدود هشت ميليارد دلار برسد. وي درخصوص حوزه ساخت با اشاره به وجود حدود 97 شركت سازنده شناور با اندازه و رتبهبنديهاي مختلف در كشور گفت: برآوردها اين است كه كشور تا ده سال آينده به بيش از 2 هزار و 800 شناور نياز دارد و پيگيري و مديريت اين موضوع هم بايد مورد توجه قرار گيرد. مقيمي به اهميت صنعت اسقاط و اوراق كردن كشتيها اشاره كرد و افزود: هماكنون حدود 150 كشتي در كشور براي اوراقسازي وجود دارد ولي به دليل اينكه شرايط اوراقسازي كشتيها در كشور وجود ندارد، اين كشتيها با قيمتهاي ناچيزي به بنگلادش و هند و پاكستان فروخته ميشوند.