رشد ۱۴ درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در خاورمیانه

۱۴۰۳/۱۲/۰۵ - ۰۱:۱۷:۳۵
|
کد خبر: ۳۳۵۰۴۰

بر اساس گزارش جدید شرکت تحقیقاتی کانالیس (canalys)، بازار گوشی‌های هوشمند خاورمیانه (بدون احتساب ترکیه) در سال ۲۰۲۴ رشدی دو برابر نرخ رشد هفت درصدی بازار جهانی را تجربه کرده است. طبق داده‌های کانالیس، فروشندگان این منطقه در مجموع با رشد ۱۴ درصدی، در سال گذشته ۴۸.۴ میلیون دستگاه را به فروش رسانده‌اند

بر اساس گزارش جدید شرکت تحقیقاتی کانالیس (canalys)، بازار گوشی‌های هوشمند خاورمیانه (بدون احتساب ترکیه) در سال ۲۰۲۴ رشدی دو برابر نرخ رشد هفت درصدی بازار جهانی را تجربه کرده است. طبق داده‌های کانالیس، فروشندگان این منطقه در مجموع با رشد ۱۴ درصدی، در سال گذشته ۴۸.۴ میلیون دستگاه را به فروش رسانده‌اند. به گزارش پیوست، داده‌های کانالیس نشان می‌دهد که سامسونگ همچنان با فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ پیشتاز برند‌های منطقه است و پس از آن شرکت چینی ترنسیون (Transsion) با ۷.۶ میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. شیائومی، اپل و آنر نیز به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم قرار می‌گیرند. گزارش کانالیس می‌گوید این رشد ناشی از توسعه بازار برندها و افزایش تقاضا برای دستگاه‌های پریمیوم است. اما با وجود عملکرد فوق‌العاده سال گذشته، رشد بازار در سه‌ماهه پایانی سال تنها ۳ درصد بوده که در مقایسه با جهش ۲۹ درصدی نیمه نخست سال، کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. این کاهش به‌دلیل افزایش موجودی کانال‌های فروش و چالش‌های کلان اقتصادی از جمله تورم و تغییر الگوهای هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان است. در نگاه کلی می‌توان برند آنر را از لحاظ افزایش فروش در خاورمیانه پیروز سال گذشته دانست. گزارش کانالیس نشان می‌دهد که آنر در سال ۲۰۲۴ در مجموع رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرده است و حتی در سه ماهه پایانی که دو رقیب چینی این شرکت (ترنسیون و شیائومی) رشد منفی داشتند، بیشترین رشد را در بین برترین فروشندگان بازار با جهش ۳۰ درصد به ثبت رسانده است.

 

کاهش فروش در بازار عراق و رشد ضعیف

بازار‌های ثروتمند خاورمیانه در سه ماهه چهارم

طبق گزارش کانالیس، بازار گوشی‌های هوشمند عربستان سعودی در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ با وجود رشد ۶ درصدی، نسبت به رشد دو رقمی نیمه نخست سال گذشته عملکردی ضیعف‌تری را به ثبت رسانده است. با اینکه گسترش فرهنگ خرید آنلاین، از جمله همکاری انحصاری برند iQOO با پلتفرم Noon و تخفیف‌های پایان سال فروشگاه‌هایی مانند Xtra، بر رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است، اماافزایش هزینه‌های مسکن و انرژی در این کشور موجب شده که مصرف‌کنندگان محتاط‌‌تر عمل کنند. بازار امارات متحده عربی نیز به لطف تبلیغات گسترده فروشگاه‌هایی مانند Jumbo و Emax رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است. این فروشگاه‌ها با ارائه هدایایی همچون طلا، بلیت سفر و لوازم جانبی، مشتریان را به خرید مجدد ترغیب کرده‌اند. با این حال، بازار عراق به‌دلیل افزایش تورم و نرخ بیکاری با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو شد. عراق یکی از مهمترین بازار‌های گوشی‌های میان رده و ارزان‌قیمت شرکت‌هایی همچون شیائومی و ترنسیون است و در نتیجه می‌توان عملکرد ضعیف این دو برند در سه ماهه پایانی سال را به کاهش فروش در عراق نسبت داد. فروش ترنسیون و شیائومی در سه ماهه چهارم سال گذشته به ترتیب با نرخ منفی ۱۴ و منفی ۱۰ درصد کاهش یافت. با این حال کویت و قطر به ترتیب رشد ۱۹ و ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. کانالیس می‌گوید دلیل عملکرد خوب این بازار‌ها، افزایش ۴.۴ درصدی هزینه‌های مصرف‌کنندگان در کویت و رونق خرده‌فروشی مبتنی بر گردشگری در قطر است.

پیش‌بینی رشد تک رقمی برای سال ۲۰۲۵

به گفته تحلیلگران کانالیس، بازار گوشی‌های هوشمند خاورمیانه در سال ۲۰۲۵ رشد کمتری را تجربه می‌کند و یک رشد تک‌رقمی محتاطانه‌ را پیش روی خود دارد. کانالیس می‌گوید تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان و نوآوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، مدل‌های الان بخر بعدا پرداخت کن(BNPL) و تجارت اجتماعی از طریق پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک، از عوامل تاثیرگذار بر این بازار خواهند بود. کانالیس می‌گوید در سال آینده، فعالان خریده فروش بازار‌های مهم خاورمیانه از جمله عربستان و امارات، استراتژی‌های محلی نوآورانه‌ای را برای تعامل بیشتر با مشتریان به اجرا می‌گذارند. انتظار می‌رود که معرفی محصولات این بازار‌ها روی بازی‌های موبایلی، ادغام هوش مصنوعی و تقویت اکوسیستم دستگاه‌ها تمرکز داشته باشد. همچنین برای کمک به تعویض و ارتقای بیشتر گوشی‌ها در میان مصرف‌کنندگان، طرح‌های تعویق و ارتقای گوشی از سوی فروشندگان در اولویت قرار می‌گیرد.