عينك «ويژن پرو» اپل يك سال پس از عرضه هنوز يك مشكل اساسي دارد

۱۴۰۳/۱۲/۰۶ - ۰۱:۱۹:۳۶
|
کد خبر: ۳۳۵۱۸۱

هنگامي كه عينك ويژن پرو اپل در سال ۲۰۲۳ معرفي شد، شركت اپل، اين هدست ۳۵۰۰ دلاري را «پلتفرم اصلي» بعدي خود ناميد. دو سال بعد و يك سال پس از آغاز فروش آن، اين دستگاه هنوز اپليكيشن‌هاي محدودي دارد.

هنگامي كه عينك ويژن پرو اپل در سال ۲۰۲۳ معرفي شد، شركت اپل، اين هدست ۳۵۰۰ دلاري را «پلتفرم اصلي» بعدي خود ناميد. دو سال بعد و يك سال پس از آغاز فروش آن، اين دستگاه هنوز اپليكيشن‌هاي محدودي دارد. به گزارش ايسنا، اپل به‌طور منظم آماري از تعداد اپليكيشن‌هاي ويژن پرو كه در دسترس هستند، منتشر نمي‌كند و تشخيص تعداد اپليكيشن‌هاي جديد در هر ماه دشوار است. از زماني كه اين دستگاه در ماه فوريه ۲۰۲۴ وارد بازار شد، تعداد اپليكيشن‌هاي جديد آن هر ماه كاهش يافته است. به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، هنگامي كه اپل از ويژن‌پرو رونمايي كرد، مديران گفتند كه توسعه‌دهندگان مي‌توانند تجربيات جديدي ايجاد كنند كه با رايانه‌هاي سنتي امكان‌پذير نيست. اما تاكنون، توسعه‌دهندگان برتر بيشتر بر موارد ديگر متمركز شده‌اند و شركت‌هاي بزرگ فناوري مانند گوگل، متا و نتفليكس هنوز مهم‌ترين اپليكيشن‌هاي خود را براي اين هدست منتشر نكرده‌اند. بسياري از اپليكيشن‌ها و ايده‌هاي جديد ويژن پرو از سوي توسعه‌دهندگان مستقل فراهم مي‌شوند. يك برنامه‌نويس در لهستان به نام آدام روزيك، از زمان عرضه اين هدست، ۱۷ اپليكيشن ايجاد كرده است. برنامه ديد در شب روزيك به كاربر اجازه مي‌دهد تا براي ديدن اشياء در تاريكي به دوربين‌هاي تشخيص عمق دستگاه دسترسي پيدا كند. اپليكيشن وكيوم يك بازي ويدئويي است كه بايد در آن سكه‌هاي مجازي را كه روي زمين را مي‌پوشانند، با يك جاروبرقي جمع‌ كنيد. برنامه اسكن اكسپورت به كاربران اين امكان را مي‌دهد كه يك اسكن ديجيتالي سه بُعدي از كل ساختمان را فقط با قدم زدن در اطراف آن ايجاد كنند كه ابزاري مفيد براي كساني است كه در ساخت و ساز يا املاك و مستغلات هستند. تمامي اين اپليكيشن‌ها نياز به پرداخت مالي دارند. روزيك به كار بر روي اپليكشن‌هاي ويژن پرو ادامه مي‌دهد، زيرا او معتقد است «محاسبات فضايي» پلتفرم بزرگ بعدي خواهند بود. او بر اين باور است كه توسعه اپليكيشن‌ها در حال حاضر مي‌توانند او را زماني كه افراد بيشتري با يك ويژن پرو يا عينك‌هاي سبك وزن راه مي‌روند، در موقعيتي برتر قرار دهند. تلاش‌هاي روزيك براي او پول‌ساز بوده است، اما به قدري كافي نبوده كه به شغل تمام وقت او تبديل شود. ۱۷ اپليكيشن او در سه ماه گذشته حدود ۴۰۰۰ دلار در اپ استور براي او درآمد داشته‌اند. روزيك مي‌گويد كه اين تعداد در حال افزايش است، زيرا او اپليكيشن‌هاي بيشتري را منتشر مي‌كند و افراد بيشتري در مورد آنها اطلاع پيدا مي‌كنند. اپل آخرين تعداد اپليكيشن‌هاي ويژن پرو خود را در ماه اوت به‌روزرساني كرد و تيم كوك، مديرعامل شركت، طي تماسي به سرمايه‌گذاران گفت كه اين پلتفرم ۲۵۰۰ اپليكيشن دارد. اين عدد شامل اپليكيشن‌هاي كاملا فراگير است كه اشياء مجازي را در دنياي واقعي در بر مي‌گيرند. بر اساس شمارش AppFigures، كمتر از ۱۹۰۰ مورد از اين اپليكيشن‌ها در پايان ماه ژانويه فعال باقي ماندند. اپل در اين مورد اظهارنظر نكرده است.

متا، يك شركت رقيب

متا در سال ۲۰۲۳ گفت كه ۵۰۰ اپليكيشن در فروشگاه كوئست (Quest) خود دارد و اين شركت سال گذشته گفت كه اين تعداد ۱۰ برابر شده است. قيمت عينك واقعيت مجازي Quest 3S كه بسياري از ويژگي‌هاي ويژن پرو را دارد، از ۳۰۰ دلار شروع مي‌شود. در حالي كه متا تعداد كاربران خود را فاش نكرده است، برنامه متا كوئست آن در سال ۲۰۲۴ حدود ۶ ميليون بار دانلود شد. همچنين حدود ۱.۵ ميليون برنامه ويژن پرو وجود دارد كه نسخه‌هاي پورت شده اپليكيشن‌هاي آيفون و آي‌پد هستند. اپل به‌طور خودكار برنامه‌هاي آيفون و آي‌پد را هنگام آپلود به ويژن‌پرو پورت مي‌كند. اين اپليكيشن‌ها را مي‌توان در داخل هدست استفاده كرد، اما به‌صورت صفحه‌هاي مسطح دوبعدي ظاهر مي‌شوند. متا سال گذشته شروع به تقليد از اين استراتژي با برنامه‌هاي اندرويد دوبعدي براي كوئست كرد. اپل آمار فروش ويژن پرو را منتشر نمي‌كند، اما يك تخمين از سوي IDC نشان مي‌دهد كه كمتر از يك ميليون دستگاه فروخته شده است. اپل نگفته است كه آيا ويژن پرو را به‌روز خواهد كرد يا خير. به گفته تحليلگران، اين شركت در حال كار بر روي يك جانشين است. توسعه‌دهندگان مي‌خواهند اين نسخه جديد، سبك‌تر و ارزان‌تر باشد. آنها از هر گونه پيشرفتي كه باعث شود اين عينك روي صورت‌ها ديده شود، استقبال مي‌كنند.