
اقتصاد روسیه از سد تحریم ها رد شد
جهان از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، تغییراتی پیدا کرده است و برای مسکو، این تغییرات، در الگوی تجارت و وابستگی فزاینده به چین، نمایان شده است.
به گزارش تجارت نیوز، در مدت سه سال از زمان آغاز جنگ در اوکراین، از نظر اقتصادی و روابط تجاری با باقی جهان، تغییر زیادی برای مسکو اتفاق نیفتاده است. طبق دادههای پلتفرم OEC، در سال ۲۰۲۱ که جنگ اوکراین هنوز آغاز نشده بود، تقریبا ۵۰ درصد از صادرات روسیه به مقصد کشورهای اروپایی از جمله بلاروس و اوکراین بود و عمده این صادرات، محصولات انرژی، به خصوص نفت خام و گاز بود.
با این حال، تا پایان سال ۲۰۲۳، کمتر از دو سال پس از آغاز جنگ، این تصویر به کلی تغییر یافت. آمار سال ۲۰۲۳ نشان داد که چین و هند، به مقصدهای اصلی صادرات روسیه تبدیل شدهاند و به ترتیب، سهم ۳۲.۷ درصد و ۱۶.۸ درصد داشتهاند که معادل نیمی از صادرات روسیه است. در سال ۲۰۲۱، سهم چین از صادرات روسیه، ۱۴.۶ درصد و سهم هند، فقط ۱.۵۶ درصد بود.
این دو کشور، سهم بازار صادرات روسیه را تصاحب کردند که سابق بر این، متعلق به کشورهای اروپایی بود. آمار سال ۲۰۲۳ نشان داد که کشورهای اروپایی، فقط ۱۵ درصد از صادرات روسیه را دریافت میکنند که سقوط فاحشی در مقایسه با حدود ۵۰ درصد در دو سال قبل، داشته است.
هرچند آمار سال ۲۰۲۴، هنوز از سوی OEC منتشر نشده است اما آمار منابع دیگر مانند اندیشکده اقتصادی «بروگل» در بروکسل، نشان میدهد که مقصدهای صادراتی، تغییر نکرده و مشابه آمار سال ۲۰۲۳ هستند.
دادههای تجاری موجود، متکی بر آمار رسمی است و نفت ارسال شده توسط ناوگان سایه، در این آمارها گنجانده نمیشوند. اگر این کشتیهای فرسوده که فاقد بیمه غربی استاندارد هستند، در آمار گنجانده میشدند، در این صورت، رقم واردات چین و هند از روسیه، از این هم بالاتر میرفت. موسسه مدرسه اقتصاد اوکراین میگوید دستکم ۷۰ درصد از کل صادرات نفت روسیه از مسیر دریا، از طریق ناوگان سایه انجام میشود، هند، چین و ترکیه، حداکثر ۹۵ درصد از نفت روسیه را میخرند.