رقابت‌هاي جهاني در صنعت اينترنت ماهواره‌اي
چين با سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده، تلاش مي‌كند تا سلطه استارلينك را كاهش دهد

رقابت‌هاي جهاني در صنعت اينترنت ماهواره‌اي

۱۴۰۳/۱۲/۰۷ - ۰۱:۴۷:۴۰
|
کد خبر: ۳۳۵۳۲۷

صنعت اينترنت ماهواره‌اي در حال تبديل شدن به يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي رقابت‌هاي جهاني است كه علاوه بر ابعاد اقتصادي، به‌شدت با جغرافياي سياسي پيوند خورده است. استارلينك، به عنوان بزرگ‌ترين ارايه‌دهنده خدمات اينترنت ماهواره‌اي در دنيا، در حال حاضر با رقابت‌هاي شديد از سوي شركت‌هاي چيني، اروپايي و امريكايي مواجه است.

صنعت اينترنت ماهواره‌اي در حال تبديل شدن به يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي رقابت‌هاي جهاني است كه علاوه بر ابعاد اقتصادي، به‌شدت با جغرافياي سياسي پيوند خورده است. استارلينك، به عنوان بزرگ‌ترين ارايه‌دهنده خدمات اينترنت ماهواره‌اي در دنيا، در حال حاضر با رقابت‌هاي شديد از سوي شركت‌هاي چيني، اروپايي و امريكايي مواجه است. اين رقابت‌ها به ويژه در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي تأثيرات زيادي خواهند داشت و به‌نظر مي‌رسد كه اينترنت ماهواره‌اي به عنوان يك مولفه استراتژيك در سطح جهاني تبديل شده است.

اينترنت ماهواره‌اي به عنوان يكي از نوآوري‌هاي بزرگ در دنياي ديجيتال، نقش كليدي در تغييرات ساختار ارتباطات جهاني ايفا كرده است. با وجود اينكه اينترنت پرسرعت براي بسياري از جوامع به امري بديهي تبديل شده است، دسترسي به اينترنت در مناطق دورافتاده و غيرقابل دسترس همچنان چالش‌برانگيز است. اينجا است كه فناوري اينترنت ماهواره‌اي وارد ميدان مي‌شود و به وعده‌اي بزرگ براي پوشش‌دهي به مناطق بدون زيرساخت‌هاي سنتي اينترنتي تبديل مي‌شود. استارلينك، پروژه اينترنت ماهواره‌اي اسپيس‌ايكس، با پوشش‌دهي وسيع در سراسر جهان به‌ويژه در مناطق دورافتاده و كم‌برخوردار، توانسته است عنوان پيشگام اين صنعت را از آن خود كند. با اين حال، ظهور رقبا و سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده كشورهاي مختلف، نشان مي‌دهد كه صنعت اينترنت ماهواره‌اي به‌شدت وارد دوران رقابت‌هاي فزاينده‌اي شده است كه مي‌تواند آينده ارتباطات جهاني را دستخوش تغييرات عمده‌اي كند. اين تحولات نه تنها در بعد فني، بلكه در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي نيز اهميت بالايي پيدا كرده‌اند. گزارش‌هاي اخير در خصوص رقابت‌هاي فزاينده در صنعت اينترنت ماهواره‌اي نشان مي‌دهند كه اين حوزه به سرعت در حال تبديل شدن به يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي جغرافياي سياسي و اقتصادي است. استارلينك، پروژه اينترنت ماهواره‌اي اسپيس‌ايكس تحت رهبري ايلان ماسك، به عنوان بزرگ‌ترين ارايه‌دهنده خدمات اينترنت ماهواره‌اي، در حال حاضر با بيش از ۷۰۰۰ ماهواره در مدار پاييني زمين (LEO) و پوشش‌دهي گسترده در بسياري از مناطق دنيا، بازار اينترنت ماهواره‌اي را تقريبا تحت سلطه خود دارد. با اين حال، گزارش‌هاي مختلف از جمله گزارش‌هاي رويترز نشان مي‌دهند كه رقابت در اين صنعت در حال افزايش است و رقباي جديدي در حال ورود به اين عرصه هستند كه ممكن است تهديدي جدي براي سلطه استارلينك ايجاد كنند.

 

نفوذ رقبا و رشد بازار

شركت چيني اسپيس‌سيل (SpaceSail) كه با حمايت دولت چين فعاليت مي‌كند، يكي از اصلي‌ترين رقباي استارلينك به شمار مي‌آيد. اين شركت در ماه نوامبر ۲۰۲۳ قراردادي را براي ارايه خدمات اينترنت ماهواره‌اي در برزيل امضا كرده است و مدعي است كه با ۳۰ كشور ديگر براي گسترش خدمات اينترنت ماهواره‌اي خود در حال مذاكره است. علاوه بر اسپيس‌سيل، پروژه‌هاي ديگري همچون پروژه كوئيپر متعلق به جف بزوس، بنيان‌گذار آمازون و شركت كانادايي تله‌ست (Telesat) نيز در حال گسترش فعاليت‌هاي خود در اين بازار هستند و در برخي از بازار‌ها به رقابت با استارلينك پرداخته‌اند. همچنين، طبق گزارش‌هاي مختلف، اتحاديه اروپا و تايوان نيز با سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده در حال تلاش براي توسعه شبكه‌هاي اينترنت ماهواره‌اي خود هستند. اتحاديه اروپا به‌طور ويژه با اختصاص ۱۱ ميليارد دلار به دنبال كاهش وابستگي به استارلينك و تأمين اينترنت ماهواره‌اي از طريق گزينه‌هاي بومي خود است. اين رقابت‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها نشان مي‌دهند كه اينترنت ماهواره‌اي به عنوان يكي از مولفه‌هاي كليدي در رقابت‌هاي جهاني و جغرافياي سياسي تبديل شده است.

 

تلاش‌هاي چين براي كاهش سلطه استارلينك

يكي از مهم‌ترين رقابت‌ها در اين زمينه، رقابت چين با استارلينك است. اسپيس‌سيل چين، كه در حال توسعه شبكه‌اي از ماهواره‌ها مشابه استارلينك است، هدف خود را در اين راستا قرار داده است كه تا پايان سال ۲۰۲۴، تعداد ۶۴۸ ماهواره را در مدار پايين زمين قرار دهد و تا سال ۲۰۳۰ اين تعداد را به ۱۵ هزار ماهواره برساند. اين تلاش‌ها با هدف كاهش سلطه استارلينك و افزايش پوشش اينترنت ماهواره‌اي در بخش‌هاي مختلف جهان است. به گزارش تحليلگران، چين با اين اقدام به دنبال گسترش نفوذ خود در بازارهاي جهاني است و از اين طريق مي‌تواند بر رقابت‌هاي سياسي و اقتصادي تاثير بگذارد. چين همچنين با استفاده از طرح‌هاي مانند پروژه Qianfan (كه به معني «هزار بادبان » است) در حال توسعه اين شبكه‌ها است. پروژه Qianfan به عنوان بخشي از ابتكار كمربند و جاده چين به شمار مي‌آيد و برخي از منتقدان اين پروژه معتقدند كه چين از اين طرح براي گسترش نفوذ ژئوپليتيكي خود استفاده مي‌كند. در حال حاضر، چين در حال توسعه زيرساخت‌هاي فضايي خود است و تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي پرتاب ماهواره‌ها به مدار پايين زمين انجام داده است.

استارلينك و رقابت با چين

با اين حال، استارلينك با حدود ۷۰۰۰ ماهواره در مدار پايين زمين، هنوز پيشتاز اين صنعت است و در تلاش است تا تعداد ماهواره‌هاي خود را تا پايان اين دهه به ۴۲ هزار مورد برساند. اين شركت همچنين در حال آزمايش خدمت جديدي است كه به گوشي‌هاي هوشمند امكان اتصال مستقيم به ماهواره‌ها را فراهم مي‌كند. اين فناوري مي‌تواند دسترسي به اينترنت ماهواره‌اي را براي افرادي كه در مناطق دورافتاده يا نواحي بدون پوشش شبكه‌هاي سنتي زندگي مي‌كنند، فراهم كند. استارلينك به منظور گسترش خدمات خود، همكاري‌هاي بين‌المللي زيادي را آغاز كرده است.

به عنوان مثال، اين شركت اخيراً با تي‌موبايل امريكا همكاري كرده است تا اتصال ماهواره‌اي مستقيم به گوشي‌هاي همراه را ارايه دهد. اين همكاري، كه در حال حاضر در مراحل آزمايشي قرار دارد، به كاربران امكان مي‌دهد بدون نياز به زيرساخت‌هاي زميني به اينترنت متصل شوند. استارلينك همچنين به دنبال افزايش تعداد ماهواره‌هاي مجهز به اين فناوري است تا بتواند در آينده خدمات اينترنت ماهواره‌اي بيشتري را ارايه دهد.

 

رقابت ژئوپليتيكي و تهديدات جديد

رقابت‌هاي موجود در صنعت اينترنت ماهواره‌اي به گونه‌اي است كه نه تنها در عرصه اقتصادي، بلكه در عرصه‌هاي ژئوپليتيكي نيز اهميت دارد. اين رقابت‌ها ممكن است به شكلي مشابه رقابت‌هاي سياسي و اقتصادي چين و امريكا در ساير زمينه‌ها، به يك دوقطبي جديد در فضاي ديجيتال تبديل شود. پژوهشگران امريكايي بر اين باورند كه چين با استفاده از پروژه‌هايي همچون Qianfan مي‌تواند نفوذ خود را در كشورهاي در حال توسعه افزايش دهد و از اين طريق بر رقبا از جمله استارلينك و ديگر شركت‌هاي غربي پيشي بگيرد. به گفته تحليلگران شوراي سياست خارجي امريكا، پروژه Qianfan بخشي از ابتكار كمربند و جاده چين است كه هدف آن گسترش نفوذ اقتصادي و سياسي چين در كشورهاي در حال توسعه است. برخي از كارشناسان غربي معتقدند كه گسترش اينترنت ماهواره‌اي چين مي‌تواند تهديدي براي منافع امريكا و كشورهاي غربي باشد و اين باعث شده كه تلاش‌هايي براي مقابله با اين نفوذ در سطح جهاني صورت گيرد.

 

آينده اينترنت ماهواره‌اي و رقابت‌هاي جهاني

با توجه به گسترش رقابت‌ها در اين صنعت و ورود رقباي جديد به بازار، پيش‌بيني مي‌شود كه در دهه‌هاي آينده، اينترنت ماهواره‌اي به يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي رقابت‌هاي جهاني تبديل شود. علاوه بر چين و امريكا، كشورهاي ديگري مانند اتحاديه اروپا و تايوان نيز به اين حوزه وارد شده‌اند و با سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در تلاش براي كاهش وابستگي به شبكه‌هاي اينترنتي رقيب هستند. با اين حال، در حال حاضر استارلينك با پيشتازي خود در اين صنعت به عنوان بزرگ‌ترين ارايه‌دهنده خدمات اينترنت ماهواره‌اي شناخته مي‌شود. اين شركت با پوشش‌دهي گسترده، خدمات خود را به كشورهاي مختلف ارايه مي‌دهد و به دليل كيفيت بالاي خدمات و همچنين تكنولوژي‌هاي نوآورانه خود، توانسته است جايگاه پيشتازي در اين بازار را حفظ كند. اين رقابت‌ها نه تنها بر صنعت اينترنت ماهواره‌اي بلكه بر سياست‌هاي جهاني و روابط بين‌المللي نيز تاثير خواهد گذاشت. با ادامه پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي و سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر در اين زمينه، به نظر مي‌رسد كه اينترنت ماهواره‌اي به يك عرصه كليدي در سياست‌هاي جهاني تبديل خواهد شد و كشورهاي مختلف بايد خود را براي ورود به اين رقابت‌ها آماده كنند.