نقش موثر رسانه‌ها در دفاع از تهديدات سايبري

۱۴۰۳/۱۲/۰۷ - ۰۱:۴۸:۴۲
|
کد خبر: ۳۳۵۳۲۸

يك كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بر اين باور است در تهديدات سايبري بخشي كه بايد به آن توجه شود رسانه‌هاي رسمي هستند و هرچه قدر فضاي اطلاع‌رساني بازتري ايجاد كند مخاطب كمتر به سوي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رود و اگر رسانه‌هاي كلان يك سويه به موضوعات نگاه كنند ناخودآگاه مخاطب بخش ديگر اطلاعات را مشاهده مي‌كند و در نهايت به شبكه‌هاي اجتماعي، پيام رسان‌ها و فضاي مجازي پناه مي‌برد كه ممكن است خيلي از اطلاعات صحيح و قابل تشخيص نباشد.

يك كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بر اين باور است در تهديدات سايبري بخشي كه بايد به آن توجه شود رسانه‌هاي رسمي هستند و هرچه قدر فضاي اطلاع‌رساني بازتري ايجاد كند مخاطب كمتر به سوي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رود و اگر رسانه‌هاي كلان يك سويه به موضوعات نگاه كنند ناخودآگاه مخاطب بخش ديگر اطلاعات را مشاهده مي‌كند و در نهايت به شبكه‌هاي اجتماعي، پيام رسان‌ها و فضاي مجازي پناه مي‌برد كه ممكن است خيلي از اطلاعات صحيح و قابل تشخيص نباشد. كيوان نقره كار- كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات- در گفت‌وگو با ايسنا، درباره انواع تهديدهاي سايبري اظهار كرد: تهديدات سايبري را از چند منظر مي‌توان دسته‌بندي كرد به‌طور مثال تهديداتي هستند كه نگاه اقتصادي دارند يعني سعي مي‌كنند با كلاهبرداري‌هاي اينترنتي، باج افزارها و گروگان گرفتن اطلاعات و مواردي از اين دست به نتايج اقتصادي برسند. وي افزود: همچنين برخي تهديدات رسانه‌اي هستند كه مدل‌هاي فرهنگي پيدا مي‌كنند و درصدد هستند آداب و فرهنگ كشورها را تغيير دهند كه مي‌توان در اين موارد به موضوعات سياسي و امنيتي هم اشاره كرد. بنابراين تهديدات سايبري دسته‌بندي‌هاي مختلفي دارد. همچنين مي‌توان از ديد مخاطب هم دسته‌بندي كرد يعني گاهي اوقات تهديدات صرفا كسب و كارها و بخشي ديگر نظامي و امنيتي را هدف مي‌گيرد. اين كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه بيشتر افرادي كه در فضاي مجازي در معرض حملات سايبري قرار مي‌گيرند كساني هستند كه بيشترين حضور را در اين فضا دارند، تشريح كرد: بنابراين به نظر مي‌رسد كه نوع تهديدات بر اساس مخاطبان به گونه‌اي طراحي شده تا افرادي كه فعال اين حوزه هستند بهتر تحت تاثير قرار بگيرند، اما يك جايي برعكس است يعني كسي كه كاملا دور از فضا و خيلي هم نسبت به آن آگاهي ندارد مي‌تواند بيشترين تاثير را بگيرد؛ بنابراين دو طرف طيفي كه بيشترين و كمترين حضور رو دارند مي‌توانند بيشترين تأثير را بگيرند. نقره كار افزود: اين تأثيرات مي‌تواند فرهنگي، سياسي، نظامي و امنيتي باشد چراكه عموم مردم در اين فضا به عنوان يك فضاي خبر رساني، كسب اطلاعات مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي استفاده مي‌كنند، بنابراين طبيعي است مخاطباني كه نگاه تأثير‌گذاري دارند از اين زمينه بهره بگيرند. ارايه‌دهنده‌هاي اپليكيشن‌هاي فضاي مجازي در حوزه پيام رسان يا شبكه‌هاي اجتماعي هميشه سعي مي‌كنند كه امنيت حريم خصوصي مخاطبان خودشان و امنيت اطلاعات را به حداكثر برسانند. البته به هر حال با توجه به ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري يك سري مدل‌هاي رفتارهاي مبتني بر شبكه‌هاي اجتماعي كه رفتارهاي انساني هستد، قابل رصد و ارزيابي است؛ بنابراين كساني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند ناخودآگاه يا خودآگاه به نوعي شناسايي مي‌شوند به خصوص اگر با هويت‌هاي واقعي شان حضور داشته باشند.

 

لزوم بهبود آگاهي و سواد كاربران در زمينه فضاي مجازي

وي در ادامه صحبت‌هايش تأكيد كرد: آگاهي و سواد كاربران در زمينه فضاي مجازي بايد بهتر شود، البته نكته بسيار مهم سرعت تكنولوژي است. از آنجايي كه اطلاعات، ارتباطات و اپليكيشن‌ها از طريق تلفن همراه به راحتي در اختيار همه قرار گرفته سرعت تكنولوژي مي‌طلبد تا قانونگذاران و سياست‌گذاران هم با همان سرعت اقدامات لازم را انجام دهند در غير اين صورت فناوري راه خود را پيدا مي‌كند. همچنين در سطح بالادستي در هر كشوري بايد يك سري آموزش‌ها و فرهنگ‌سازي‌ها نسبت به موضوعاتي كه در جامعه است در نظر بگيرند. بخش ديگري كه بايد به آن توجه شود رسانه‌هاي رسمي هستند. در واقع رسانه‌هاي رسمي مانند راديو و تلويزيون هر چه قدر فضاي اطلاع‌رساني بازتري را ايجاد كنند مخاطب كمتر به سوي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رود. اگر رسانه‌هاي كلان يك سويه به موضوعات نگاه كنند ناخودآگاه مخاطب بخش ديگر اطلاعات را مشاهده مي‌كند و در نهايت به شبكه‌هاي اجتماعي، پيام رسان‌ها و فضاي مجازي پناه مي‌برد كه ممكن است خيلي اطلاعات صحيح و قابل تشخيص نباشد. اين كارشناس حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: آنچه كه مهم است اين است صاحبان پلتفرم‌ها امنيت اپليكيشن را بتوانند فراهم كنند چراكه حريم خصوصي برايشان بسيار مهم است. به هر حال پشتيباني‌گيري داده‌ها، سرورهاي قدرتمند و داراي امنيت بالا، دانشي كه در تكنولوژي استفاده مي‌شود، بهره‌گيري از متخصصيني كه نسبت به مسائل روز آگاه و با تجربه هستند بسيار مهم است و باعث مي‌شود صاحبان اپليكيشن‌ها بتواننند محافظت بيشتري در برابر تهديدات سايبري در نظر بگيرند. اما گاهي اوقات بدون اينكه يك كاربر يا مصرف‌كننده بداند دچار خطاهايي كه حاوي اطلاعات مهم بوده و ممكن است مشكل و چالش‌هايي را ايجاد كند، شود. بازهم اين موضوع به دو طرف طيف باز مي‌گردد كه نيازمند اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي از سوي خود صاحبان مربوطه است. نقره‌كار بر تعامل بين دولت، شركت‌ها و كاربران براي دفاع سايبري اشاره كرد و افزود: در بسياري از كشورهاي دنيا شركت و دولت‌هاي اين كشورها تعاملاتي برقرار مي‌كنند كه مي‌تواند مبتني بر سرورهاي اختصاصي و داده‌هايي كه در داخل كشور است براي رعايت امنيتشان اقدامات و تعاملاتي انجام دهند، اما نيازمند پروتكل‌هاي جهاني است. يعني كشورها بايد يك سري مجوزهاي بين‌المللي يا از اعتبارات جهاني برخوردار باشند.