موانع جدي توسعه تجارت ايران و روسيه
بوروكراسي پيچيده، زيرساختهاي ناتمام و نبود هماهنگي بين نهادها، تجارت ايران و روسيه را به چالش كشانده است. كارشناسان در نمايشگاه اوراسيا هشدار دادند؛ بدون اصلاح فوري، فرصتهاي اقتصادي از دست خواهد رفت.
بوروكراسي پيچيده، زيرساختهاي ناتمام و نبود هماهنگي بين نهادها، تجارت ايران و روسيه را به چالش كشانده است. كارشناسان در نمايشگاه اوراسيا هشدار دادند؛ بدون اصلاح فوري، فرصتهاي اقتصادي از دست خواهد رفت. به گزارش اكوايران، در نشست تخصصي فرصتها و محدوديتهاي توسعه تجارت ايران و روسيه كه در سومين نمايشگاه تجارت با اوراسيا برگزار شد، مشكلات اساسي در زمينه زيرساختها و حملونقل به عنوان بزرگترين موانع پيش روي توسعه تجارت دو كشور مطرح شد. اين نشست نشان داد كه بهدليل ضعف در زيرساختهاي حملونقل، ايران و روسيه نتوانستهاند به پتانسيلهاي تجاري خود دست يابند. يكي از اصليترين مشكلات، كمبود كريدورهاي حملونقل مناسب است. كريدورهاي ريلي و جادهاي همچنان در مراحل ابتدايي يا نيمهتمام باقي ماندهاند، در حالي كه نياز فوري به احياي كريدورهاي ريلي و جادهاي همچون خط ريلي رشت-آستارا و احياي جاده قديمي ابريشم بهمنظور تسهيل حملونقل و كاهش هزينهها احساس ميشود. تا زماني كه اين زيرساختها بهطور كامل توسعه نيابند، چالشهاي حملونقل بين دو كشور همچنان ادامه خواهد داشت. ديگر مشكل عمدهاي كه در اين نشست به آن اشاره شد، فقدان هماهنگي و همگرايي ميان نهادهاي مختلف اقتصادي است. بهويژه، در برخي از مناطق تجاري ايران نظير استان گيلان و مناطق آزاد شمال كشور، پتانسيلهاي اقتصادي همچنان مغفول ماندهاند و هيچ گونه اقدام جدي براي جذب سرمايهگذاريهاي لازم صورت نگرفته است. نبود فرآيندهاي تسهيلگر قانوني و حمايتهاي مناسب از توليدكنندگان داخلي، مانع از توسعه تجارت و سرمايهگذاريهاي خارجي در اين مناطق شده است. از سوي ديگر، عليرغم تاكيد بر اهميت ارتباطات تجاري با كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا، همچنان بسياري از فعالان اقتصادي از بوروكراسي پيچيده و مشكلات اداري رنج ميبرند. اين مشكلات در فرآيندهاي صادرات و واردات، بهويژه در زمينه تنظيم مقررات تجاري و گمركي، مانع از بهبود وضعيت اقتصادي و تجاري دو كشور شده است. در مجموع، بيتوجهي به توسعه زيرساختها، عدم هماهنگي بين نهادهاي مختلف و پيچيدگيهاي قانوني از موانع اصلي توسعه روابط تجاري ايران و روسيه به شمار ميآيد كه به وضوح در اين نشست نمايان شد. در اين جلسه كه اتاق تهران برگزار كرده بود؛ ابراهيم رضايي، رييس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه تاكيد كرد: مهمترين مانع ميان اقتصاد دو كشور مساله حمل و نقل و زيرساخت لجستيك است. ما نياز به كريدورها داريم كه خط ريلي رشت-آستارا از آن جمله است و شاهد اتصال ريلي هستيم كه كريدور شمال به جنوب محسوب ميشود. عايشه عثمان، رييس شركت ANO و عضو كميته بهداشت بريكس نيز در اين نشست گفت: در فضاي توسعه همكاريهاي كشورهاي حوزه درياي خزر به عنوان توسعه صلحآميز، زيرساختها نقش مهمي بازي ميكند. از طرفي افزايش سطح همگرايي تجاري به ما كمك زيادي خواهد كرد.