افزايش عرضه نفت ايران و روسيه به چين

۱۴۰۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۲۵:۴۱
|
کد خبر: ۳۳۵۷۶۹

منابع بازرگاني و تحليلگران غربي اعلام كردند واردات نفت چين از شرق دور روسيه و ايران، در مارس بهبود خواهد يافت، زيرا نفتكش‌هاي تحريم نشده، جذب اين تجارت شده و جاي كشتي‌هاي تحت تحريم را گرفته‌اند. به گزارش ايسنا، تحليلگران غربي به رويترز گفتند: بهبود صادرات نفت روسيه و ايران به چين كه بزرگ‌ترين واردكننده جهان است، نگراني‌هاي پيرامون عرضه را كه قيمت جهاني نفت را تقويت كرده بود، تا حدودي برطرف مي‌كند.

منابع بازرگاني و تحليلگران غربي اعلام كردند واردات نفت چين از شرق دور روسيه و ايران، در مارس بهبود خواهد يافت، زيرا نفتكش‌هاي تحريم نشده، جذب اين تجارت شده و جاي كشتي‌هاي تحت تحريم را گرفته‌اند. به گزارش ايسنا، تحليلگران غربي به رويترز گفتند: بهبود صادرات نفت روسيه و ايران به چين كه بزرگ‌ترين واردكننده جهان است، نگراني‌هاي پيرامون عرضه را كه قيمت جهاني نفت را تقويت كرده بود، تا حدودي برطرف مي‌كند. واشنگتن، تحريم‌هاي متعددي را عليه كشتي‌ها و نهادهايي كه در حمل نفت تحت تحريم امريكا مشاركت دارند، اعمال كرده است. در بسته تحريمي ۱۰ژانويه، بيش از ۱۴۰ نفتكش معادل حدود ۴۲درصد از كل صادرات نفت روسيه از مسير دريا، هدف تحريم امريكا قرار گرفتند كه باعث افزايش نرخ كرايه كشتي‌ها شد. اِما لي، تحليلگر شركت ورتكسا اعلام كرد سه برابر شدن نرخ كرايه براي بارگيري نفت اسپو از بندر كازمينوي روسيه در شرق دور روسيه به مقصد چين در سفر يك هفته‌اي، باعث شد حداقل ۱۷ نفتكشي كه تحت تحريم نيستند، در فاصله ۱۱ ژانويه تا ۲۰ فوريه، به اين مسير جلب شوند. طبق آمار شركت مالي LSEG، تعداد ۱۱ نفتكش غيرتحريمي، به‌تازگي به مسير انتقال نفت از روسيه به چين پيوسته‌اند. به گفته معامله‌گران، نرخ نفتكش‌ها از شرق دور روسيه به شمال چين، آخرين بار، حدود چهار ميليون تا ۴.۵ ميليون دلار بود. تحليلگر ورتكسا اظهار كرد: اين كشتي‌ها، نفت اسپوي بارگيري شده در فوريه را به ميانگين ۹۲۰ هزار بشكه در روز سال ۲۰۲۴، در مقايسه با ۸۶۰ هزار بشكه در روز در ژانويه، افزايش دادند. اين بهبود در‌حالي روي داد كه تحويل نفت اسپو به چين در فوريه، به ۷۸۰ هزار بشكه در روز كاهش مي‌يابد. طبق داده‌هاي شركت كپلر و اظهارات معامله‌گران، نفتكش بسيار بزرگ دابان، حدود دو ميليون بشكه نفت را از سه نفتكش كوچك‌تر در اوايل فوريه بارگيري كرده است. دابان، پيش از اين، براي تحويل نفت ايران به چين استفاده شده بود و آخرين بار، در مسير حركت به يانتاي چين مشاهده شد. رويترز پيش‌تر گزارش كرده بود براي تسهيل تخليه محموله‌ها، پايانه‌هاي جديدتر شامل دونگ يينگ شاندونگ و ژوشان در شرق چين، نفتكش‌هاي تحريمي را مي‌پذيرند.

 ريچارد برونز، مدير ژئوپليتيك در شركت «انرژي اسپتكس» اظهار كرد: يكي از عواملي كه در جريان بيشتر نفت روسيه به چين نقش داشت، فعاليت كمتر پالايشگاه‌هاي روسيه به دليل حملات پهپادي اوكراين بود كه نفت خام بيشتري را براي صادرات موجود كرد. همچنين محموله‌هاي نفت اورال بيشتري به مقصد چين مي‌روند كه احتمالا به دليل كندي صادرات به تركيه و مقصدهاي ديگر از زمان اعلام تحريم‌هاي امريكا در ژانويه است. داده‌هاي ورتكسا نشان داد كه واردات نفت ايران به چين، در فاصله اول تا ۲۰ فوريه، به ۱.۴ ميليون بشكه در روز در مقايسه با كمتر از ۸۰۰ هزار بشكه در روز در ژانويه، افزايش يافته است. بنا بر اين داده‌ها، حجم نفت ايران به مقصد شاندونگ، از ۱.۱ ميليون بشكه در روز فراتر رفت و از ميانگين سال ۲۰۲۴، بالاتر بود. داده‌هاي كپلر نشان داد كه ورود نفت ايران به چين، از ۶۹۲ هزار بشكه در روز در ژانويه، به ۷۷۱ هزار بشكه در روز در فوريه افزايش يافت. براساس گزارش رويترز، داده‌هاي اين دو شركت به دليل استفاده آنها از شيوه‌هاي متفاوت براي رصد كشتي‌ها، يكسان نيست.