تلاش براي فراهمسازي زيرساختهاي اتوبوس برقي
رييس سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور با اشاره به اولويت وزارت كشور براي راهاندازي تراموا، گفت: در شهر تهران براي زيرساختهاي ۷ خطي كه براي تراموا در حال بهرهبرداري است، ممكن است پروسهاي ۲۵ ساله طي شود تا فضا كاملا مهيا شود.
رييس سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور با اشاره به اولويت وزارت كشور براي راهاندازي تراموا، گفت: در شهر تهران براي زيرساختهاي ۷ خطي كه براي تراموا در حال بهرهبرداري است، ممكن است پروسهاي ۲۵ ساله طي شود تا فضا كاملا مهيا شود. مسعود نصرتي در گفتوگو با ايسنا با اشاره به آخرين وضعيت خريد تاكسيها و اتوبوسهاي برقي در كشور، اظهار كرد: خريد اتوبوس و تاكسي با اولويت برقي براي كلانشهرها و شهرهايي كه دچار آلودگي هوا هستند، يك اولويت است. نصرتي افزود: ما با سازمان برنامه و بودجه كشور به يك جمعبندي رسيديم كه كلانشهرها براي استفاده از ۶۰۰۰ تاكسي برقي در اولويت باشند و تامين مالي آن نيز توسط سازمان برنامه و بودجه، صندوق اسقاط و خود شهرداريها انجام ميشود. وي ادامه داد: اين مساله ابلاغ ميشود تا شهرداري تهران و شهرهاي درگير آلودگي هوا از تاكسي برقي بهره ببرند و درباره اتوبوس نيز همين روند را خواهيم داشت. به گفته او، ناوگان حمل و نقل عمومي كشور آسيب پذير شده و حتي اگر اتوبوس ديزلي يورو ۴ و يورو ۵ هم داشته باشيم، فضا تلطيفتر خواهد شد. اتوبوس برقي هم يكي از اولويتهاي ما است؛ اما زيرساختهايش بايد آماده شود؛ هنوز زير ساخت مناسبي براي اتوبوسهاي برقي نداريم؛ اما در حال تلاش هستيم تا زيرساخت آن را فراهم كنيم. رييس سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور با اشاره به راهاندازي تراموا در پايتخت گفت: ترامواي چرخ لاستيكي ساليان سال است كه در كشورهاي ديگر استفاده ميشود و جزو اولويتهاي ماست و براي كلانشهرها نيز حتما نتيجه بخش خواهد بود؛ بخش اعظمي از هزينهاي كه انجام ميشود، براي زيرساختش است. كارنامه قبلي كشور نشان داده است كه براي زيرساختهاي تراموا ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نياز است و در شهر تهران براي زيرساختهاي ۷ خطي كه براي تراموا در حال بهرهبرداري است، ممكن است پروسهاي ۲۵ ساله طي شود تا فضا كاملا مهيا شود.