جابه‌جايي پايتخت چقدر مصرف آب را در تهران كاهش مي‌دهد؟

۱۴۰۳/۱۲/۱۳ - ۰۱:۲۰:۰۲
|
کد خبر: ۳۳۶۰۵۵

يك كارشناس حوزه آب و انرژي گفت: مادامي كه مي‌توان با حل مشكل ترافيك، حداقل تا ۳۰ درصد مشكل كمبود آب و انرژي را حل كرد يا با اجراي قانون توسعه و بهينه‌سازي مصرف آب از مسير آموزش مشتركان پرمصرف، ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف آب شهري را كم كرد، گزينه جابه‌جايي پايتخت از ديدگاه محيط زيست و مصارف آب و انرژي، فاقد توجيه اجتماعي و اقتصادي لازم است.

يك كارشناس حوزه آب و انرژي گفت: مادامي كه مي‌توان با حل مشكل ترافيك، حداقل تا ۳۰ درصد مشكل كمبود آب و انرژي را حل كرد يا با اجراي قانون توسعه و بهينه‌سازي مصرف آب از مسير آموزش مشتركان پرمصرف، ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف آب شهري را كم كرد، گزينه جابه‌جايي پايتخت از ديدگاه محيط زيست و مصارف آب و انرژي، فاقد توجيه اجتماعي و اقتصادي لازم است.

داريوش مختاري در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي اوضاع تامين آب تهران و لزوم اجراي انتقال پايتخت اظهار داشت: ابتدا سوال اين است كه چنانچه انتقال پايتخت انجام شود، آيا از جمعيت حدود ۱۶ ميليون نفري تهران كاسته خواهد شد؟ پاسخ اينكه اكنون مراجعات به دستگاه‌ها و مراكز اداري مستقر در تهران بيشتر اينترنتي و غيرحضوري است و چندان نيازي به سفر به پايتخت نيست كه نتيجه آن افزايش بارگذاري جمعيت و سفرهاي درون شهري و به دنبال آن مصرف آب باشد. وي افزود: مساله ديگر اينكه حتي اگر پايتخت جابه‌جا شود، تهران حدود ۶۰۰ اثر تاريخي ثبت ملي دارد كه مي‌توان انتظار داشت در صورت انتقال پايتخت مراجعه براي بازديد و گردشگري آثار تاريخي بيشتر خواهد شد. بنابراين مصرف آب كاهش نخواهد داشت. با انتقال پايتخت، لزوما كاهش در بارگذاري جمعيت و سفرهاي درون‌شهري اتفاق نخواهد افتاد بلكه الگوها، كاربري‌ها و اهداف سفرها از امور اداري به امور گردشگري تغيير مي‌كند. بنابراين با انتقال پايتخت به تغيير چشمگيري در مصرف آب و انرژي نمي‌رسيم. اين كارشناس حوزه آب گفت: در كلان‌شهر تهران با وجود چندين ميليون سفر درون‌شهري و پديده جزاير گرمايي شهري و نبود كريدروهاي فضاي سبز و مسدود شدن مسير بادهاي غالب غرب به شرق، با شرايط بسيار نامساعد هوايي و افزايش مصرف آب روبه‌رو شده‌ايم.

وي بيان كرد: خوشبينانه‌ترين حالت كه مي‌توان از انتقال پايتخت انتظار داشت، كاهش ۵ تا ۱۰ درصدي در مصرف انرژي و آب است. به گفته مختاري؛ اجراي طرح ترافيك، توسعه ناوگان اتوبوسراني، تاكسيراني و مترو، يك گزينه مهم و جدي براي كاهش مصرف آب و انرژي است. قانون هواي پاك كه با اصلاح قانون ترافيك، مصوب شده است، در صورت اجرايي شدن حداقل مي‌تواند به كاهش ۳۰ درصدي مشكلات انرژي و آب كلان‌شهر تهران كمك كند. با اجراي اصل ۵۰ قانون اساسي و اجراي قوانين زيست محيطي و قوانين شهرداري‌ها و مديريت شهري، به آساني مي‌توان نسبت به كاهش ترافيك اقدام كرد. با ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني و قطار شهري موجود به خوبي مي‌توان كل سفرهاي درون شهري را پوشش داد و كافي است با ابزار تعرفه و اجراي جدي طرح‌هاي ترافيك از ميليون‌ها سفر درون‌شهري كه روزانه توسط خودروهاي تك‌سرنشين انجام مي‌گيرد، خودداري كرد. با كاهش سفرهاي درون شهري به خوبي و حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف انرژي و منابع آب صرفه‌جويي خواهد شد. چراكه، پديده جزاير گرمايي شهري به افزايش مصرف آب فضاي سبز و كولرهاي آبي و افزايش مصرف بهداشتي آب مي‌انجامد. وي تصريح كرد: در كل اقليم ايران مشكل دارد و چندان عرصه‌اي از سرزمين براي انتقال پايتخت وجود ندارد، اكنون تمام شهرها حتي شمال ايران مشكل تامين آب دارند و به طرز گسترده‌اي پروژه‌هاي انتقال آب بين حوضه‌اي در دستور كار قرار گرفته است و از ديد پايداري ۴۰ درصد آبخوان‌ها از بين رفته‌اند و همچنان اوضاع به سمت بدتر شدن است حال پايتخت را كدام نقطه مستقر كنيم كه منجر به آفرينش مشكل جديد در يك پهنه از جغرافياي ايران نشود؟ اين كارشناس حوزه آب و انرژي يادآور شد: هزينه جابه‌جايي پايتخت بايد در كنار هزينه آموزش و كاهش ترافيك ديده شود، ما بايد گزينه‌ها را شناسايي و سنجش كرده و بر اساس سناريوهاي مختلف گزينه‌هاي اجرايي و آينده‌نگري را بررسي كنيم. كلان‌شهر تهران در همان حال كه دچار انبوهي تهديدهاي زيست محيطي شده است، داراي فرصت‌هاي بسيار خوبي براي رسيدن به يك شهر پايدار، سبز، پذيراي گردشگران و حتي سفيران سياسي است. مساله اصلي زيست محيطي تهران، بازنگري در شيوه‌هاي مديريت شهري است. گزينه جابه‌جايي، يك تصميم شتابزده است كه اجراي آن مانع از بازنگري و ژرف انديشي لازم در مديريت كلان‌شهرهاي كشور مي‌شود؛ راهي كه تهران رفته است، كلان‌شهرهاي مشهد و شيراز نيز در حال گذراندن آن هستند. چالشي به نام جابه‌جايي پايتخت به يك مطالعات جامع و تفصيلي نياز دارد كه بايد توسط متخصصين مهندسين مشاور و زيرنظر سازمان برنامه و بودجه كشور و در چهارچوب سندها و اسناد بالادستي آمايش سرزمين، انجام گيرد. شايسته است هرگونه مصوبه مجلس يا هيات وزيران در اين رابطه، پس از گذراندن فرآيندهاي مطالعاتي مصوب انجام گيرد. وي خاطرنشان كرد: مادامي كه مي‌توان با حل مشكل ترافيك، حداقل تا ۳۰ درصد مشكل كمبود آب و انرژي را حل كرد يا با اجراي قانون توسعه و بهينه‌سازي مصرف آب از مسير آموزش مشتركان پرمصرف، ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف آب شهري را كم كرد، گزينه جابه‌جايي پايتخت از ديدگاه محيط زيست و مصارف آب و انرژي، فاقد توجيه اجتماعي و اقتصادي لازم است.