اجاره‌كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات، ۳۶ درصد رشد كرد
توضيحات شهرداري درباره پرونده جنجالي اتوبوس‌هاي برقي چيني

اجاره‌كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات، ۳۶ درصد رشد كرد

۱۴۰۳/۱۲/۱۳ - ۰۱:۲۶:۲۱
|
کد خبر: ۳۳۶۰۶۴

اعضاي شوراي شهر تهران، ديروز (12 اسفندماه) در جريان بررسي لايحه بودجه شهرداري تهران براي سال ۱۴۰۴، پرونده بهاي خدمات دوره‌هاي آموزشي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، اصلاحيه تعيين نرخ اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات و همچنين بهاي خدمات كارشناسي و فني اماكن تجاري واگذار شده به صورت سرقفلي در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار را روي ميز بررسي قرار دادند.

اعضاي شوراي شهر تهران، ديروز (12 اسفندماه) در جريان بررسي لايحه بودجه شهرداري تهران براي سال ۱۴۰۴، پرونده بهاي خدمات دوره‌هاي آموزشي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، اصلاحيه تعيين نرخ اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات و همچنين بهاي خدمات كارشناسي و فني اماكن تجاري واگذار شده به صورت سرقفلي در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار را روي ميز بررسي قرار دادند. براساس تصميم شوراي شهر، نرخ بهاي خدمات دوره‌هاي آموزشي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران ۳۵ درصد، نرخ اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات ۳۶ درصد و بهاي خدمات كارشناسي و فني اماكن تجاري واگذار شده به صورت سرقفلي در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار، ۲۵ درصد افزايش يافت. موضوع ديگري كه در صحن علني شوراي شهر مطرح شد، بحث ديزلي بودن اتوبوس‌هاي برقي وارداتي از چين بود كه طي يك هفته گذشته به يكي از جنجالي‌ترين موضوعات مديريت شهري تبديل شده بود، براي شفافسازي و توضيح درباره اين پرونده، معاون شهردار تهران در صحن علني شوراي شهر حضور پيدا كرد و توضيحاتي در اين زمينه ارايه داد. اما درباره پرونده بهاي خدمات دوره‌هاي آموزشي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، نرگس معدني‌پور رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران، گفت: براي بهاي خدمات دوره‌هاي آموزشي سازمان كه براساس دو شاخص پهنه‌بندي مراكز سازمان و سطح‌بندي دوره‌هاي آموزشي مشخص شده، افزايش ۳۵ درصدي نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده كه شرح آن در جداول شماره يك تا ششم به پيوست لايحه قرار گرفته است. معدني پور بيان كرد: در خصوص بهاي خدمات استفاده از نگارخانه‌هاي سازمان كه بر اساس سطح‌بندي اين مراكز و ويژگي‌هاي فيزيكي و بصري آنها و طبق دستورالعمل‌هاي سالانه سازمان محاسبه شده، شاهد افزايش ۳۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ هستيم كه در ماده دوم لايحه جدول مد نظر قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، او ادامه داد: همچنين در تبصره‌هاي ذيل اين ماده تغييراتي صورت نگرفته و فقط در سال ۱۴۰۳ در تبصره دوم مربوط به سازمان فرهنگي و هنري آورده شده بود كه شهرداري تهران مكلف است به نحوي برنامه‌ريزي كند تا حداقل ۳۰ درصد از فروش آثار هنري در نمايشگاه‌هاي موصوف در قالب قرارداد مربوطه به عنوان سهم سازمان دريافت شود. رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران افزود: امسال سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران پيشنهادش تا حداقل ۱۰ الي ۳۰ درصد بود كه ما آن را حذف كرديم و مصوبه سال گذشته كه همان حداقل ۳۰ درصد بود را در نظر گرفتيم. معدني پور اظهار كرد: حق عضويت كتابخانه‌هاي تحت پوشش سازمان فرهنگي و هنري پيشنهاد سازمان براي سال ۱۴۰۴، ۸۰ هزار تومان بود كه اين رقم براي سال ۱۴۰۳، ۵۰ هزار تومان بود، عدد تغيير يافته در كميسيون مشترك را ۷۰ هزار تومان اعلام كرد. او گفت: در ماده چهارم جدول تخفيفات سازمان تغييراتي را براي سال ۱۴۰۴ داده بود كه ما جدول ۱۴۰۳ را ملاك عمل قرار داديم. در ذيل تبصره يك آورده شده كه استفاده از تسهيلات مربوطه براي اقشار مندرج در جدول براي يك‌بار در سال امكان‌پذير است. مابقي مفاد و تبصره‌ها عين سال گذشته تكرار شده است.

 

تفاوت اجاره‌بها براي كيوسك‌هاي عرضه  گل و مطبوعات

مهدي پيرهادي، عضو شوراي شهر درباره اصلاحيه تعيين نرخ اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي عرضه گل و مطبوعات در سطح شهر تهران، اظهار كرد: كيوسك‌ها سه سطح درجه يك، ۲ و ۳ دارند، حداقل ميزان اجاره‌بهاي ماهانه كيوسك درجه يك دو ميليون و ۶۰۰، درجه دو يك ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و درجه سه ۸۸۰ هزار تومان است، افزايش ۳۶.۸ درصد نسبت به سال گذشته را در نظر داريم. پيرهادي ادامه داد: درخواست شهرداري اين بود كه در خصوص تمديد قرارداد براي باقي مانده سال‌هاي دوم و سوم براساس اعلام نظر كارشناسي اقدام كند. آنها مجاز هستند درخصوص تمديد قرارداد براي سال دوم و سوم با اخذ مجوزهاي لازم اقدام كنند. به گفته اين عضو شوراي شهر؛ حتما شركت ساماندهي مشاغل نسبت به قراردادهاي كيوسك‌ها تعيين تكليف لازم را انجام دهد و با افرادي كه تخلف مي‌كنند و خارج از چارچوب عمل مي‌كنند برخورد شود. تعيين تكليف قرارداد تا پايان خرداد ۱۴۰۴ بايد صورت بگيرد.

 

افزايش ۱۷ درصدي مراجعات به بازارهاي ميوه و تره‌بار

محسن پيرهادي، رييس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر تهران در تشريح جزييات « اصلاحيه مصوبه بهاي خدمات كارشناسي و فني اماكن تجاري (واگذار شده به صورت سرقفلي) در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار گفت: در بررسي‌ها ۴۰ درصد براي افزايش بهاي كارشناسي غرف ميادين ميوه و تره‌بار در نظر گرفته شده بود. در ادامه مهدي بختياري‌زاده، مديرعامل سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران با بيان اينكه دغدغه شهردار ارزان‌سازي شهر است، گفت: تلاش بر اين بود محصولات با قيمت مناسب‌تري به دست مردم برسد و شاهد اين موضوع اختلاف قيمت ۴۷ درصدي با ميانگين قيمت در سطح شهر است. بختياري‌زاده اظهار كرد: البته ما هيچگاه نگفتيم كه در كيفيت به نقطه آرماني رسيده‌ايم و در همين راستا در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۳۰ درصد، سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ميزان ۲۹ درصد و سال ۱۴۰۱ نسبت به سال 1400 به ميزان ۱۷ درصد افزايش مراجعات به بازارهاي ميوه و تره‌بار را شاهد بوده‌ايم. او با بيان اينكه معارضين ميدان تا حد زيادي برطرف شده و اسناد غرف و حجره‌ها در حال صدور است تا حق كسي ضايع نشود، گفت: ۴۰ درصد افزايش بهاي خدمات به دليل دقيق شدن متراژ است و در حجره‌هايي كه عدد متراژ ثابت مانده، بهاي خدمات ۲۵ درصد رشد دارد.

سيستم پيشران اتوبوس‌هاي برقي

باتري برقي است

در جلسه ديروز شوراي شهر، معاون حمل‌ونقل شهرداري تهران در مورد ابهامات اتوبوس‌هاي برقي توضيحاتي را ارايه كرد، محسن هرمزي با بيان اينكه در حوزه حمل‌ونقل با كمك شوراي شهر در دو سال اخير اتفاقات خوبي رقم خورده است، گفت: با حضور رييس‌جمهور و كابينه دولت وفاق در پنجشنبه هفته گذشته شاهد ورود ناوگان برقي به شهر تهران بوديم و انصافا نيز شوراي شهر تهران حمايت كرد وگرنه اين اتفاقات رخ نمي‌داد. هرمزي اظهار كرد: از نظر فني بايد بگويم كه سيستم اتوبوس‌هاي برقي كاملا برقي است واز پر ظرفيت‌ترين باطري براي اتوبوس‌هاي ۱۲ متري استفاده كرديم و كاملا برقي حركت مي‌كنند. معاون حمل‌ونقل شهرداري تهران گفت: اتوبوس‌ها مي‌توانند دو نوع سيستم گرمايش داشته باشند كه سيستم گرمايش از برق باتري يا همين موضوعي كه الان محل بحث‌ است و البته با يك بررسي ساده مي‌توان متوجه شد كه در دنيا در زمستان كه برخي روزها بسيار سرد است، سيستم گرمايش هم به اين شيوه‌اي است كه ما ثبت سفارش كرديم. او تاكيد كرد: البته ثبت سفارش، شخصي نيست بلكه كميته فني اتوبوسراني كه از وزارت كشور نيز حضور دارند انجام شد. در تهران براي اتوبوس‌ها سرعت ۸۰ كيلومتر با يك‌بار شارژ را متصور هستيم و اگر بخواهيم از سيستم گرمايشي برقي استفاده كنيم مصرف باتري افرايش يافته وبرد حركتي كم مي‌شود. معاون حمل‌ونقل شهرداري تهران، افزود: بايد سبك زندگي برقي و حمل‌ونقل برقي را با كمك يكديگر رواج دهيم اما مباحثي مطرح شد كه گلايه رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا را نيز به همراه داشت. او با بيان اينكه سيستم پيشران اتوبوس‌هاي برقي باتري برقي است، تصريح كرد: در پيشنهاد اوليه نيز اتوبوس‌ها مي‌توانند دو نوع سيستم گرمايشي داشته باشند كه يا ناشي از برق باتري يا باك ديزلي است كه مورد نقد قرار گرفته است. هرمزي گفت: با يك جست‌وجوي ساده مي‌توان متوجه شد كه در روزهاي بسيار سرد سال، گرمايش اتوبوس‌هاي برقي چگونه تأمين مي‌شود. انتخاب اتوبوس‌ها در كميته‌اي ۱۵ نفره انجام مي‌شود. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اظهار كرد: تستي كه انجام شد نشان داد كه سيستم گرمايشي به اين شكل نيز وجود دارد كه كميته روي آن پافشاري داشت. باتري اين اتوبوس‌ها حداكثر ۲۸۰ كيلومتر پيمايش دارد و اگر باتري براي گرمايش استفاده شود، مصرف باتري را افزايش و پيمايش را كاهش مي‌دهد. او با بيان اينكه شركت مرسدس بنز و .... در اروپا و امريكا سيستم پيمايش و گرمايش مانند ما بود، ادامه داد: نمونه اوليه اين اتوبوس‌ها كه در حياط، شورا نيز رونمايي شد در تهران تست شد تا مشكلات شناسايي شود و ديديم كه باتري اتوبوس اوليه گرمايش را تأمين مي‌كرد و پيمايش آن حدود ۲۰۰ كيلومتر بود. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، يكي از موضوعات مهم براي ما اين بود كه پيمايش بيشتري با يك‌بار شارژ داشته باشيم و البته تأمين گرمايش آني نيز مورد اهميت بود و بايد در لحظه گرمايش تأمين مي‌شد كه با باتري زمان بيشتري نياز بود. هرمزي با بيان اينكه شركت‌هاي بزرگ در امريكا سيستم گرمايشي به اين شكل دارند، تأكيد كرد: ما پيشنهاد داديم به جهت اينكه كميسيون ورود كند، آمادگي داريم جمع نخبگاني توضيحات فني را ارايه دهد و دلايل دوستان را مي‌شنويم و انتخاب ما براساس فرايند كميته بود و هدف ما صرفه و صلاح شهر است اما موضوعات فني به نحوي بيان شد كه درست نبود.