جزييات افزايش ۵۵ درصدي هزينه حمل و نقل
رييس كميسيون حمل و نقل، ترانزيت و لجستيك اتاق بازرگاني ايران گفت: افزايش دوباره قيمت حمل و نقل در بهمن ماه امسال به دليل افزايش ۱۵۰ درصدي قيمت قطعات و لوازم يدكي و لاستيك بود كه در مجموع افزايش ۵۵ درصدي قيمت حمل و نقل را در سال جاري رقم زد. به گزارش ايلنا، افزايش قيمت حمل و نقل بار براي بار دوم در سال جاري اِعمال شد و به گفته وزير جهاد كشاورزي اين اتفاق تاثير خود را بر قيمت تمامشده توليد محصولات كشاورزي گذاشته است.
رييس كميسيون حمل و نقل، ترانزيت و لجستيك اتاق بازرگاني ايران گفت: افزايش دوباره قيمت حمل و نقل در بهمن ماه امسال به دليل افزايش ۱۵۰ درصدي قيمت قطعات و لوازم يدكي و لاستيك بود كه در مجموع افزايش ۵۵ درصدي قيمت حمل و نقل را در سال جاري رقم زد. به گزارش ايلنا، افزايش قيمت حمل و نقل بار براي بار دوم در سال جاري اِعمال شد و به گفته وزير جهاد كشاورزي اين اتفاق تاثير خود را بر قيمت تمامشده توليد محصولات كشاورزي گذاشته است. رضا رستمي، در گفتوگو با ايلنا، جزييات اين افزايش قيمت دوباره را تشريح كرد و گفت: افزايش قيمت حمل و نقل از ۲۵ بهمن سال جاري و به ميزان ۲۵ درصد اعمال شده است و اين دومين بار است كه در سال جاري قيمت اين خدمت بالا ميرود، نخستينبار در خرداد نيز هزينه حمل و نقل به ميزان ۳۰ درصد افزايش پيدا كرد و در نتيجه در طول سال جاري هزينه حمل افزايش ۵۵درصدي داشت. وي در پاسخ به اينكه چه الزامي براي افزايش دوباره قيمتها وجود داشت و آيا نرخهاي جديد به رضايت فعالان صنعت حمل و نقل انجاميده است، اظهار كرد: درخواست ما افزايش ۱۰۰ درصدي هزينه حمل بود زيرا قيمت قطعات و لوازم يدكي و لاستيك در بهمن ماه نسبت به خرداد ماه ۱۵۰ درصد افزايش پيدا كرده بود و اين افزايش ۱۵۰ درصدي برآمده از جهش نرخ ارز بود.
رستمي خاطرنشان كرد: توجه داشته باشيد قيمت يك دستگاه ولوو اف اچ صفر اروپايي در ارديبهشت امسال ۷ ميليارد تومان بود اما اين رقم در دي ماه به ۱۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان رسيد يا يك دستگاه كشنده ديماي چيني صفر در ارديبهشت ۵ ميليارد و ۳۵۰ ميليون تومان قيمت داشت اما در دي ماه ارزش آن به ۷ ميليارد و ۲۵۰ ميليون افزايش پيدا كرد، به همين ترتيب قيمت دستگاههايي كه از يك تا ۱۰ سال عمر دارند نيز در ناوگان افزايش پيدا كرده است. وي ادامه داد: مواردي از قبيل بيمه بدنه، بيمه ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد و بيمه راننده و كمك راننده در دي ماه نسبت به ارديبهشت تغيير نداشت اما هزينههاي تعمير و نگهداري ناوگان نيز در اين مدت تغيير چشمگيري پيدا كرد، فقط در يك مورد قيمت ديسك ترمز از ۴ ميليون تومان در خرداد به ۵ ميليون تومان در دي ماه افزايش يافت و افزايش قيمت در ديگر لوازم يدكي كه انواع آنها به حدود ۶۰ نوع ميرسد نيز به همين ميزان مشهود است، در اين شرايط اگر افزايش قيمت حمل اتفاق نميافتاد حمل جادهاي ديگر توجيه اقتصادي نداشت.