افزايش كنترل‌ها بر قيمت بليت هواپيما
نقش نظارتي وزارت راه و شهرسازي، پررنگ‌تر شد

افزايش كنترل‌ها بر قيمت بليت هواپيما

۱۴۰۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۲۸:۳۵
|
کد خبر: ۳۳۶۲۲۲

درحالي كه براساس رأي ديوان عدالت اداري، اختيارات وزارت راه و شهرسازي در كنترل قيمت بليت هواپيما سلب شده بود، وزيرراه و شهرسازي در تازه‌ترين اظهاراتش اعلام كرد كه بنابر مصوبه ستاد تنظيم بازار، اين وزارتخانه با افزايش قيمت بي‌رويه بليت هواپيماها به ويژه در آستانه تعطيلات عيد نوروز برخوردهاي لازم را انجام مي‌دهد.

درحالي كه براساس رأي ديوان عدالت اداري، اختيارات وزارت راه و شهرسازي در كنترل قيمت بليت هواپيما سلب شده بود، وزيرراه و شهرسازي در تازه‌ترين اظهاراتش اعلام كرد كه بنابر مصوبه ستاد تنظيم بازار، اين وزارتخانه با افزايش قيمت بي‌رويه بليت هواپيماها به ويژه در آستانه تعطيلات عيد نوروز برخوردهاي لازم را انجام مي‌دهد. خرداد ماه سال جاري بود كه رييس ديوان عدالت اداري در نامه‌اي به وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اجراي رأي صادره از هيات عمومي اين ديوان در خصوص تعيين قيمت بليت هواپيما، اختيارات اين وزارتخانه را در كنترل قيمت بليت هواپيما سلب كرد.

پس از صدور اين رأي، شركت‌هاي هواپيمايي مجاز شدند تا نسبت به تعيين نرخ‌هاي مسيرهاي مختلف خودشان اقدام و سقف قيمتي تعيين شده را رعايت كنند، البته اين تصميم ديوان عدالت اداري مبني بر آزادسازي قيمت بليت هواپيما، مخالفان و موافقاني هم داشت. مهرداد بذرپاش وزير وقت راه وشهرسازي، پس از آزادسازي نرخ بليت اعلام كرد كه وزارت راه و شهرسازي در تلاش است تا از طريق قوه قضاييه و سران قوا حكم صادر شده را متوقف كرده و مانع از افزايش بي‌رويه قيمت پروازهاي داخلي شود.

اما مخالفت‌ها به همين جا محدود نشد، برخي معاونان وزيرراه و شهرسازي هم نسبت به آزادسازي قيمت‌ها و به تبع آن، افزايش بي‌رويه آن ابراز نگراني كردند.

 

نظارت انجمن بر قيمت‌گذاري ايرلاين‌ها

در اين ميان، مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي كشور، اعلام كرد كه آزادسازي باعث مي‌شود نرخ‌هاي جديد از نرخي كه در بازار سياه است، كمتر شود زيرا وقتي بازار به تعادل برسد عرضه بليت بيشتر شده و قيمت‌ها نيز كاهشي مي‌شود.

ساماني همچنين عنوان كرد كه شركت‌هاي هواپيمايي در نرخ‌گذاري نيز بر اساس عوامل موثر در قيمت تمام شده كه شامل هزينه‌هاي تعميرات، چك‌هاي دوره‌اي، هزينه‌هاي پرواز، سوخت، بيمه، خدمات زميني و .... قيمت را تعيين مي‌كنند. به گفته دبيرانجمن شركت‌هاي هواپيمايي، سقفي‌ هم مشخص خواهد شد كه فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نيز بر شركت‌ها نظارت خواهد كرد.

روند قيمت‌گذاري بليت هواپيما از خردادماه امسال تاكنون توسط شركت‌هاي هواپيمايي انجام مي‌شد و نظارت نيز توسط خود آنها صورت مي‌گرفت. اگرچه نقش نظارتي سازمان هواپيمايي نيز در اين بخش محفوظ مانده بود اما آن طور كه برخي مسوولان مربوطه اظهار كردند اين آزادسازي باعث رقابتي‌تر شدن فضا براي شركت‌هاي هواپيمايي شده بود و ضمن حذف بازار سياه بليت، نرخ‌ها نيز توسط شركت‌ها كنترل مي‌شد. اگرچه برخي مسافران نظر ديگري داشتند و معتقد بودند قيمت‌ها افزايش يافته است.

ابطال مجوز ايرلاين‌هاي متخلف

درحالي كه مسووليت نظارتي وزارت راه و شهرسازي بر قيمت‌گذاري ايرلاين‌ها محدود به سازمان هواپيمايي شده است اما وزير راه و شهرسازي با گلايه از گران شدن بليت هواپيما و انتقاد از اينكه شركت‌هاي هواپيمايي هر زمان كه تصميم مي‌گيرند قيمت بليت را افزايش دهند، دست به اين كار مي‌زنند، گفت: بدون تعارف مجوز ايرلاين‌هايي كه در اين زمينه پاسخگو نيستند باطل مي‌كنيم تا هم ايرلاين‌هاي پاسخگو تشويق شوند و هم مردم بدانند كه تذكر ما فقط زباني نيست.

صادق همچنين اظهار كرد: در دولت از قيمت سوخت مراقبت كرديم تا بالاتر نرود و نرخ بليت هواپيما براي شب عيد افزايشي نشود اما از آن طرف شركت‌ها دوباره قيمت‌ها را افزايش داده‌اند.

البته اظهارات وزير راه و شهرسازي اما به اينجا ختم نشد و در جلسه ستاد تنظيم بازار كه به رياست معاول اول رييس‌جمهور و وزراي دولت چهاردهم برگزار شد، برخورد با بالا رفتن بي‌رويه قيمت بليت هواپيما به ويژه در آستانه تعطيلات عيد نوروز مصوب شد.

 

از آزادسازي بليت هواپيما تا گرانفروشي

مشاور وزير راه و شهرسازي در امور صنعت هوايي با بيان اينكه برخي ايرلاين‌ها با نرخ غير متعارف بليت‌فروشي مي‌كنند، گفت: در بحث آزادسازي نرخ بليت هواپيما ملاحظاتي ديده شده بود كه آزادسازي منوط بر اجراي آن ملاحظات است. ابوذر شيرودي، در گفت‌وگو با ايلنا، درباره نظارت بر قيمت‌گذاري بليت هوايپما و برخورد با افزايش قيمت‌ها، اظهار كرد: بايد توجه داشت در همان بحث آزادسازي نرخ بليت هواپيما ملاحظاتي ديده شده بود آزادسازي نرخ منوط بر اجراي آن ملاحظات است كه وزير هم در اين باره تذكراتي به ايرلاين‌ها داده‌اند.

شيرودي ادامه داد: يكي از ملاحظات آزادسازي نرخ بليت هواپيما، متناسب‌سازي نرخ سوخت هواپيما بود كه قرار بر اين است كه نرخ سوخت هم واقعي شود. تاكيد وزير راه و شهرسازي بر اين است كه اين كنترل‌ها اعمال شود و به‌ويژه براي تعطيلات نوروز اجازه داده نشود كه قيمت بليت هواپيما خارج از كنترل شود.

مشاور وزير راه و شهرسازي در امور صنعت هوايي درباره چگونگي كنترل قيمت بليت هواپيما براي ايام نوروز در شرايطي كه هيچ قيمت مشخصي براي بليت مسيرهاي مختلف مشخص نيست، گفت: اينگونه نيست كه قيمت‌گذاري بليت هواپيما هيچ چهارچوبي نداشته باشد، سازمان هواپيمايي هم ابزار كنترلي براي نظارت بر قيمت‌ها دارد و اين وظيفه سازمان است به اين موضوع ورود كند، البته ساير سازمان‌هاي نظارتي نيز به بازار ورود مي‌كنند.

شيرودي با بيان اينكه در حال حاضر مانند گذشته بليت هواپيما دامنه قيمتي و كف و سقف قيمت ندارد، افزود: شركت‌هاي هواپيمايي محدوده و متوسط قيمتي را براي بليت‌ها در نظر گرفته‌اند كه براساس شرايط از جمله تاريخ و زمان پرواز، مسير پروازي و كيفيت خدمات قيمت را در همان محدوده تعيين مي‌كنند.

مشاور وزير راه و شهرسازي در امور صنعت هوايي ادامه داد: در اين مدت مشاهده شده كه برخي از شركت‌ها اين محدوده قميتي را رعايت نكردند و با نرخ غيرمتعارف بليت‌فروشي مي‌كنند، گزارش‌هاي آن به وزارت راه و شهرسازي رسيده است و در حال پيگيري هستيم. او در پاسخ به اين سوال كه گرانفروشي بليت از سوي ايرلاين انجام مي‌شود يا شركت‌ و آژانس‌ها بهاي بليت را افزايش مي‌دهند، اظهار كرد: بايد توجه داشت آژانس‌ها هم بليت را از ايرلاين خريداري مي‌كنند. آژانس‌ها با يك درصدي افزايش بها بليتي كه از شركت هواپيمايي خريداري مي‌كنند را در بازار عرضه مي‌كنند. بنابراين خود آژانس‌ها نمي‌توانند در راس، قيمت‌ها را به صورت خيلي بالاتر به متقاضايان بفروشند.

شيرودي درباره مافياي چارتركننده گسترده و انبوه بليت هواپيما و افزايش قيمت بليت از طريق اين كانال گفت: موضوع اين است كه قانون هيچ منعي براي چارتركنندگان در نظر نگرفته است و براي ايرلاين‌ها هم نقدينگي و سود مهم است و ترجيح مي‌دهند كه بليت را چارتري بفروشند و از سوي ديگر هم قانوني براي محدوديت چارتري وجود ندارد.