پيشگيري از تصادفات جادهاي با كمك هوش مصنوعي
امروزه تصادفات جادهاي به يك معضل چند وجهي تبديل شده بنابراين سرمايهگذاري در حوزه پيشگيري مهمترين بخش كاهش تصادفات و سوانح رانندگي است كه استفاده از فناوريهاي نوين از جمله هوش مصنوعي ميتواند بسيار كمككننده و نقش كليدي در اين زمينه ايفا كند. به گزارش ايسنا، هوش مصنوعي عملكردي شبيه انسانها براي شبيهسازي تواناييهاي جمعي انسان در حل مسائل دارد، بنابراين از آن به عنوان بزرگترين موهبت بشر ياد ميشود.
امروزه تصادفات جادهاي به يك معضل چند وجهي تبديل شده بنابراين سرمايهگذاري در حوزه پيشگيري مهمترين بخش كاهش تصادفات و سوانح رانندگي است كه استفاده از فناوريهاي نوين از جمله هوش مصنوعي ميتواند بسيار كمككننده و نقش كليدي در اين زمينه ايفا كند. به گزارش ايسنا، هوش مصنوعي عملكردي شبيه انسانها براي شبيهسازي تواناييهاي جمعي انسان در حل مسائل دارد، بنابراين از آن به عنوان بزرگترين موهبت بشر ياد ميشود. بنابراين توصيه ميشود از هوش مصنوعي به صورت مناسب استفاده شود چراكه نه فقط فناوري و ابزار انديشه آينده بلكه اراده جمعي انسانها را ميسازد. ارزيابي مبتني بر موتورهاي جستوجو يكي از بهترين روشهاي بازاريابي براي مشاغل است. با اين ابزار ميتوان براي افزايش ترافيك و تدوين تقويم محتوايي وب سايت برنامهريزي كرد. امروزه تقريبا تمام شركتها براي افزايش قدرت برندينگ خود از هوش مصنوعي استفاده ميكنند. تبديل گفتار به نوشتار و برعكس، پاسخ دهي خودكار، انجام محاسبات و تخمين زدن دقيق در كوتاهترين زمان، تبديل طرحهاي اوليه به كدهاي html، رانندگي خودروهاي خودران، يادگيري و استخراج خودكار، داده كاوي، ساخت آهنگش از جمله كاربرد هوش مصنوعي در كسب و كارهاي مختلف است. علاوه بر موارد گفته شده موضوع هوش مصنوعي و استفاده از آن چند وقتي است كه در دستور كار جدي مجموعه انتظامي قرار گرفته كه يكي از نشانههاي آن هوشمندسازي ارائه خدمات به مردم است و با استفاده از آن ميتوان به دستاوردهاي عظيمتري رسيد و هزينهها را كاهش داد. ليلا محمدی، رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات تصادفات جادهاي را يك معضل چندوجهي توصيف كرد و گفته است كه بهرهگيري از فناوريهاي نوين در مراحل مختلف (پيشگيري از حادثه، حين حادثه و پس از حادثه) بسيار كمككننده است. در گام اول، بايد بررسي شود كه كدام عامل يا عوامل بيشترين نقش را در ايجاد سوانح و تصادفات شهري و جادهاي كشور دارد، زيرا اين موضوع اهميت بالايي در ارائه راهكارهاي موثر در مديريت سوانح و كاهش مصدوميتهاي ناشي از آن دارد. رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، سرمايهگذاري در حوزه پيشگيري را مهمترين بخش كاهش تصادفات و سوانح رانندگي دانست و تأكيد كرد كه فناوريهاي نوين ميتوانند نقشي كليدي در اين زمينه ايفا كنند. بنابراين سيستمهاي هوشمند نظارت بر ترافيك شهري و بينشهري قادرند با صدور هشدارهاي بهموقع، از زنجيرهاي از حوادث و سوانح چه در داخل شهر و چه خارج شهر جلوگيري كنند. همچنين، رويكردهاي جديد در زمينه تلفيق حوزههاي روانشناسي با هدف رفتارشناسي رانندگان با بهرهگيري از تحليل دادهها مبتني بر الگوريتمهاي هوش مصنوعي اشاره كرد و گفت: اين فناوريها ميتوانند الگوهاي رفتاري خطرآفرين را شناسايي كرده و در پيشگيري از تصادفات موثر باشند. اوايل سال جاري نيز اعلام شد براي كنترل ترافيك و برخورد با تخلفات رانندگي از ظرفيت هوش مصنوعي استفاده شود در همين رابطه جلساتي برگزار و قرار شد زيرساختهاي استفاده از هوش مصنوعي براي برخورد با تخلفات و نظارت ترافيكي فراهم شود. در نهايت براي هوشمندسازي تجيزات و خدمات ارايه شده از سوي پليس راهور تصميم گرفته شد براي حل اين مشكل سامانه هوشمندي راهاندازي شود تا در آن به كمك هوش مصنوعي به توان نسبت به رسيدگي به تخلفات رانندگي و پيامكهاي ارسال شده اقدام شود.