
تملك اراضي راهآهن رشت - آستارا تا پايان سال
چند روز پيش مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور از ابلاغ اعتبار سه هزار و ۶۵۰ ميليارد ريال براي تعيين تكليف اراضي مسير پروژه راهآهن رشت- آستارا خبر داد و حالا وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: تملك اراضي راهآهن رشت - آستارا تا پايان سال انجام ميشود و روسها هم همزمان با تملك اراضي مطالعات فنيشان را انجام ميدهند تا به محض تكميل، ريلگذاري انجام شود.
چند روز پيش مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور از ابلاغ اعتبار سه هزار و ۶۵۰ ميليارد ريال براي تعيين تكليف اراضي مسير پروژه راهآهن رشت- آستارا خبر داد و حالا وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: تملك اراضي راهآهن رشت - آستارا تا پايان سال انجام ميشود و روسها هم همزمان با تملك اراضي مطالعات فنيشان را انجام ميدهند تا به محض تكميل، ريلگذاري انجام شود.
به گزارش ايسنا، فرزانه صادق مالواجرد اظهار كرد: ماموريتهايي بر عهده وزارت راه و شهرسازي در حوزه راه و مسكن است كه بايد پيگيري كنيم و انجام شود. از طرفي قوانين و مقررات بالا دستي هم وجود دارند كه بايد به آنها نيز توجه شود.
او با بيان اينكه در شش ماه گذشته تلاش كرديم تكاليف خود را به بهترين نحو انجام دهيم، افزود: يكي از موضوعاتي كه به عنوان وزير به معاونان تاكيد داشتم، شفافيت در اقدامات است. اگر قرار است مسكني ساخته شود بايد اطلاعات درستي به مردم و مسوولان بدهيم.
ناترازي در ناوگان ريلي مشهود است
وزير راه و شهرسازي گفت: ناترازي در ناوگان ريلي مشهود است و بررسي روشهايي كه بتوانيم ميزان لكوموتيو و واگن در حوزه بار و مسافر را ارتقا دهيم و به خدماترساني در حوزه ريل شتاب دهيم مهمترين موضوعي است كه به آن ورود كردهايم.
صادق افزود: بخش خصوصي نيز در اين بخش نقش مهمي را بازي ميكند و همكاريهايي با آنها داريم.
وزير راه و شهرسازي در خصوص تكميل راهآهن رشت - آستارا نيز گفت: يكي از موضوعاتي كه پيگيري ميكنيم تكميل راه آهن رشت - آستارا است كه البته ملاحظات حقوقي در اين قرارداد وجود داشت.
صادق افزود: موضوع ديگر در اين راه آهن خريد تملك اراضي بود. طرف روس ميگويد بايد تملك اراضي تمام شود و بعد وارد عمليات شوند. بنابراين اين وعده را ميدهيم كه تا پايان سال خريد اراضي اين مسير انجام شود. روسيه هم پذيرفت كه همزمان با تملك اراضي مطالعات فنيشان را انجام دهند تا به محض تكميل، ريلگذاري انجام شود. او با اشاره به اينكه در خصوص تكميل راه آهن رشت - آستارا توافق سه جانبهاي ميان روسيه، آذربايجان و ايران انجام شده است، گفت: كشور آذربايجان بهشدت روي موضوع خط آهن مشتاق است و تضمين پنج ميليون تن بار را با روسيه گرفته است. البته ما پيش بيني حمل ۱۵ ميليون تن را از مسير ريلي داريم. وزير راه و شهرسازي عنوان كرد: با توجه به بضاعت و پتانسيل ريل و جاده كشور با روسها نقشههاي همكاريهاي حملونقل را مبادله كرديم. همچنين روسها از همكاري منصرف نشدهاند و پيگير آن هستند.
صادق گفت: در خصوص اتوبوس ناترازيهايي وجود كه پيگير برطرف كردن آن هستيم.
برخورد با ايرلاينهاي متخلف
وزير راه و شهرسازي در ادامه صحبتهايش در پاسخ به سوالي در خصوص قيمت بليت هواپيما و چگونگي برخورد با ايرلاينهاي متخلف گفت: بليت هواپيما به دليل اتفاقاتي كه در گذشته افتاده بود و دولت از قيمتگذاري منع شده بود، حواشي را به همراه داشت.
ما نيز بر مصوبه تعزيرات تاكيد كرديم زيرا ايرلاينهايي وجود دارند كه قيمتها را براساس نوع خدماتي كه به مردم ميدهند روي اصولي كه بايد تعيين نميكنند و ما نيز پيگير هستيم كه شأن مردم حفظ شود.
او همچنين افزود: سازمان هواپيمايي نيز بيانيهاي در اين خصوص صادر كرد كه اگر ايرلاين نرخ را بالاتر از عددي كه بايد، ببرد و خدمات متناسب با آن ارايه ندهد چه تبعاتي براي آنها خواهد داشت و روي مجوزهاي آنها نيز ورود خواهد شد.
هنديها از بندر چابهار نميروند
صادق در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه آيا سرمايهگذاران هندي از بندر چابهار ميروند؟ نيز گفت: هنديها از چابهار نخواهند رفت و بندر نيز تعطيل نخواهد شد. صادق عنوان كرد: در طول دو سال گذشته بيش از ۸۰۰ نقطه حادثه خيز شناسايي شده است. بخش زيادي از آن اصلاح شده و مابقي نيز در سه ماه اول سال بعد اصلاح ميشود. همچنين تا پايان سال اگر ايرادتي در خصوص دوربينهاي نظارتي در جادهها وجود داشته، سازمان راهداري نسبت به اصلاح آن اقدام ميكند. اصلاح گاردريل، نورپردازيها، خط كشي، روكشها در نقاط حادثه خيز نيز براي سفرهاي نوروزي در دستور كار است.
نياز به ۶۰۰۰ اتوبوس براي رفع ناترازي
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اينكه چه برنامههايي براي حل مشكل بليت اتوبوس و قطار داريد؟ گفت: در اتوبوسهاي بين شهري ناترازي داريم. حداقل به ۶۰۰۰ اتوبوس نياز داريم تا به تعادلي در اين بخش برسيم. مشكل كمبود بليت هم در نوروز و هم اربعين بيش از پيش مشهود ميشود. در حوزه واگن و لكوموتيو هم شرايط به همين صورت است. صادق تصريح كرد: به دنبال اين هستيم كه بنابر ظرفيتهاي قانوني، واردات در اين دو حوزه انجام شود. به گفته او، برخي اتوبوسهاي بين شهري به صرفه نيستند و بايد با پيگيريهايي كه انجام ميدهيم از جمله تخصص ارز و وام به آنها، قصد داريم آنها را به صرفهتر و تعداد اتوبوسها را بيشتر كنيم. صادق گفت: در حوزه ريل هم به همين صورت است و ناترازيهاي در اين خصوص وجود دارد، زيرا تقاضا با آنچه عرضه ميشود همخواني ندارد. علاوه بر اين موضوع، در برهههايي در سال حتي در كشورهايي هم كه ناترازي ندارند نيز كمبودها مشهود است. اما نسبت به نظارت و پايش و بازرسي در پايانههاي جادهاي و ريلي اقدامات لازم را انجام ميدهيم.