خروج قطار سريع‌السير تهران - اصفهان از تعليق

۱۴۰۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۳۳:۱۰
|
کد خبر: ۳۳۶۵۲۲

مديرعامل راه‌آهن گفت: پروژه قطار سريع‌السير تهران - اصفهان كه در آستانه لغو شدن بود، از تعليق خارج شده و فاينانس آن در مراحل نهايي است. جبارعلي ذاكري در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: قطار تهران - مشهد در حال برقي شدن است كه اين اقدام سرعت حركت قطار را نيز به ۲۰۰ كيلومتر در ساعت خواهد رساند. او افزود: آخرين وضعيت پروژه اميدواركننده است.

مديرعامل راه‌آهن گفت: پروژه قطار سريع‌السير تهران - اصفهان كه در آستانه لغو شدن بود، از تعليق خارج شده و فاينانس آن در مراحل نهايي است. جبارعلي ذاكري در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: قطار تهران - مشهد در حال برقي شدن است كه اين اقدام سرعت حركت قطار را نيز به ۲۰۰ كيلومتر در ساعت خواهد رساند. او افزود: آخرين وضعيت پروژه اميدواركننده است. شركت چيني كه قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزديك به ۴ يا ۵ سال متوقف شده بود، پس‌از مذاكرات جديد، مجددا به پروژه بازگشتند و يك سال ديگر قرارداد را تمديد كرده‌اند. اميدواريم كه بحث‌هاي شوراي اقتصاد و فاينانس دولتي چين كه در حال پيگيري هستيم، ظرف دو تا سه ماه آينده حل شود و شاهد آغاز دوباره پروژه باشيم. ذاكري ادامه داد: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غيردولتي و همين‌طور بخشي از اعتبارات دولت هم براي شروع موقتا فاز اول پروژه، يعني از تهران تا گرمسار، در نظر گرفته شده است؛ همچنين هماهنگي‌هاي لازم با استانداري خراسان رضوي و راه‌آهن انجام شده و جلسات مشتركي داشتيم كه اميدواريم ظرف دو يا سه ماه آينده اين فاز عملياتي شود. مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به مشكلاتي كه در دو سال گذشته در زمينه فاينانس و تامين منابع مالي ايجاد شده بود، بيان كرد: اين مشكلات موجب تعويق در پروژه شد و حتي تا مرز لغو پروژه پيش رفت، اما با توجه به اهميت اين پروژه در دولت چهاردهم و پيگيري‌هاي كميسيون عمران مجلس، تفاهمي به وجود آمد كه فاينانس قبلي احيا شود و مراحل نهايي آن در حال انجام است. همچنين كنسرسيومي در استان اصفهان براي ادامه پروژه شكل گرفته است. او در خصوص خط ريلي شلمچه - بصره گفت: اين هم‌اكنون در حال اجراست و با سرعت قابل توجهي در حال پيشرفت است، مشكلات فني ميان راه‌آهن ايران و عراق، مانند مشكلات فني پل‌ها و مين‌روبي حل شده و توافقات جمعي انجام شده است، همچنين شركت اسپانيايي نيز با يك شركت ايراني تفاهم و قرارداد جديدي امضا كرده كه طبق آن، كار اجرايي روسازي و زيرسازي توسط پيمانكار ايراني انجام خواهد شد. همچنين «فرزانه صادق»، وزير راه و شهرسازي روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۴ اسفند) در نشست خبري در خصوص آخرين وضعيت پروژه قطار پرسرعت تهران - اصفهان اعلام كرد: اين پروژه از فاينانس چين برخوردار بود، اما اين فاينانس در حال كنسل شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه ديگري بود، با پيگيري‌هاي انجام شده مانع از اين اتفاق شديم و اكنون فاينانس آن پايدار شده است.