احتمال افزايش قيمت لوازم خانگي

۱۴۰۳/۱۲/۱۹ - ۰۱:۲۲:۴۸
|
کد خبر: ۳۳۶۸۲۸

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گفت: حذف ارز نيمايي و جايگزيني آن با ارز بازار توافقي قيمت مواد اوليه توليد را بالا برده و در اين شرايط توليدكنندگان لوازم خانگي چاره‌اي جز تعديل قيمت‌ها ندارند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران گفت: حذف ارز نيمايي و جايگزيني آن با ارز بازار توافقي قيمت مواد اوليه توليد را بالا برده و در اين شرايط توليدكنندگان لوازم خانگي چاره‌اي جز تعديل قيمت‌ها ندارند. عليرضا محمدي دانيالي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با ايلنا از افزايش قيمت لوازم خانگي در پي حذف ارز نيمايي و جايگزيني آن با ارز بازار توافقي خبر داد و گفت: اين تغيير، قيمت تامين مواد اوليه توليد را افزايش داده و آنها در اين شرايط چاره‌اي جز تعديل قيمت‌ها ندارند ضمن اينكه توليدكنندگان علاوه بر افزايش قيمت ارز تخصيص‌يافته به واردات مواد اوليه با ديركرد در تامين ارز هم روبه‌رو هستند. 

وي افزود: هرچند در سال‌هاي اخير توليد لوازم خانگي در كشور افزايش پيدا كرده اما قدرت خريد مردم كاهش يافته و اين بر بازار به‌طور منفي تاثيرگذار است ضمن اينكه اكنون ۳۰ درصد بازار لوازم خانگي ايران را كالاهاي قاچاق دربرگرفته و سالانه حدود ۲ ميليارد دلار لوازم خانگي به صورت قاچاق به كشور ما وارد مي‌شود و اين ميزان از قاچاق درحالي صورت مي‌گيرد كه منشا ارزي كه براي واردات اين اقلام تامين مي‌شود مبهم است. قاچاق گسترده لوازم خانگي به ايران همچنين سبب شده لوازم خانگي خارجي از مسيرهاي غيررسمي، بدون پرداخت عوارض و بدون شناسايي منبع ارز به كشور وارد شوند.  محمدي در پاسخ به اينكه در اين شرايط آزادسازي واردات مي‌تواند از شدت قاچاق بكاهد، اظهار كرد: توليدكنندگان با واردات لوازم خانگي به‌طور كلي و در چارچوب قوانين مخالفتي ندارند اما مشكل اينجاست كه شرايطي بايد براي توليدكنندگان مهيا شود كه آنها بتوانند با رقباي خارجي خود رقابت كنند و فراهم‌آوري اين شرايط مستلزم تامين ماشين‌آلات، ارزان بودن مواد اوليه، تسهيل ورود دانش و فناوري روز، تامين انرژي و تسريع در تامين ارز موردنياز توليدكنندگان است اما با شرايط كنوني رقابت سخت است. وي اضافه كرد: رتبه ايران در رقابت‌پذيري صنعتي جهاني ۹۹ و شاخص سهولت كسب و كار در ايران ۱۲۷ است با اين رتبه صنعت لوازم خانگي چگونه مي‌تواند با محصول كشوري كه رتبه توليد آن به‌طور مثال ۱۰ است، رقابت كند؟ ‌رييس هيات‌مديره انجمن صنايع لوازم خانگي ايران تصريح كرد: رشد اقتصادي و اشتغال دو شاخصي است كه همه دولت‌ها در همه كشورها بايد به آن توجه داشته باشند و امروز همين دو شاخص است كه به جنگ تعرفه‌اي ميان اقتصادهاي بزرگ جهان انجاميده است، اقتصاد ايران هم هر چند مانند اقتصادهاي بزرگ آزاد نيست و دولتي است اما اين دو شاخص اهميت دارد؛ در سال ۱۳۹۸ توليد صنعت لوازم خانگي ايران ۸ميليون دستگاه در سال بود اين رقم اكنون به ۲۰ميليون افزايش يافته و ۳۰۰ هزار نفر به‌طور مستقيم و يك ميليون نفر به‌طور غيرمستقيم در اين صنعت اشتغال دارند بنابراين انتظار مي‌رود صنعت مورد حمايت باشد و در شرايطي توليد داخل توان رقابت با كالاي وارداتي را ندارد، واردات به از دست رفتن اين شمار از فرصت‌هاي شغلي مي‌انجامد.  وي درنهايت ارزش صادرات لوازم خانگي ايران را حدود ۳۰۰ ميليون دلار در سال عنوان كرد و گفت: اصلي‌ترين مقاصد صادراتي عراق و افغانستان هستند.