ارزان ترین خودرو اتوماتیک داخلی کدام است؟ + جدول اسفند ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۱۲/۲۰ - ۰۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۳۶۹۴۴

در این گزارش قیمت خودروهای اتوماتیک ایرانی را مطالعه کنید.

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین،بازه قیمت خودروهای اتوماتیک ایرانی حدودا بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان می باشد. بر اساس قیمت بازار آزاد خودروهای اتوماتیک داخلی در اسفند ۱۴۰۳، ساینا اس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۶۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ حوالی ۹۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود. کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ نیز در حدود ۶۵۵ میلیون تومان قیمت دارد. 

همچنین ساینا S اتوماتیک حوالی ۶۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که به عنوان ارزان ترین خودرو اتوماتیک داخلی شناخته می شود.همچنین اگر قصد خرید تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۴ را دارید باید چیزی حدود ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان بپردازید.جدول زیر را جهت استعلام قیمت بازار آزاد خودروهای اتوماتیک داخلی در اسفند ۱۴۰۳ مطالعه کنید.

قیمت بازار آزاد خودروهای اتوماتیک داخلی - اسفند‍ ‍۱۴۰۳

برند مدل کارکرد(کیلومتر) قیمت (تومان)
ساینا S اتوماتیک ۱۴۰۳ صفر ۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین G اتومات CVT ۱۴۰۳ صفر ۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین پلاس اتوماتیک AT۶ ۱۴۰۳ صفر ۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
 کوییک R پلاس اتوماتیک ۱۴۰۳ صفر ۶۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک اتوماتیک پلاس ۱۴۰۳ صفر ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P ۱۴۰۴ صفر ۱,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V۲ ۱۴۰۳ صفر ۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
 تارا اتوماتیک V۴ LX ۱۴۰۴ صفر ۱,۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس EF۷ اتوماتیک توربو آپشنال   ۱۴۰۴ صفر ۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰

معرفی گیربکس CVT

در ساده‌ترین نوع گیربکس که همان گیربکس دستی (MT یا Manual Transmission) است، به تعداد دنده‌های بیان شده ضریب متمایز برای افزایش گشتاور و دور موتور خروجی به چرخ‌ها در اختیار راننده قرار دارد. به عبارت ساده‌تر، در یک گیربکس ۵ سرعت دستی یا اتوماتیک، ۵ ضریب مختلف میان دنده‌های واقعی داخل گیربکس در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بر اساس سرعت و شیب مسیر، به گشتاور نهایی سر چرخ‌ها و سرعت مورد نظر دست پیدا کند. این دنده‌ها دارای ضریب‌های از پیش تعیین شده و ثابت هستند و قابلیت تغییر در آن‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال: ضریب دنده ۱ برابر با ۳.۲ (قدرتی)، ضریب دنده ۴ برابر با ۱.۰ (به اصطلاح ۱ به ۱) و ضریب دنده ۵ برابر با ۰.۸۵ (ضریب کوچک‌تر از ۱ معروف به اوور درایو-O/D) است. در نتیجه هیچ تغییری در این ضرایب به وجود نمی‌آید و راننده در هر نوع شرایط رانندگی تنها متکی به استفاده از یکی از این ضرایب ثابت و از پیش تعیین شده است.

اما در گیربکس CVT با وجود رفتار اتوماتیک همانند گیربکس‌های AT و به همراه داشتن توربین (مبدل گشتاور)، خبری از دنده‌های واقعی نیست. در حقیقت این جعبه دنده فاقد هر گونه دنده است. در عوض بجای دنده، از دو جفت پولی (در اصطلاح پارسی: فولی) استفاده شده است که از طراحی کله قندی یا کونیک (Conical) قرار گرفته در مقابل یکدیگر بهره می‌گیرد و یک جفت از آن‌ها به خروجی توربین (میلنگ پیشرانه) و جفت دیگر به خروجی گیربکس (به سمت دیفرانسیل) متصل است. رابط میان این دو جفت پولی یک تسمه فلزی بسیار مستحکم (تسمه لاستیکی در موتورسیکلت‌های سبک) است که نیرو را از جفت پولی موتور دریافت و به جفت پولی خروجی منتقل می‌کند.

این دو جفت پولی می‌توانند به کمک کامپیوتر گیربکس (TCU) از یکدیگر دور شده یا به یکدیگر نزدیک شوند. در حقیقت از آن‌جایی که اینکه طول تسمه بسیار مستحکم فلزی غیر قابل تغییر است، زمانی که یکی از جفت پولی‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند جفت پولی دیگر باید از یکدیگر دور شوند و برعکس.

اما دلیل این جابه‌جایی چیست؟ زمانی که پولی‌ها در هر جفت به یکدیگر نزدیک و در جفت دیگر از هم دور می‌شوند، تسمه محکم فلزی مجبور می‌شود بر سطح کله قندی پولی‌ها بالا و پایین برود. در نتیجه قطر تسمه فلزی بر پولی‌هایی که به یکدیگر نزدیک شده‌اند افزایش و بر پولی‌هایی که از هم دور می‌شوند کاهش می‌یابد.

این تغییر در قطر تسمه فلزی وابسته به اینکه بر کدام جفت پولی (پولی ورودی یا خروجی) اتفاق بیافتد، در حقیقت وجود دنده‌های انتقال نیرو در گیربکس‌های معمولی را شبیه‌سازی می‌کند در حالی که هیچ دنده‌ای وجود ندارد. همچنین از آن‌جایی که جابه‌جایی پولی‌ها بسیار نرم و پیوسته انجام می‌شود، تسمه فلزی در هر لحظه از فرایند انتقال نیرو دارای قطر متفاوت است که همواره در تناسب با سرعت خودرو و دور موتور تغییر می‌کند و یک ضریب متمایز و دائما در حال تغییر را شبیه‌سازی می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که به آن گیربکس ضریب متغیر می‌گویند.