
چشمانداز خودرو در سال آتي
افزايش تعرفه واردات خودروهاي با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سيسي تا حدود دو برابر، همچنين تغيير منشأ ارزي از ارز نيمايي به مركز ارز مبادله اي (حدود ۶۸ هزار تومان) نگرانيهاي زيادي در زمينه افزايش قيمت خودرو در سال آينده براي مصرفكنندگان، فعالان بازار و شركتها ايجاد كرده است.
تعادل|
افزايش تعرفه واردات خودروهاي با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سيسي تا حدود دو برابر، همچنين تغيير منشأ ارزي از ارز نيمايي به مركز ارز مبادله اي (حدود ۶۸ هزار تومان) نگرانيهاي زيادي در زمينه افزايش قيمت خودرو در سال آينده براي مصرفكنندگان، فعالان بازار و شركتها ايجاد كرده است. برخي از كارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اين موضوع و با ترسيم چشمانداز اين صنعت در سال ۱۴۰۴ معتقدند كه با وجود شرايط فعلي، بعيد است وضع توليد خودرو در سال آينده بهتر از امسال باشد و حتي شايد بدتر نيز شود. البته ارز نيز نقش مهمي در سرنوشت توليد خودرو طي سال آينده دارد. اگر ارز به ميزان كافي به توليد داده نشود، هم خودروسازان بزرگ و هم مونتاژكاران بخشخصوصي با كاهش توان توليد مواجه خواهند شد و تيراژشان افت ميكند.
بررسي قيمت خودرو در بازار
بررسي بازار خودرو نشان ميدهد، پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قيمت ۳۵۵ ميليون تومان رسيده است. پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۳۴۵ ميليون تومان به فروش ميرود. قيمت اطلس G دندهاي مدل ۱۴۰۳ هم با افزايش با ۵ ميليون توماني، ۵۸۵ ميليون تومان شد. در اين ميان، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۷۰۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو۲۰۷ دندهاي مدل ۱۴۰۳ هم ۸۰۰ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما يك ميليارد و ۳۰ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۵۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۸۹۵ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۹۶۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۶۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو يك ميليارد و ۹۰ ميليون تومان شد. مدل ۱۴۰۲ اين خودرو هم يك ميليارد و ۴۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. قيمت تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ به يك ميليارد و ۱۰ ميليون تومان رسيد. تارا دندهاي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز ۸۹۵ ميليون تومان قيمت خورده است. همچنين به گزارش برخي رسانهها، دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود يك ميليارد و ۱۳۰ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم يك ميليارد و ۶۰ ميليون تومان قيمت خورد. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۰۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم ۶۷۵ ميليون تومان به فروش رفت. ريرا ۱.۷ ليتر توربو ۶ سرعته اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ اما با افزايش ۲۰ ميليون توماني، يك ميليارد و ۵۸۰ ميليون تومان قيمت خورد. ساينا S دندهاي دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵۶۰ ميليون تومان قيمت خورده است. ساينا S دندهاي بنزيني نيز ۴۹۰ ميليون تومان شده است. ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ هم ۶۳۵ ميليون تومان قيمت خورد. در اين ميان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۵۰ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزيني مدل ۱۴۰۳ نيز ۸۳۰ ميليون تومان شد. سهند S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۳ هم ۵۵۵ ميليون تومان شده است. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۹۶۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. در همين حال، كوييك دندهاي مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۹۰ ميليون تومان است.
پيشبيني وضعيت بازار خودرو
مسيح فرزانه، كارشناس صنعت خودرو هم در مصاحبهاي، گفته است: زمان مناسب براي خريد خودرو، چه صفر و چه كاركرده، زماني است كه بازار در شرايط آرام و بدون هيجان باشد. اين وضعيت را در چند ماه اخير شاهد بوديم و احتمالاً تا پايان سال نيز ادامه دارد. با وجود افزايش خزنده قيمتها، خريد در اين زمان ميتواند براي مصرفكنندگان مناسب باشد. اين كارشناس صنعت خودرو يادآور شد: نبض قيمتها از شريان حقيقي اقتصاد گرفته ميشود. همانطور كه ساير كالاها با افزايش قيمت مواجهاند، خودرو نيز از اين قاعده مستثني نيست. خودرو حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از ارزش حقيقي دلار عقبتر كه اين موضوع متاثر از كمبود نقدينگي و ركود تورمي است. فرزانه تصريح كرد: هفته آينده نيز روند كنوني بازار خودرو ادامه دارد. مصرفكنندگان بهتر است به دور از نوسانگيريهاي هيجاني، اگر نياز به خودرو دارند، اقدام به خريد كنند. در بازار ركود تورمي، زمان مناسبي براي خريد خودرو فراهم است؛ حتي در برخي از خودروهاي وارداتي تعديل قيمتهايي نيز مشاهده شده است. اين فعال صنعت خودرو در پايان افزود: ركود تورمي و افزايش آرام قيمت خودروهاي داخلي و چيني همچنان ادامه دارد و اين روند در هفته آينده نيز قابل پيشبيني است.
چشمانداز خودرو در سال آينده
اما بازار خودرو در سال آتي به كدام سو ميرود؟ سعيد مدني معتقد است: شرايط توليد خودرو در سال آينده، بستگي به اتفاقات سياسي و اقتصادي كشور مانند وضع بازار ارز، تعاملات بينالمللي و البته سرنوشت قيمتگذاري دارد. ما هنوز نميدانيم شرايط ارزي كشور و روابط سياسي با دنيا در سال آينده چگونه خواهد بود. اثرات اتفاقاتي مانند حاكم شدن مديريت خصوصي در ايران خودرو نيز زمان ميبرد تا خود را نشان دهد. بنابراين شايد در شرايط كنوني نتوان پيشبيني دقيقي ارايه كرد. وي ميگويد در حالت كلي، گمان ميكنم خودروسازان در درجه نخست تلاش ميكنند سرپا بمانند. با توجه به وضع ارزي كشور -اگر اوضاع در سال آينده بهتر نشود- شايد حتي بخش خصوصي هم نتواند بنيه فعلي توليد را حفظ كند. در كل بعيد ميدانم با وجود شرايط فعلي، وضع توليد خودرو در سال آينده بهتر از امسال باشد و حتي شايد بدتر نيز شود. خودروسازان امسال مجبور شدند براي خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت، از طريق سهامداران افزايش سرمايه دهند. سال آينده اگر همين شرايط برقرار باشد، ممكن است آنها به خصوص ايران خودرو براي افزايش توليد و در امان ماندن از زيان، به سمت مونتاژكاري بيشتر بروند. مديرعامل اسبق سايپا ميافزايد: به نظر من، اصلاح قيمت ميتواند كمك بزرگي به توليد در سال آينده كند، به شرط اينكه قيمتگذاري را كنار بگذاريم. وقتي قيمت مواد اوليه و دلار افزايشي شده، قيمت خودرو هم بايد اصلاح شود تا خودروساز با جذب نقدينگي لازم و كافي، توانايي رشد توليد داشته باشد. در غير اين صورت، حتي ممكن است سال آينده توليد كمتري نسبت به امسال داشته باشيم. به گفته وي مساله ارز نيز نقش مهمي در سرنوشت توليد خودرو طي سال آينده دارد. اگر ارز به ميزان كافي به توليد داده نشود، هم خودروسازان بزرگ و هم مونتاژكاران بخشخصوصي با كاهش توان توليد مواجه خواهند شد و تيراژشان افت ميكند. دولت بايد از خودروسازان برنامه توليد بگيرد، اما در كنار آن، دستشان را در قيمتگذاري باز بگذارد تا ورودي نقدينگي اصلاح شود و پول براي رشد توليد وجود داشته باشد. اگر آزادي قيمت رخ ندهد و دولت به وظايف خود در قبال توليد عمل نكند، توليد خودرو در سال آينده شرايط مناسبي نخواهد داشت.