اقدام عجيب ايران خودرو/ آمار كدال تكذيب شد!

۱۴۰۳/۱۲/۲۰ - ۰۱:۴۰:۴۸
|
کد خبر: ۳۳۶۹۸۲

ايران خودرو به بسياري از مشتريان سورن پلاس كه ۱۴۰۱ براي دريافت اين محصول واجد شرايط بودند سورن پلاس با موتور xu۷p  تحويل داده درحالي كه در زمان اولويت‌بندي، قرار بود سورن‌پلاس ef۷ تحويل بگيرند. به گزارش تجارت نيوز، ايران خودرو امسال به بسياري از مشتريان محصول سورن پلاس كه سال ۱۴۰۱ براي دريافت اين محصول واجد شرايط شده بودند؛ سورن پلاس با موتور  xu۷p تحويل داده است.

ايران خودرو به بسياري از مشتريان سورن پلاس كه ۱۴۰۱ براي دريافت اين محصول واجد شرايط بودند سورن پلاس با موتور xu۷p  تحويل داده درحالي كه در زمان اولويت‌بندي، قرار بود سورن‌پلاس ef۷ تحويل بگيرند. به گزارش تجارت نيوز، ايران خودرو امسال به بسياري از مشتريان محصول سورن پلاس كه سال ۱۴۰۱ براي دريافت اين محصول واجد شرايط شده بودند؛ سورن پلاس با موتور  xu۷p تحويل داده است. اين در حالي است كه در زمان اولويت‌بندي، قرار بوده اين مشتريان سورن‌پلاس  ef۷ تحويل بگيرند. از نظر كارشناسان فني، موتور  xu۷ منسوخ شده و با موتور ef۷ قابل مقايسه نيست. اين مساله اعتراض بسياري از مشتريان و انعكاس گسترده آن در رسانه‌ها را در پي داشت. جمال عليزاده قشمه‌اي كارشناس اقتصادي صنايع بزرگ در اين خصوص گفت: طبق آماري كه ايران خودرو بر روي كدال منتشر كرده است؛ تعداد افراد متضرر شده در اين پرونده حدود ۶۰ هزار نفر و خسارت ريالي كه به دليل تفاوت نوع موتور به اين مشتريان وارد شده حدود ۵۰ هزار ميليارد ريال برآورد مي‌شود. وي افزود: انتشار گزارش‌هايي از اين تخلف باعث شد تا ايران‌خودرو يك جوابيه صادر و در مورد تغيير موتور سورن‌پلاس توضيحاتي ارايه كند. اما اين جوابيه باعث شكل‌گيري ابهامات بيشتري شد. عليزاده خاطرنشان كرد: ايران خودرو در اين جوابيه اعلام كرده كه «مجموع تقاضا براي خانواده محصول سورن پلاس بنزيني در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰۱۳ دستگاه و براي سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۹۲۷۳ دستگاه بوده است.» وي تصريح كرد: ابهام ايجاد شده بعد از انتشار جوابيه ايران خودرو از آنجايي ناشي مي‌شود كه آمار موجود در اين جوابيه با آمار منتشر شده توسط اين شركت در كدال همخواني ندارد! عليزاده افزود: كدال يا سامانه جامع اطلاع‌رساني ناشران، از سال ۱۳۸۶ و بر اساس قانون اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران و با هدف ايجاد شفافيت شكل گرفت و از سال ۱۳۸۸ انتشار اطلاعات همه شركت‌ها در آن اجباري شد. ايران‌خودرو هم به عنوان يكي از شركت‌هاي بورسي كشور، اطلاعات مالي خود را ماهانه بر روي اين سامانه بارگذاري مي‌كند. وي با بيان اينكه سود يا زيان، ارزش سهام و دارايي شركت‌ها بر اساس اطلاعات منتشر شده آنها در سامانه كدال تعيين مي‌شود؛ گفت: بنابراين شركت‌ها نبايد اطلاعات خلاف واقع در اين سامانه بارگذاري كنند. بورس به عنوان يك نهاد حاكميتي بايد اين اطلاعات را بررسي و صحت‌سنجي كند و بر اساس آن، صورت‌هاي مالي شركت‌ها را بپذيرد. عليزاده درباره عدم همخواني آمار كدال و جوابيه ايران خودرو گفت: طبق آمار كدال، ايران‌خودرو از ابتداي امسال تا پايان بهمن ماه ۱۱۶ هزار و ۳۵۴ دستگاه خودرو در گروه سورن توليد كرده است. اين در حالي است كه در جوابيه ايران‌خودرو آمده است كه كل تقاضا براي سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۹ هزار و ۲۷۳ دستگاه بوده است.» وي ادامه داد: ما در قضيه تعويض موتور سورن‌پلاس، به‌طور تعديل شده و خوش‌بينانه حدوداً نيمي از اين آمار را لحاظ كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه ايران‌خودرو دست به تعويض موتور خودروي حدود ۶۰ هزار مشتري زده است. ايران‌خودرو در جوابيه اعلام كرده كه كل تقاضا براي سورن در سال گذشته و امسال ۲۴ هزار و ۲۸۶ دستگاه بوده است. اين يعني ايران‌خودرو مدعي است آمار سورن‌هايي كه در اين دو سال به مشتريان تحويل داده است؛ حدوداً يك پنجم آمار منتشر شده از خودروهاي توليد شده در كدال است. عليزاده افزود: اين ابهام و عدم همخواني، ما را با سه احتمال مواجه مي‌كند. يكي اينكه ايران خودرو به كدال آمار اشتباه داده و به اصطلاح بيش‌اظهاري كرده است كه اين احتمال بسيار ضعيف است. احتمال دوم اين است كه ايران‌خودرو بخش زيادي از توليدات خود را خارج از سامانه و روال قانوني عرضه كرده است.